Ingen lesetilstand
Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Temaet er motsetningen mellom den kjærlige Guds allmakt og den ulykke og elendighet som finnes i verden. St. Peter er misfornøyd med tilstanden blant menneskene. Vårherre tar ham med på en vandring på jorden, og St. Peter må etterhvert medgi at det ikke er Vårherre som svikter menneskene, men menneskene selv som nekter å leve etter kjærlighetens evangelium. Boken er humoristisk og alvorlig på samme tid.
Omtale fra forlaget
Temaet er motsetningen mellom den kjærlige Guds allmakt og den ulykke og elendighet som finnes i verden. St. Peter er misfornøyd med tilstanden blant menneskene. Vårherre tar ham med på en vandring på jorden, og St. Peter må etterhvert medgi at det ikke er Vårherre som svikter menneskene, men menneskene selv som nekter å leve etter kjærlighetens evangelium. Boken er humoristisk og alvorlig på samme tid.
Forlag Gabriel Scott selskabet
Utgivelsesår 2002
Format Innbundet
ISBN13 9788292046074
EAN 9788292046074
Genre Religiøs litteratur
Språk Bokmål
Sider 247
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Menneskene snakker om det tapte paradis, men jorden er jo i virkeligheten et paradis den dag i dag. De har bare hatt det for øynene støtt, så de ikke kan se det lenger.
Jeg har ingen grunn til å klage, herre, det benet jeg har, er et utmerket ben, se, jeg kan hoppe og danse på det. Det andre benet er forresten ikke borte det heller, det er bare gått forut for meg - når jeg selv engang kommer efter, får jeg det nok igjen, skal du se!
Håpet, det var som skyen, sa du, fang den og se hva du får. Nei, håpet er snarere solen selv, mist den og se hva det var -
For jeg tør vel mutatis mutandis uttale med en æret kollega, at det må skjelnes mellom religion og teologi - det mest ørkesløse av alt ørkesløst pinnehuggeri - som mellom de dype og varme kilder i vårt indre, de som betinger et virkelig åndsliv, og den hule, dogmatiske videnskap. Den siste bare skilter med navnet, mens den knebler den frie tanke efter evne.