Å være John McEnroe

av (forfatter) og Monica Carlsen (gjendikter).

Arneberg forl. 2007 Heftet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Boka handler om tennisspilleren John McEnroe. Han var kjent som ubehøvlet, arrogant og kverulerende, og denne boka forsøker å forklare hva som egentlig skjedde de mange gangene McEnroe mistet kontrollen.

Jeg fant rolletolkningen i John McEnroe," forklarte Tom Hulce, som spilte Mozart i filmen Amadeus. "McEnroe ligner Mozart. Ung og briljant, men han kan ikke holde munn - og avskyr autoriteter, dommere, linjemenn, normer og regler. På en måte liker vi å sammenligne oss med ham. På en annen måte blir vi skremt av hans mangel på kontroll. Slik var det med Mozart også." Tim Adams har skrevet en annerledes biografi om en idrettsutøver. - Ja, hva foregikk i hodet på John McEnroe? - en av tidenes største tennisstjerner. Denne ubehøvlede og arrogante rikmannssønnen som kranglet og kverulerte. "Answer the fucking question!!!" Det ble hans varemerke. "Å være John McEnroe" handler rett og slett om det moderne menneskets gissel, følelsen av total meningsløshet. "Ibland säger faktiskt sport något om våra liv. 'Å være John Mcenroe' är en av de bästa moderna böcker jag läst. 144 sidor utvaskat guld från samtidens komplicerade värld sett via en neurotisk superbrats tenniskarriär." Fredrik Virtanen, Aftonbladet

Forlag Arneberg forl.

Utgivelsesår 2007