Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Dette er Magnus Mills fjerde bok på norsk, og han beveger seg tematisk i samme land som før, like svart og originalt.
Denne romanen beskriver et arbeidsmarkedstiltak satt i system. Prosjektet er enkelt: Det finnes en rekke UniVan depoter omkring i England. Mellom disse kjører UniVans etter en nøye utarbeidet kjøreplan. Bilene transporterer ikke annet enn deler til nye UniVans, og alt som produseres på de forskjellige depotene er flere varebiler. Prosjektet holder folk i arbeid, og det har et komplisert hierarki.
Etter en intern konflikt legges prosjektet ned, og fortelleren beklager dette. Han har sett på prosjektet som det beste et moderne samfunn kan produsere, - nemlig ingenting.
Replikkføring og humoren kan få den mest hardbarkede surpomp til å trekke på smilebåndet.
Forlag Cappelen
Utgivelsesår 2005
Format Innbundet
ISBN13 9788202222567
EAN 9788202222567
Språk Bokmål
Sider 183
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En bok som tar arbeidslivet veldig på kornet. Utgangspunktet for denne boka er et ganske vilt prosjekt (The Scheme) satt i stand for å bli kvitt all arbeidsløshet (som selvfølgelig er kjempeflott), problemet er bare at bedriften ikke egentlig produserer noe. Boka minnet meg om en setning fra Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til av Liv Marit Weberg ” ... en såkalt progressiv business. En som ikke baserer seg på kunder og fortjeneste, men heller på å være en fasade.” Eller som det står i Mills bok
“The success of The Scheme depended above all else on appearances. It was popular because people could see it in operation on a daily basis. When a UniVan passed by, it reminded onlookers that all across the country men and women were occupied in gainful employment.” (s. 59)
Den navnløse hovedpersonen jobber altså i en ”bedrift” der de kjører fra en stasjon til en annen i spesialdesignede biler, men det eneste de frakter er deler til disse bilene. Høres crazy ut, men allikevel kjenner jeg igjen de fleste trekkene fra arbeidslivet som helhet. Og som ellers i arbeidslivet snakker folk som om jobbene deres er de morsomste i hele verden. For eksempel sier en av personene i boka som en kommentar til at de skal ha meg seg litt forskjellige bildeler
”Ah, that’s what I love about this job’, remarked George. The variety.” (s. 19)
Og måten å få en til å føle seg som en viktig ansatt på
”Assistant Driver Jonathan Fairley. He needs someone to show him the ropes. We thought you’d be best.
The way Bob said ’we’ made it sound as if some standing committee had specially requested that I look after the newcomer, and that his future at The Scheme would be dependent on the invaluable advice only I could give him. The truth, of course, was much more simple: no one else was available.” (s. 38).
De første 2/3 av boka er bare helt strålende og får en soleklar 6er fra min side, men jeg synes avslutningen litt for utroverdig og prøvde litt for hardt å være samfunnskritisk. Dermed blir det en sterk 5er fra meg. Denne boka leser man raskt gjennom på en ettermiddag. Den er også oversatt til norske med tittelen Plan for full sysselsetting.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketThe third member of the trio was a quiet man who smiled a lot but said little. For this reason he struck me as the sort of person it must be nice to have around.
Jeg mener det skrives for få bøker om arbeidslivet. Man tilbringer jo tross alt rundt en tredjedel av hverdagene der, men litteraturen ser til å være mest opptatt av kjærlighet, fritid og familieliv.
Ikke minst er jeg glad i bøker som tar for seg noe av det absurde ved arbeidslivet, tar det på kornet og setter det på spissen, og her er en list med slike bøker.