Språkmagi

fakta, historie, moro, kunnskap, grammatikk, kuriosa, spørsmål og oppgaver

av (forfatter) og Geir Florhaug (illustratør).

Kagge 2014 Innbundet

Vet du hva anagram og pangram er? Eller palindrom? Et palindrom er ett eller flere ord som er like, uansett om man leser dem forlengs eller baklengs. Eksempler på sånne ord er rør, regninger, reker og dvd og et eksempel på flere ord er Agnes i senga. Hva anagram og pangram er, kan du lese mer om i Språkmagi.

I Språkmagi finner du alt som har med språk å gjøre. Her er bl.a. grammatikalske huskelister, irriterende og vanskelige tungekrølløvelser, språkhistorie, språkkuriosa, slang, retorikkøvelser, skriveregler, overraskende etymologi, ordliste over bestemors ordforråd, Norges lengste ord, banning, virkemidler, barnespråk, lydmalende ord (for hva sier egentlig reven?), nyord, lånord og gamle ord - og ikke minst tips og råd til hvordan du kan skrive godt. Og her er flust av morsomme oppgaver og øvelser innimellom faktaene.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2014

• "Raphael Ignatius Phoenix' siste vitnesbyrd" av Paul Sussman
  • "Trær i Norge - arter, kjennetegn, utbredelse" av Arnodd Håpnes
  • "Hvorfor smelter ost, men ikke skinke? - barn spør, Andreas svarer" av Andreas Wahl
  • "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Rivertonvinnernes beste krimnoveller" av Chris Tvedt
  • "Kjære verden - en syrisk jentes historie om krig og bønn for fred" av Bana Alabed
  • "I Aldriverdens vake" av Marisha Pessl
  • "Slik blir du et bedre menneske - en samling oppturer og nedturer" av Tegnehanne
  • "Hemmeligheten - slik lever du godt - lenge" av Wasim Zahid
  • "Immun - kroppens evige kamp for å overleve" av Anne Spurkland