Ars Amandi - kunsten å elske

av (forfatter) og Thea Selliaas Thorsen (gjendikter).

Gyldendal 2006 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

I denne boken finner du klisjeen om kvinnens umettelige seksuelle appetitt, oppfordringer til utroskap og simulerte orgasmer, i tillegg til en hel katalog over stillinger som kvinnen bør innta i henhold til hva som kler henne best visuelt. Målet er forførelse og nytelse. Ovid utnevner seg til professor i elskov, og gir tre leksjoner i kurtise og sex, to til menn og en til kvinner. Har navneregister.

Med sine åpenhjertige skildringer av romernes sexliv har Ovids Kunsten å elske provosert i 2000 år. I Ars amandi .; Kunsten å elske får du oppfordringer til voldsbruk, klisjeen om kvinnens umettelige seksuelle appetitt, oppfordring til utroskap og simulerte orgasmer, samt en hel katalog over stillinger som kvinnen bør innta i henhold til hva som kler henne visuelt. Kunsten å elske er et poetisk og pirrende mesterverk, der Ovid utnevner seg til praeceptor amoris .; .professor i elskov. .; og gir tre leksjoner i kurtise og sex, to til menn og én til kvinner. Verket førte til at Ovid ble sendt i eksil av keiser Augustus. Men om dikteren måtte forlate Roma, så fanget han byens liv for ettertiden i Kunsten å elske. Her kommer vi inn på bankettene, veddeløpsbanen, teatrene og får glimt av de blodige gladiatorkampene. Her kommer vi også inn på vanlige folk, deres tannpuss, hårpleie og seksuelle utfoldelser, på en måte som får de gamle romerne til å bli forbløffende like oss selv. Budskapet er likevel provoserende, men ikke desto mindre friskt og utfordrende i vår romantiske tid: Kjærlighet er kunst, og kunst kan læres.Thea Selliaas Thorsen (f. 1974) har tidligere gjendiktet Ovids Heroides .; Heltinnebrev (2001) og Amores .; Kjærlighetseventyr (2002).

Utgivelsesår 2006

• "Lotte i Weimar" av Thomas Mann
  • "Jomfruen fra Norge" av Tore Skeie
  • "Thor Heyerdahl - mannen og havet" av Ragnar Kvam
  • "Rødt og svart - historie fra det nittende århundre" av Stendhal
  • "Doktor Faustus - den tyske komponist Adrian Leverkühns liv fortalt av en venn" av Thomas Mann
  • "Sønner og elskere" av D.H. Lawrence
  • "Far Goriot" av Honoré de Balzac