Almanakk for Norge 2005

for året etter Kristi fødsel

av (utgiver).

Gyldendal fakta 2004 Heftet

Boka gir oversikt over merkedager og kirkefestdager, soloppgang og solnedgang i hele landet, planetenes stilling på himmelen, norske hundreårsminner, regler og jakt og fiske, statistikker m.m. Med plass til egne notater.

Tradisjonell og uunværlig: Almanakk for Norge 2004 I årets utgave finner leseren all den oppdaterte informasjon som kjennertegner Almanakken: kalendariet, tiden for soloppgang og solnedgang flere steder i landet, planetkart, samt statisktiske tabeller med landsoversikter over alt fra befolkning og utdanning til industri og varehandel. Almanakken inneholder også hvert år en populærvitenskapelig temaartikkel, fredningsbestemmelser for jakt, fangst og fiske, samt oversiktskalendere. Almanakk for Norge har en historie som går tilbake til 1643. Det året utgav Tyge Nielssøn en norsk almanakk for året 1644. Dette var faktisk den første "boka" som ble trykt i Norge. Dette ble minnet 350 år senere under Bokåret i 1993. Etter 1644 måtte vi nøye oss med danske almanakker helt fram til 1804, bortsett fra en norsk almanakk for 1678. Fra 1804 har det kommet ut norske almanakker hvert år, fra 1814 redigert i Norge. Nest etter Bibelen og salmeboka var almanakken lenge den viktigste trykksaken i Norge. Fortsatt har almanakken svært mange trofaste lesere.Nå har denne ærverdige utgivelsen også fått sitt eget nettsted! Her finner du en fyldig presentasjon av Almanakken, samt en oversikt over de siste årenes temaartikler.http://www.astro.uio.no/almanakken/

Forlag Gyldendal fakta

Utgivelsesår 2004