2025
Omtale fra forlaget
En tankevekkende bok som vil revolusjonere din oppfatning av hjernen.
Vil du bli dyktig i matematikk? Lære et fremmedspråk? Spille gitar? Skrive en bok? Sannheten er at alle kan lære alt, uansett alder. Med utgangspunkt i den nyeste forskningen innen feltet gir Jo Boaler deg seks nøkler som vil åpne opp ditt eget læringspotensial:
Når du lærer deg nye ting, fortsetter hjernen å vokse, livet ut
Feil og utfordringer får hjernen til å vokse
Tenk riktig - øk ditt potensial
Multidimensjonal læring gjør deg mer effektiv
Fleksibilitet - bedre enn hurtighet
Samarbeid styrker hjernen
Forlag HarperCollins Nordic
Utgivelsesår 2020
Format Innbundet
ISBN13 9788283134056
EAN 9788283134056
Språk Bokmål
Sider 247
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Dette er en fantastisk bok om hjernens nevroplastisitet – altså at hjernen er foranderlig og ikke statisk. Forfatter Jo Boaler retter i stor grad fokuset mot matematikkfaget, og hvordan mange gir opp faget i troen på at det “ikke er for dem”, at de “ikke er mattepersoner” og lignende. Boken trekker også fram eksempler fra ulike skoler og utdanningsinstitusjoner som viser hvordan diskriminering, undervisningsmetoder og måten matematikk ofte fremstilles på, kan ødelegge for mange elevers utvikling. Dette ønsker Boaler å endre på – og hun har allerede hatt stor suksess med nettopp det. Hun viser i boken hvordan mange menneskers holdninger til matematikk er blitt forandret gjennom de seks nøklene hun presenterer.
Som et resultat har mange som tidligere hatet matte, fått et nytt syn på faget – noen har til og med utviklet seg til det man kan kalle “mattegenier”. Mange som tidligere hadde gitt opp, har fått nytt håp gjennom nøklene i boken. Disse handler blant annet om at hjernen er plastisk og i stadig utvikling – særlig innen læring og matematikk. Et sentralt poeng er at det ligger stor læring i å feile: det er ikke bare lov å gjøre feil, men hjernen jobber faktisk mer når vi feiler enn når vi får noe riktig. Andre nøkkelideer i boken inkluderer en flerdimensjonal tilnærming til faget, samt hvordan kraften i samarbeid kan ha enorm positiv effekt. Boaler påpeker også at det å være rask til å løse oppgaver ikke nødvendigvis er et tegn på å være god i matematikk – det går helt fint å bruke god tid og likevel være svært dyktig. Hun støtter dette med eksempler på anerkjente matematikere gjennom historien.
Jeg vil likevel påstå at innholdet i boken ikke nødvendigvis passer eller virker like godt for alle som sliter med matematikk. Vi er forskjellige, og det er fort gjort å polarisere det man har oppdaget – selv gjennom forskning. Forskning har sine begrensninger, blant annet når det gjelder antall deltakere, og jeg tviler på at dette er en løsning som gir 100 % suksessrate, noe som også gjelder mange andre felt.
Når det er sagt, gir boken et optimistisk fremtidsbilde for dem som har hatt et anstrengt forhold til matematikk og som ønsker en ny og bedre tilnærmingsmåte til faget – en tilnærming som kan endre alt. Boaler inkluderer mange intervjueksempler gjennom boken, noe som gjør innholdet både levende og overbevisende.
Jeg synes denne boken var ypperlig. Jeg hadde nettopp fullført egne matematikkstudier da jeg leste den, og boken kom virkelig på rett tidspunkt. Det er mye jeg kan ta med meg videre inn i undervisningen som lærer på småskoletrinnet. Forfatteren berører også andre områder enn matematikk og viser hvordan det å prøve nye ting – med en ny og mer åpen innstilling – kan forandre mye.
Dette er en bok alle skoler i Norge burde hatt et eksemplar av.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket