101 ord du trodde du kunne

av (forfatter) og Fredrik Skavlan (illustratør).

Aschehoug 2019 Innbundet

Atle Antonsen er en språklig mester, og i denne helt spesielle ordboka leker han med ord og begreper som aldri før. Antonsen har plukket ut 101 ord etter innfallsmetoden - vanlige ord, gamle ord, nye ord ¿ og definert dem på nytt. Hva betyr egentlig ord som øl, suppe og mellomleder? Og hva i all verden skjuler seg bak ordene vederkvegelse, pleti og annamme?

Antonsen fabulerer fritt rundt ordfangsten sin, og resultatet er en oppvisning i språklige krumspring og lattervekkende assosiasjoner. Fredrik Skavlan har levert tegninger som går hånd i hanske med ordene.

ISBN13 9788203298226

EAN 9788203298226

Genre Humor

Artig bok! Humoristiske beskrivelser av mange spesielle ord, man kanskje ikke bruker så ofte. Anbefales!

Integrering

Også kalt "å bli som oss". Ropet om at innvandrere i Norge ikke lærer seg norsk og samler seg i gettoer kommer som oftest fra nordmenn som har flyttet til Syden hvor de flokker seg i gettoer med ander nordmenn og klager over at det er så mange som snakker spansk der.

En angivelse av det tidspunktet du til enhver tid oppholder deg i, men sjelden har tid eller ork til å ta inn over deg

Normal

Noe du neppe er hvis du trenger papirer på at du er det

Engasjement

Noe man ikke finner hos middelaldrende menn med mindre de må betale bompenger eller bilen får rustskader på grunn av veisalting

• "Norske standarder - en endelig avslutning på meningsløse diskusjoner" av Martin Aas
  • "Hjem, sier hunden - dikt" av Gro Dahle
  • "Levepistolen - dikt" av Hege Susanne Bergan