Å lykkes med litteraturhistorie

vg1, vg2 & vg3

Cappelen Damm 2010 Heftet

Boka er skrevet for fellesfaget norsk i studieforberedende utdanningsprogram, og den dekker litteraturhistoriedelen av faget for både vg1, vg2 og vg3. Den gir ei kronologisk framstilling av norsk litteraturhistorie fra den norrøne epoken fram til vår egen tid. Hovedvekten er lagt på beskrivelsen av de ulike epokene. Den tar også for seg sentrale forfattere og noen av deres verk. Med stikkord- og navneregister.

Boka dekker sentrale læreplanmål (Kunnskapsløftet) innenfor emnet litteraturhistorie i fellesfaget norsk i studieforberedende utdanningsprogram, og den dekker litteraturhistoriedelen av faget i alle tre årene (Vg1, Vg2 og Vg3). Stoffet er kronologisk framstilt og legger vekt på viktige utviklingslinjer og sentrale forfatterskap fra de eldste tider til i dag. Det er lagt vekt på å presentere faktastoff på en pedagogisk og oversiktlig måte.

Boka kan brukes ved siden av de vanlige lærebøkene. Ved repetisjon til prøver og eksamen er boka et nyttig hjelpemiddel, spesielt om du leser på egenhånd.

Å lykkes med litteraturhistorie har et eget nettsted med interaktive oppgaver som tester kunnskapene til hvert kapittel. www.aalykkesmed.cappelendamm.no
Å lykkes med sammensatte tekster og retorikk er en tilsvarende bok for dette emnet i norskfaget.

ISBN13 9788202319243

• "Terje Vigen" av Henrik Ibsen
  • "Norsk litteraturhistorie - fritt etter hukommelsen" av Knut Nærum
  • "Åtte små, to store og en lastebil" av Anne-Cath. Vestly
  • "Men tankene mine får du aldri" av Sverre Asmervik
  • "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" av Dag Solstad
  • "Av måneskinn gror det ingenting" av Torborg Nedreaas
  • "Profeten" av Kahlil Gibran