Jernbyrden 1 og 2

Gabriel Scott selskabet 2007 Innbundet

To romaner i en bok der bøkene har lokalhistorisk tilknytning. "Jernbyrden. Historien om Jan Vibe" (1915) foregår i Høvåg utenfor Kristiansand, mens etterfølgeren "Enok Rubens levnedsløp" (1917) ble skrevet da forfatteren flyttet til Arendal. Det er flettet inn fortellinger fra virkeligheten slik som historien om søstrene Anne og Alet som ble halshugget av myndighetene i 1771 og om jordeier Christian Lofthuus. Språket i bøkene er en blanding av tre dialekter og forfatterens eget riksmål.

"Jeg sitter omsuset av Gabriel Scotts Bok efter Læsningen. Der er stærke Tildragelser, kraftige Mennesker, Historie, Topografi, Sandfærdighet. Digteren er ingen Steder flinkere end Hændelserne, han er merkelig solid og stilferdig. Læseren faar ingen usunde Hikst av "Spænding", det er ikke Teater, det er Liv. Det er atpaa Kjøpet Liv med freidig Mot og med Humør, ja med Humor. Lat mig faa lov til, Hr. Redaktør, at vise til denne bok for Folket og Hjemmene. Det er saa grundig og ærlig sørlandsk, men norsk: de kostelige Vers som er lagt ind er gammelt gjennomstukket Sølvarbeide. Kunsten i Fortellermaaten er vel nærmest for Fagfolk, men alle vil føle sig vel under dens Paavirkning fordi den er egal og gjennemført. Gabriel Scott har noget at fare med. Mangen Smaating dukker op hos ham, og han utnytter den ikke til det yderste og sliter den ikke ut. Han har bedre Raad end vore Folkelivsskildrere. Det er behagelig at læse en Forfatter som ikke for hver liten Bok har skrapet Bunden i sig." Knut Hamsun, Aftenpostens førsteside 27. november 1915

Forlag Gabriel Scott selskabet

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788292046111

EAN 9788292046111

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Sørlandet

Hadde han enda kommet på almindelig vis med hest eller båt eller skreppe på ryggen, men å komme trekkende med sin farfars grunnstein og slå sig til der han fikk naturforhindring - nei, slikt var aldri spurt i bygden og knapt nok i resten av verden heller. Her blev en sladder så folk fikk vabler på tungen....

Hun strøk og klappet dem begge to og ordnet teppene og kom med mat - se her, Lille Jan, se her, farbror! Hun matet dem hver især med skje og sang for dem og bysset dem inn. Det som hun gjorde for den ene, det gjorde hun for den andre med - de lå der så hjelpeløse begge og trengte til kjærlighet hver på sitt vis.

født 8. mars 1874 i Leith (nå Edinburgh),

• "Barkefletteren - en krønike fra en utgrænd" av Gabriel Scott
  • "Fant ; Josefa" av Gabriel Scott
  • "Undset - sitater" av Sigrid Undset
  • "Stien, eller Kristofer med kvisten" av Gabriel Scott
  • "Tripp-trapp-tresko - fortellinger om tre små venner på landet" av Gabriel Scott
  • "Helgenen - roman" av Gabriel Scott
  • "Alkejegeren - en svanesang" av Gabriel Scott
  • "Pider Ro's historier - om hans forunderlige oplevelser tillands og tilvanns" av Gabriel Scott
  • "Fergemannen" av Gabriel Scott
  • "Det gylne evangelium - legende" av Gabriel Scott