Alle kan drepe

kriminalroman

Juritzen forl. 2018 E-bok

Sjette bok i Odd Singsaker-serien. Sommeren 1992: Fem studenter knytter et helt spesielt bånd under en sommerjobb i idylliske Norrtälje. Selma spår at en av dem vil ende opp som morder. Er det en lek, eller mener hun alvor?
Sensommer 2014: En avdanket forfatter får en plutselig bestselger med kriminalromanen Alle kan drepe. Et drapsoffer blir funnet uten øyne i sitt hjem i Trondheim. Førstebetjent Odd Singsaker får nye utfordringer på hjemmebane, og slites mellom familielivet og en dramatisk etterforskning.
"Alle kan drepe" er en oppslukende psykologisk thriller og en intrikat krimgåte. Det er også en roman som utforsker krimsjangerens muligheter.

Forlag Juritzen forl.

Omtalt tid 1990-1999 2010-2019

Omtalt sted Sverige Trondheim

Imponerende
Denne boka skiller seg fra andre krimbøker. Den kan leses som en metakommentar om bokfolket i Norge, men er samtidig snedig koblet sammen om en tett kriminalfortelling. For oss som har fulgt Singsaker en stund er det morsomt at han nå har fått en ny familie, selv om han kanskje ikke er den som har den nye babyen aller mest i fokus. Han ramler over en ny drapsgåte som nybakt far da en professor blir funnet drept hjemme hos seg selv, og han klarer ikke å la være å etterforske. Fortellingen er vevd sammen med en gammel historie fra Sverige som har tilknytnig til personer i dag. Historien hopper mellom nåtid i Trondheim og Sverige i 1992. Dette gjør det vedlig spennende å lese. Det merkes at Brekke jobber mye med språket. Handlingen fra Sverige er i dagbokform, og er skrevet på en helt annen måte enn resten av boka, det er liksom en helt annet tempo og talemåte i dagboken. Selmas stemme fra dagboka framtrer for meg som troverdig, selv om hun selvsagt er ganske sprø. Som vanlig er løsningen på gåten veldig intrikat snekret sammen. Jeg har lest at Brekke fletter inn sitater fra andre bøker i sine egne historier, men det har jeg ikke klart å finne, noen som har? Dette er en ganske ambisiøs bok som strekker seg utover det å bare være en krimroman.

Singsaker gikk bort til bokhyllen. Han oppfattet det som en brukbar måte å bli kjent med folk på, å titte på bøkene deres. Folk flest hadde ikke noe imot det, de forsto kanskje ikke hvor avslørende en bokhylle kunne være.

Nina Finne var gråere i håret enn alderen på 46 år tilsa. Trekkene var maskuline. At hun var levende, var ikke åpenbart ut fra hudfargen.

Her var det litteratur for den kresne leseren: noen klassikere på fransk og engelsk, til og med Horats på latin. Overraskende nok fant Singsaker også et par krimbøker klemt inne blandt tunggodset: Fyllik av Jo Nesbø, Kongen befaler av Kurt Østergaard, samt en gammel, lokal bok Singsaker faktisk hadde lest: Kim Småges klassiker Neontårer.

• "Alle midler tillatt - kriminalroman" av Jenny Rogneby
  • "Cape Town" av Deon Meyer
  • "Istider" av Fred Vargas
  • "Sjelenes brønn" av Ørjan N. Karlsson
  • "Steady" av Jarle Sten Olsen
  • "Lucifers fall - et Falkener og Wilberg-mysterium" av Jan Boris Stene
  • "Den fallende detektiven" av Christoffer Carlsson
  • "Dødstimen - kriminalroman" av Jaran Dammann
  • "Udødelighetens historie - fra Jesus' oppstandelse til zombier, antioksidanter og barn i ilden" av Dag Øistein Endsjø
  • "Til faste tider" av Margie Orford
  • "Solefall" av Knut A. Braa