501 filmregissører

av (redaktør), Trude Monssen (gjendikter), Ingrid Sande Larsen (gjendikter) og Finn B. Larsen (gjendikter).

Orion 2008 Innbundet

Boken er en guide til 501 utvalgte filmskapere. Hver regissør presenteres med bilde, faktaboks, en utvalgt filmografi og en artikkel som tar for seg registilen, hvilken innflytelse de har hatt og kreative partnerskap. Oppslagene er ordnet kronologisk. Har ordliste og register.

Filmverdenen er kanskje full av glamour og idyll, men det er mennene og kvinnene bak kameraene som bestemmer og de har skapt kinoopplevelser som har begeistret generasjoner av kinogjengere. Hver regissør er i denne faktaspekkede boken presentert med bilde, faktaboks, en utvalgt filmografi og en artikkel som tar for seg registilen, hvilken innflytelse de har hatt og kreative partnerskap. Visste du for eksempel at Alfred Hitchcock kan sees i 37 av hans filmer? Oppdag Martin Scorseses New York og hvordan sekstiårenes italiensk-gotiske film formet moderne regiarbeide. Boken er en omfattende guide til 501 store filmskapere, fra pioneren Buster Keaton til den franske Nye-Bølge-regissøren Jean-Luc Godard og regissørenes enfant terrible Gaspar Noé. Den tar også for seg navn som Woody Allen, Fred Zinnermann, Takashi Miike og Ingmar Bergman. En uunnværelig håndbok for filmelskeren!

Forlag Orion

Utgivelsesår 2008

• "Walt Disney - mannen og myten" av Neal Gabler
  • "Juleheftenes historie - 100 år" av Haakon W. Isachsen
  • "100 norske filmer du må se" av Gunn E. Schmidt
  • "Film - filmhistorie, filmsjangere, filmregissører, anbefalte filmer" av Ronald Bergan
  • "Se hva som skjedde - historien om TV2" av Bjørn Eckblad
  • "501 store forfattere" av Julian Patrick
  • "101 mennesker som forandret verden" av Simon Sebag Montefiore
  • "Et ufarlig eksperiment" av Robin Cook
  • "Barndom - 60-tallet" av Kristin von Hirsch
  • "Gurin med reverompa" av Kjell Aukrust
  • "Nynorsk ordliste" av Alf Hellevik
  • "Hvordan forstå og bruke en nordmann - en bruksanvisning med feilsøkingsskjema" av Odd Børretzen