Helgenen

Gabriel Scott selskabet 2002 Innbundet

I denne romanen møter du Even. Han har synske evner og kan også helbrede. Evnene hans blir en sensasjon blant folk, og de blir etter hvert et åk for ham.

Forlag Gabriel Scott selskabet

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788292046067

EAN 9788292046067

Genre Religiøs litteratur

Omtalt sted Sørlandet

Even, som er hovedpersonen i boka blir født inn i fattige kår. Han merker tidlig at han har evner utenom det vanlige, han ser ting og etter hvert får han også helbredende evner i perioder som voksen. Vi er på 1700 tallet en gang, og det er ikke enkelt for Even og hans nærmeste og holde hans tilstand skjult, spesielt for presten og bygdesladder.
Han gjør gode gjerninger i det skjulte men i et lite samfunn går det ikke å holde slike sensasjonelle ting hemmelig, og det får han også merke.
Her er det heldigvis ikke hastverk i fortellingen, men en lun og god bok der Scott skriver så mye mellom linjene, så beskrivende og utdypende som bare han kan.

Han kunde gå som en søvngjenger næsten, det var noe uvirkelig blitt ved marken og skogen og myren og alt. Han gikk som han gikk ved siden av sig selv i en forunderlig dobbelt tilstand uten å kunne bli kroppen kvitt. Den hang ved ham på noen vis som et lammende og hemmelig hylster - en slags skygge av hans egentlige jeg. Fornemmelsen var så sterk imellem at han syntes han mått rive seg løs - slite strengen imellem dem over og kaste jordhammen av sig som det hefte og hinder det var. Men på samme tid stod det for ham at han var helt hjelpeløs uten, den var ikke bare boligen hans, den var verktøi på samme tid, åndens måtelige middel og redskap.

født 8. mars 1874 i Leith (nå Edinburgh),

• "Alkejegeren - en svanesang" av Gabriel Scott
  • "Skipper Terkelsens levnedsløp - fortalt av ham selv" av Gabriel Scott
  • "Jernbyrden 1 og 2" av Gabriel Scott
  • "Det gylne evangelium - legende" av Gabriel Scott
  • "Pider Ro's historier - om hans forunderlige oplevelser tillands og tilvanns" av Gabriel Scott
  • "Å vera i livet - ei bok om Halldis Moren Vesaas" av Olav Vesaas
  • "Den røde folen og andre fortellinger" av John Steinbeck