Kan inneholde spor av nøtter

av (forfatter) og Nina Aspen (oversetter).

Kagge 2006 Innbundet

Alice og David er som bekymrede foreldre flest, spørsmålene ligger alltid og murrer: Ligger barna deres etter med skolearbeidet? Musikktimene, hvordan går de? Hvor mange overnattingsinvitasjoner har de egentlig fått denne måneden? Har de nok venner? Klarer de seg bra i gymmen? Er de nok ute i friluft? Får de nok fysiske utfordringer? Er de gode nok i matte? Og så videre. Mange mødre vet ikke hva godt de kan gjøre for barna sine, men Alice tar steget enda litt lenger enn vanlige bekymrede mødre gjør: Hun utgir seg for å være datteren og tar en test på vegne av henne! Paradoksalt nok er det først når Alice setter seg inn i datterens sted at hun virkelig forstår hva slags press hun egentlig legger på barna sine.

En herlig satire over det moderne foreldreskapet! Med et komisk øye for detaljer, har John O' Farrell skrevet en morsom og provoserende roman som vil få deg til å både le og gråte, og ikke minst få deg til å inderlig håpe at en slik forelder vil du aldri bli. Alice og David er som bekymrede foreldre flest, spørsmålene ligger alltid og murrer: Ligger barna deres etter med skolearbeidet? Musikktimene, hvordan går de? Hvor mange overnattingsinvitasjoner har de egentlig fått denne måneden? Har de nok venner? Klarer de seg bra i gymmen? Er de nok ute i friluft? Får de nok fysiske utfordringer? Er de gode nok i matte? Og så videre. Denne permanente følelsen av å ikke være perfekt nok, ender naturlig nok i en krise når deres eldste datter må ta en test for å se om hun kan komme inn på den prestisjetunge skolen de ønsker hun skal gå på. Mange mødre vet ikke hva godt de kan gjøre for barna sine, men Alice tar steget enda litt lenger enn vanlige bekymrede mødre gjør: Hun utgir seg for å være datteren og tar testen på vegne av henne! Paradoksalt nok er det først når Alice setter seg inn i datterens sted at hun virkelig forstår hva slags press hun egentlig legger på barna sine ... John O' Farrell er en av de ledende mannlige forfatterne i England innen samme sjangrer som Nick Hornby og Tony Parsons. Han har tidligere skrevet bestselgere som The best a man can get, This is your life og Things can only get better. Han skriver ukentlige spalter i The Guardian og The Independent. Han bor i London med sin kone og deres to barn.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted London

Nå og da lurer jeg på hvordan mann og kone-lag oppnår noe noen gang. Trodde virkelig Hilary Clinton at hun overhodet kunne reformere den amerikanske helsepolitikken når hun var gift med presidenten? "Bill, har du lest rapportutkastet mitt om sykeforsikringsreformene?" "Du behøver ikke si det i den TONEN der..." "Jeg sier det ikke i noen som helst tone, jeg lurer bare på om du har giddet å lese det?" "Giddet, så du mener jeg er lat? Bare fordi jeg glemte bryllupsdagen vår da vi invaderte Somalia..."

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Her er titler jeg liker å anbefale hvis folk kommer og spør etter noe hyggelig. Stort sett er det bøker jeg har lest selv. Håper jeg kommer på flere etter hvert, og tar gjerne i mot tips!

• "Når tiden er inne" av Michela Murgia
  • "Snø fra Brasil" av Adriana Lisboa