2012
Ingen favoritt
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Gladwell undersøker i denne boka hvorfor store forandringer ofte skjer plutselig og uventet. Han hevder at ideer, atferdsmønstre og produkter sprer seg som sosiale epidemier, og at det punktet hvor de tar av er det magiske vendepunktet. Han introduserer de personlighetstypene som naturlig starter og sprer nye ideer og trender, og han analyserer motetrender, røyking, reklame og andre fenomener for å finne ut hvordan farsotter starter og holdes i gang.
Omtale fra forlaget
Gladwell undersøker i denne boka hvorfor store forandringer ofte skjer plutselig og uventet. Han hevder at ideer, atferdsmønstre og produkter sprer seg som sosiale epidemier, og at det punktet hvor de tar av er det magiske vendepunktet. Han introduserer de personlighetstypene som naturlig starter og sprer nye ideer og trender, og han analyserer motetrender, røyking, reklame og andre fenomener for å finne ut hvordan farsotter starter og holdes i gang.
Forlag Abacus
Utgivelsesår 2004
Format Heftet
ISBN13 9780349114460
EAN 9780349114460
Språk Engelsk
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Denne boken er en gamechanger, og en av de aller beste bøkene jeg har lest!
Gladwell går grundig til verks når han begrunner hvorfor små ting skaper store endringer, og ikke minst hva som er fellesnevneren for endringer som lykkes, kontra endringer som slår feil.
Ved å bruke begrepsapparatet fra Gladwell kan man f.eks forklare hvorfor Fify shades serien selger veldig bra.
For alle som jobber med en eller annen form for endring av noe, er dette et must read.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketIf you don't try, you'll never succeed.
Voksne oppfatter kontinuerlig repetisjon som kjedelig, fordi det krever at man gjør samme erfaringen om og om igjen. Men for førskolebarn er ikke repetisjon kjedelig, for hver gang de ser på noe, oppfatter de det på en helt ny måte.
Nøkkelen til å få folk til å endre atferd, eller med andre ord - til å bry seg om en nabo i nød, ligger ofte i de små bagatellene ved situasjonen der og da. Kontekstens kraft viser at mennesket er mye mer følsomt overfor omgivelsene enn det ser ut som.
Når det gjelder personlighet, tenker vi alle helt naturlig i absolutter; at en person enten er eller ikke er på den ene eller andre måten. Men det Zimbardo og Hartstone og May hevder, er at dette er feil, og at når vi bare tenker ut fra medfødte trekk og glemmer situasjonens rolle, lurer vi oss selv med hensyn til de virkelige årsakene til menneskelig atferd.