Anna på fredag

en bok om språk

Gyldendal 2007 Innbundet

Bjørn-Oskar er en vanlig gutt, helt til han møter Anna med de magiske evnene. Snart blir Bjørn-Oskar trukket inn i språkets magiske verden, og finner svar på en rekke spørsmål som en ikke engang tenker på å stille.

Spennende om språk for ungdom og voksne Bjørn-Oskar er en vanlig gutt. Helt til han møter Anna. Hver fredag kommer Anna for å sitte barnevakt for Bjørn-Oskars lillesøster. Det viser seg at Anna har merkelige evner, og Bjørn-Oskar blir snart trukket inn i språkets magiske verden, der alt kan skje.Hvem er egentlig Anna? Og hvor kommer hun fra? Anna på fredag handler om dette mysteriet, men mest av alt handler det selvsagt om språk. Dette er boken som gir deg svar på spørsmål du ikke engang hadde tenkt på å stille: Kan aper lære å snakke? Ville du ha forstått en viking om det tilfeldigvis hadde dukket opp en? Hvorfor skriver vi hvit med h .; er det bare fordi læreren skal ha noe å plage elevene med? Og hva har valnøtter med saken å gjøre?Helene Uri har nordisk hovedfag og doktorgrad i anvendt lingvistikk. Fra 1998 til 2005 var hun førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo. Nå er hun forfatter på heltid.Helene Uri debuterte med ungdomsromanen Anna på fredag i 1995. I 2001 kom hun med sin første roman for voksne. Hun har siden debuten skrevet romaner, barnebøker og fagbøker. Hennes foreløpig siste roman er De beste blant oss. Helene Uris bøker er oversatt til flere språk, blant andre engelsk, tysk, dansk, svensk og japansk.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205372207

EAN 9788205372207

Denne leste jeg for mange år siden og jeg ble så oppslukt at jeg lærte meg runealfabetet underveis. For meg ble boka en slags vekker for språkinteressen, i hvert gjorde den at jeg skjønte at det var en interesse man kunne ha selv som veldig ung, og jeg vil påstå at den har litt av æren for at jeg ble språkstudent. Jeg husker ikke så veldig mye av handlingen i dag, men jeg husker nok til at jeg vil anbefale den for ung ungdom.

• "Den korteste historien om Russland - fra vikingene til våre dager" av Peter Normann Waage
  • "Den store faktaboka om språk" av Helene Uri
  • "Historien om Desperaux - er historien om en mus, en prinsesse, litt suppe og en trådsnelle" av Kate DiCamillo
  • "Tanta til Roald Dahl" av Sven Kærup Bjørneboe
  • "Språkmagi - fakta, historie, moro, kunnskap, grammatikk, kuriosa, spørsmål og oppgaver" av Helene Uri
  • "Kan inneholde spor av nøtter" av John O'Farrell
  • "Historien om dronning Elisabeth" av Alida Sims Malkus