Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
I formen er denne boken en poetikk - dvs. en lære om diktekunsten. Boken gir et utsyn over vår egen tid og vår nærmeste fremtid av en som har brukt sine dager til å føle tiden på pulsen.
Oversatt av Roy Eriksen.
Nr. 12 i Cappelens upopulære skrifter.
Forlag Cappelen
Utgivelsesår 1992
Format Heftet
ISBN13 9788202135614
EAN 9788202135614
Serie Cappelens upopulære skrifter (12)
Språk Bokmål
Sider 135
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Min italienske favorittforfatter skrev rett før han døde fem korte innlegg med overskrifter som «Letthet» og «Mangfold». Meningen var å gi amerikanske studenter en innføring i kravene til god litteratur. Her er er mange referanser til italienske, europeiske og amerikanske forfattere. Men boka gir også innblikk i grunnlaget for Calvinos egne romaner, som Usynlige byer og Palomar.
Selv om hvert innlegg tilsynelatende er viet ett tema, tar Calvino opp en rekke sidetemaer. Kapitlet om «Nøyaktighet» handler vel så mye om betydningen av vaghet, mens «Synlighet» tar for seg billedbruk og fantasi som litterære virkemidler.
Hva så med undertittelen: Seks påminnelser for neste årtusen? Her har Calvino relevante synspunkter på den økte flommen av bilder som vi utsettes for daglig, og på forholdet mellom litteratur og moderne vitenskap, som han mener kan utfylle hverandre.
Boka har unektelig flere tunge partier, men heldigvis glimter Calvino til med artige referanser til tegneserier og annen gjenkjennelig litteratur. Det virker som at oversetteren har hatt liten tid. For eksempel omtales Thomas Manns Trolldomsfjellet (som Calvino beundrer) som «Det magiske fjellet». Det er heller ikke tatt hensyn til om litteraturen som siteres finnes på norsk.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketJeg er overbevist om at å skrive prosa ikke burde være annerledes enn å skrive poesi; i begge tilfeller finner vi en søken etter uttrykket som er nødvendig, unikt, kompakt, nøyaktig og minneverdig.
Helt siden vitenskapen har stilt seg lilkegyldig til generelle forklaringer som ikke gir sær- og sektorløsninger, har litteraturens store utfordring vært å vite hvordan man kan binde sammen ulik kunnskap og forskjellige lovverk til en flerartet og mangefasettert visjon av verden.
En gjenstands symbolikk kan være mer eller mindre eksplisitt, men den er alltid til stede. Vi kunne til og med påstå at en gjenstand nevnt i en fortelling alltid er et magisk objekt.
litteraturteori, analyse etc.