Avsløringen

Gyldendal 1994 Innbundet

Tom Sanders er gift og har arbeidet for et høyteknologifirma i tolv år. Da bedriften skal omorganiseres, tror alle at Tom skal bli den nye sjefen, men Meredith Johnsen, som Tom engang har hatt et forhold til, blir ansatt i steden. Hun bruker hele sin tiltrekningskraft på Tom, men da Tom ikke vil være med på leken, beskylder hun ham for seksuelle overgrep. Tom hevder at det var hun som forgrep seg på ham, med det er hun som blir trodd, han risikerer å miste jobben. Tom går til advokat, og under etterforskningen av saken, avdekkes det blant annet misligheter rundt en forestående fusjon.

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788205225091

EAN 9788205225091

Genre Spenning

“He did not want an affair with his boss. He did not even want a one-night stand. Because what always happened was that people found out, gossip at the water cooler, meaningful looks in the hallway. And sooner or later the spouses found out. It always happened. Slammed doors, divorce lawyers, child custody.” Avsløringen

Forlaget skriver:

En gang tidlig på 2000-tallet hadde jeg en tekno-thriller-periode. Jeg slukte opp alt, uansett kvalitet. Det var også da jeg begynte å sluke Michael Crichtons bøker. Han hadde blitt introdusert for meg av storebroren min (Gud nåde hans sjel). Den første boken jeg hjalp meg med å lese, var "En trussel fra rommet". Senere hjalp han meg med å komme gjennom "Congo". Så gikk det mange år før jeg leste ham igjen.

"Avsløringen" var en av de jeg leste sent. Men den har blitt en av mine favoritter av Crichton. Så mye faktisk at det ikke går ett år uten at jeg gjenleser boka.. Det har nå blitt over et dusin ganger og fortsatt er jeg interessert i karakterene og det sentrale temaet i boka; seksuell trakassering.

Boka og temaet er like aktuelle i dag som da Crichton først ga ut boka tidlig på 1990-tallet. Så sent som for en time siden hørte jeg på radioen at en av fem (yrkesaktive) norske kvinner sier at de opplever seksuell trakassering på jobben. Ofte i forbindelse med sosiale tilstelninger på jobben hvor alkohol drikkes.

Alkohol er også inne i bildet i "Avsløringen". Meredith, hovedpersonens tidligere elskerinne, nå sjef, bestiller det før hun inviterer Tom til kontoret sitt sent en ettermiddag. Ingen av dem blir fulle, men det er med på å endre situasjonen. Eller mer presist, hun vil mene at det bør tolkes på den måten. Ingen voksen kvinne inviterer en voksen mann hun har hatt en intimt forhold med til kontoret sitt, serverer vin uten at det signaliserer noe. Mener Meredith.

Toms argument når Meredith anklager ham for seksuell trakassering etter at han avviser henne (etter å først ha klint med henne og latt henne begynne å utføre oralsex på ham), er at han som hennes underordnede følte seg presset, og at han uansett har rett til å si nei når som helst.

Meredith er selvfølgelig av annen oppfatning. Det er også Toms sjef og mange av kollegene hans. De mener at påstanden hans, om at hun- en kvinne- skal ha trakassert ham - en fysisk sterkere mann-seksuelt, er så latterlig at den ikke fortjener et motargument. Forresten; hvilken seksuelt aktiv mann sier nei til å ligge med en så vakker kvinne som Meredith?

Selv Toms kone kan ikke la være å lure på det samme. Men overraskende nok, tror hun på mannen sin. Det hjelper ham litt, men trøsten er mager; ikke bare vil selskapet, DigiCom, sparke ham, noe som vil koste ham millioner, de vil også sverte hans navn slik at han blir en paria i bransjen. Det kan han ikke leve med.

"Avsløringen" er ikke bare en spennende, realistisk, intelligent bok, den er også rasende godt komponert, evner å overraske og gir leseren flere uforglemmelig godt realiserte karakterer.

En av Crichtons absolutt beste.

Anbefales på det varmeste.

• "Blodrød sol" av Michael Crichton
  • "Det fins ikke slanger i Irland - ti noveller" av Frederick Forsyth
  • "På ondskapens scene" av William Diehl
  • "I elektrisk tåke" av James Lee Burke
  • "Transitt" av Michael Crichton
  • "Jerv, jervere, jervest? - en norsk, og dermed tragisk, romansyklus" av Jon Michelet
  • "Aftensang" av Ed McBain
  • "Mørke skygger" av Evelyn Anthony