Det gylne evangelium

legende

av (forfatter) og Arnold Thornam (illustratør).

Gabriel Scott selskabet 2002 Innbundet

Temaet er motsetningen mellom den kjærlige Guds allmakt og den ulykke og elendighet som finnes i verden. St. Peter er misfornøyd med tilstanden blant menneskene. Vårherre tar ham med på en vandring på jorden, og St. Peter må etterhvert medgi at det ikke er Vårherre som svikter menneskene, men menneskene selv som nekter å leve etter kjærlighetens evangelium. Boken er humoristisk og alvorlig på samme tid.

Forlag Gabriel Scott selskabet

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788292046074

EAN 9788292046074

Genre Religiøs litteratur

Menneskene snakker om det tapte paradis, men jorden er jo i virkeligheten et paradis den dag i dag. De har bare hatt det for øynene støtt, så de ikke kan se det lenger.

Jeg har ingen grunn til å klage, herre, det benet jeg har, er et utmerket ben, se, jeg kan hoppe og danse på det. Det andre benet er forresten ikke borte det heller, det er bare gått forut for meg - når jeg selv engang kommer efter, får jeg det nok igjen, skal du se!

Håpet, det var som skyen, sa du, fang den og se hva du får. Nei, håpet er snarere solen selv, mist den og se hva det var -

For jeg tør vel mutatis mutandis uttale med en æret kollega, at det må skjelnes mellom religion og teologi - det mest ørkesløse av alt ørkesløst pinnehuggeri - som mellom de dype og varme kilder i vårt indre, de som betinger et virkelig åndsliv, og den hule, dogmatiske videnskap. Den siste bare skilter med navnet, mens den knebler den frie tanke efter evne.

• "Stien, eller Kristofer med kvisten" av Gabriel Scott
  • "Barkefletteren - en krønike fra en utgrænd" av Gabriel Scott
  • "Alkejegeren - en svanesang" av Gabriel Scott
  • "Helgenen - roman" av Gabriel Scott
  • "Skipper Terkelsens levnedsløp - fortalt av ham selv" av Gabriel Scott
  • "Tripp-trapp-tresko - fortellinger om tre små venner på landet" av Gabriel Scott
  • "Jernbyrden 1 og 2" av Gabriel Scott
  • "Pider Ro's historier - om hans forunderlige oplevelser tillands og tilvanns" av Gabriel Scott
  • "Gi meg de brennende hjerter - 1. Melding fra Petrograd" av Edvard Hoem
  • "En flyktning kysser sin mor" av Niels Vogel