101 mennesker som forandret verden

av (forfatter), Dan Jones (medforfatter), Claudia Renton (medforfatter) og Jens Holmboe (oversetter).

Cappelen Damm 2008 Innbundet

Boken presenterer 101 av de mest innflytelsesrike mennesker opp gjennom historien. Hver person blir presentert med en kort biografi og et essay som setter personen inn i en historisk sammenheng. Boken forteller også hvordan personene har vært representert gjennom historiens kunst og kultur. Har register.

Montefiore presenterer 101 kvinner og menn som i tanke, ord eller gjerning har satt uutslettelige spor i verdenshistorien. Hærførere, politikere og erobrere omtales sammen med vitenskapsmenn, kunstnere og filosofer gjennom tre årtusener.

Boken inneholder biografier, samt essays som omhandler interessante - og noen ganger bisarre - sider ved personenes samtid.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788204156105

EAN 9788204156105

• "Oldtidens verden - oppdag fortidens hemmeligheter" av K. M. Santon
  • "Kongeblod - mordet på Knut Alvsson" av Terje Nordby
  • "Nedenunder og hjem - nordmenn i Australia gjennom 400 år" av Fredrik Larsen Lund
  • "Herskapelig - Norge rundt på 1. klasse" av Toppen Bech
  • "Barndom 30-tallet" av Jon Gunnar Arntzen
  • "Nobels fredspris - fra dynamitt til fred" av Heidi Sofie Kvanvig
  • "Kinas vei" av Arne Jon Isachsen
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Johan Theorin
  • "Verdens største katastrofer - naturkatastrofer, epidemier, teknikkens forbannelse, krig og terror" av Herbert Genzmer
  • "De største slagene - konfliktene som forandret verdenshistorien" av Christer Jörgensen
  • "Herskapelige Norge - hotellene, restaurantene, eventyrene og klenodiene" av Toppen Bech
  • "501 filmregissører" av Steven Jay Schneider