23 things they don't tell you about capitalism

Penguin 2011 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

n this revelatory book, Ha-Joon Chang destroys the biggest myths of our times and shows us an alternative view of the world, including:

There's no such thing as a 'free' market
Globalization isn't making the world richer
We don't live in a digital world - the washing machine has changed lives more than the internet
Poor countries are more entrepreneurial than rich ones
Higher paid managers don't produce better results

We don't have to accept things as they are any longer. Ha-Joon Chang is here to show us there's a better way.

Forlag Penguin

Lettlest og tidvis morsom kritikk av frimarkedskapitalismen.

95 prosent av samfunnsøkonomi er sunn fornuft gjort komplisert.

...rike mennesker skal motiveres av rikdom for å jobbe, mens fattige mennesker skal motiveres av frykt for fattigdom.

Når noen må løpe 100 meter med sandsekker på bena, er ikke løpet rettferdig bare fordi alle starter samtidig

Den egentlige årsaken til Afrikas stagnasjon de siste tre tiårene er den markedsliberale politikken man har påtvunget kontinentet i denne perioden. Det er vanskelig å gjøre noe med historie og geografi, men politikk - det kan man endre. Afrika er ikke dømt til å være underutviklet.

...levestandarden til det store flertallet av folk i rike land er helt avhengig av usedvanlig streng kontroll av arbeidsmarkedene deres - innvandringskontroll.

• "Kapitalismens historie" av Jürgen Kocka
  • "Dannelse - tenkning, modning, refleksjon" av Bernt Hagtvet
  • "Global økonomi - hvordan de rike ble rike, og hvorfor de fattige blir fattigere" av Erik S. Reinert
  • "Retorisk leksikon" av Tormod Eide
  • "Sannhetens kår - makt, medier og politikk i illusjonenes tid" av Christian Borch
  • "Skepsis - guide til kritisk tenkning" av Kjetil Hope
  • "Kroppens fenomenologi" av Maurice Merleau-Ponty
  • "De fattiges krig - en historie" av Éric Vuillard
  • "Mormons Bok [Norwegian Book of Mormon]" av Joseph Smith
  • "Hva er etikk" av Arne Johan Vetlesen
  • "Jesus - evangeliene etter Markus, Matteus, Lukas og Johannes" av Jacob Jervell
  • "Åndens fenomenologi" av Georg Wilhelm Friedrich Hegel