Bytte

av (forfatter) og Stian Omland (oversetter).

Gyldendal 2004 Innbundet

En sverm av mikroskopiske roboter angriper en forskningsstasjon i Nevada-ørkenen. Robotene er så små at man trenger mikroskop for å se dem, og de er programmert til å se på mennesket som sitt viktigste bytte. Jo flere det er av dem, jo smartere blir de. Og er de mange nok, kan de til og med anta menneskelig form. Etter hvert går ting fryktelig galt

Mennesket trues av sine egne oppfinnelser i Michael Crichtons nye, dagsaktuelle thriller Tenk deg en dødelig robot. Tenk deg at den er utrolig liten .; så liten at du trenger mikroskop for å se den. Tenk deg at det finnes tusener eller millioner av disse robotene, og at de er programmert til å betrakte mennesket som sitt viktigste bytte. I Michael Crichtons nye thriller, der handlingen er lagt til en forskningsstasjon i Nevada-ørkenen, angriper de som en sverm av dødbringende bier. Og jo flere det er av dem, jo smartere blir de. Er de mange nok, kan de til og med anta menneskelig form. Etter hvert går ting forferdelig galt. Karakteristisk for Crichton er at han tar utgangspunkt i et aktuelt tema og skaper historier der leseren suges med i handlingen. Her dreier det seg om nanoteknologi, der vitenskapsmennene lager ørsmå maskiner av atomer og molekyler.Michael Crichton er født i Chicago i 1942, og er utdannet ved Harvard College og Harvard Medical School. Flere av bøkene hans er filmet.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205315303

EAN 9788205315303

Genre Fantastisk litteratur Thrillere

Omtalt sted Nevada

Dette er en særdeles underholdene bok med et tema som er spennende og interessant. Trekker litt ned pga. for detaljert beskrivelse av vitenskapslige data som gjør boken mye tyngre noen steder. jeg kan definitivt se for meg denne boken bli filmatisert. Michael Crichton skriver veldig bra og har gjort grundig research. Jeg får lyst til å lese andre bøker av han.

Nær framtid med gjenkjennelig teknologi. Jeg leter lenge mellom hver gang jeg finner bøker jeg synes passer i denne kategorien. Ikke helt Cyberpunk. Serier er representert med første bok men her er også enkeltstående noveller. Kom gjerne med tips om du vet om andre.

• "Blodrød sol" av Michael Crichton
  • "Avsløringen" av Michael Crichton