101 måter å lese på

en teoretisk og praktisk lesedidaktikk

av (redaktør) og Jannike Ohrem Bakke (redaktør).

Fagbokforlaget 2023 E-bok

Hvorfor, hvordan og hva skal elever lese? Hvordan skal vi sette dem i stand til å utvikle en best mulig lesekompetanse, god leseforståelse og evne til å tenke kritisk? Hvordan skaper vi leselyst, gode lesevaner og lesekondis hos elevene? Det er noen av spørsmålene boka søker å svare på.
Denne andre utgaven av 101 måter å lese på er gjennomgående oppdatert i tråd med LK20. Boka har en introduksjon til lesedidaktikkens hvorfor, hvordan og hva 5 nye vitenskapelige artikler om å knekke leselystkoden; å utvikle leseforståelse; å komponere leseløp; lesing blant flerspråklige elever; digital lesing, og 101 lesebestillinger som binder teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. Grepene er forankret i aktuell leseforskning og bygger bro mellom akademia og skolens praktiserende lærere. Med grepene får undervisere på ulike nivåer en didaktisk verktøykasse til egen leseundervisning. 101 måter å lese på bidrar med ny forskning på feltet. Boka er en skattkiste for alle i det 13-årige skoleløpet som skal jobbe med lesedidaktikk. Målgruppen er forskere, lærerutdannere, studenter og lærere.
Andre bøker i 101-serien: 101 skrivegrep (2023) [2014] 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på (2016) 101 litteraturdidaktiske grep (2018) 101 grep for å aktivisere elever i matematikk (2019) 101 Ways to Work with Communicative Skills (2019) 101 digitale grep, 2. utgave (2020) [2018] 101 grep om grammatikk (2021)
Kåre Kverndokken er dosent em. i norskdidaktikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han arbeider primært med lese-, skrive- og muntlighetsdidaktikk, læremiddelkunnskap og barnelitteratur, og i særlig grad med etter- og videreutdanning av lærere innenfor dette feltet. Kverndokken har skrevet en rekke lærebøker i norsk for grunnskolen, artikler innenfor ulike disipliner i faget, og han er redaktør for 101-serien, der seneste utgivelse er 101 skrivegrep - en teoretisk og praktisk skrivedidaktikk (2. utg., 2023).
Jannike Ohrem Bakke er førsteamanuensis i norskdidaktikk og merittert underviser ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun arbeider med grunnleggende ferdigheter, særlig skriving og litteraturdidaktikk i lærerutdanningen, og hun er også opptatt av dramaturgi. Bakke er blant annet medforfatter av Undervisningens dramaturgi. Fortellinger og analyser fra klasserommet (2023).

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2023

Serie 101-serien

Utrolig mange gode tips til variasjon i undervisningen i mange fag! Mye kjent og glemt igjen, godt med en påminnelse. Burdeligge tilgjengelig på alle læreres arbeidsrom.

• "Skylappjenta" av Iram Haq
  • "Kastanjemannen" av Søren Sveistrup
  • "Hør her'a!" av Gulraiz Sharif
  • "Ona fyr - for deg som vil lykkes sammen med andre" av Ingebrigt Steen Jensen
  • "Typisk norsk" av Petter Wilhelm Schjerven
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "En verdensomseiling under havet" av Jules Verne
  • "Tvillingenes dagbok" av Agota Kristof