Alt som er hyggelig er godt for magen

tenkt og sagt i Mummidalen

av (forfatter), Tove Jansson (illustratør) og Gunnel Malmström (oversetter).

Aschehoug 2003 Innbundet

Sitatene er henter fra de åtte bøkene om Mummidalen. I sin korte form gir sitatene uttrykk for livsvisdommen og overlevelseshumoren som er mummiverdenens særmerke.

.Alt som er hyggelig er godt for magen,. sier Mummimamma i Mummipappa på eventyr. Et klokt utsagn og også tittelen på denne nydelige lille samlingen med utvalgte sitater fra de åtte bøkene om Mummidalen, rikt illustrert med Tove Janssons tegninger. Sitatene speiler den spesielle stemningen som finnes i hver av bøkene, og samtidig uttrykker de mye i seg selv.

. Hei, sa Sniff. jeg har funnet min egen vei. Den ser farlig ut.
. Hvor farlig? spurte Mummitrollet.
. Jeg ville nærmest sienormt farlig, svarte det vesle dyret Sniff alvorlig.
. Da må vi ha med oss niste, sa Mummitrollet. Og saft.
Fra Kometen kommer

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788203245770

EAN 9788203245770

Det er en kveld for en sang, tenkte Snusmumrikken. En ny vise som skal ha én del forventning i seg og to deler vårmelankoli og resten bare grenseløs begeistring over å vandre og være alene og trives med seg selv.

( fra Vårvisen)

Snusmumrikken satte seg ved siden av ham og sa vennlig: Jeg forstår. Alt blir vanskelig når man vil eie ting. bære dem med seg og ha dem. Jeg bare ser på dem, og når jeg går min vei, har jeg dem inni hodet mitt og kan drive på med morsommere ting enn å bære kofferter.
Jeg kunne hatt dem i ryggsekken, sa Sniff dystert. Det er slett ikke det samme å se på ting, som å ta på dem og vite at de er mine.

(fra Kometen kommer)

Dagen ble avsluttet på et vakkert vis og jeg anbefaler en hver som har et urolig hjerte å betrakte et vellaget vannhjul som snurrer rundt i en bekk.

(fra Mummipappa på eventyr)

Mamma, våkn opp, sa mummitrollet forskrekket. Det har hendt noe forferdelig. De kaller det jul. Hva mener du, sa mummimamma og stakk nesen i været.
Jeg vet ikke riktig, sa hennes sønn. Men ingenting er i orden og noe er blitt borte og alle løper rundt som gale.

(fra Grantreet)

• "Skurken i Mummihuset" av Tove Jansson
  • "Slik blir du et bedre menneske - en samling oppturer og nedturer" av Tegnehanne
  • "Hvem skal trøste Knøttet? - og andre fortellinger" av Tove Jansson
  • "Mummi - Tove Janssons samlede tegneserier" av Tove Jansson