Effektiv planlegging og vurdering

læring med mål og kriterier i skolen

av (forfatter) og Landslaget for norskundervisning (utgiver).

Fagbokforlaget 2015 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.50 (4 terningkast.)

10 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Jarmo Larsens eksemplar av Effektiv planlegging og vurdering - læring med mål og kriterier i skolen

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Grunnskole

Lesedato

2023

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Min omtale

Se min omtale

Omtale fra forlaget

Hva skal elevene forstå i skolens fag, og hvordan kan vi vite om de forstår? Disse spørsmålene er sentrale i Effektiv planlegging og vurdering. Boken er en praksisnær og inspirerende innføring i systematiske verktøy for planlegging, læring og vurdering. Forfatteren viser hvordan lærere kan bruke kompetansemål og kriterier for å fremme læring i klasserommet, og hvordan elever kan vise sin faglige forståelse på ulike måter. Den første utgaven av denne populære boken kom i 2009 og introduserte begreper som «baklengs planlegging» og «vurderingsrubrikker» i norsk skole. Andre utgave er betydelig revidert og viser hvordan planlegging og vurdering henger sammen med dybdelæring og utvikling av faglig forståelse i klasserommet. Mange nye innsikter fra norsk og internasjonal forskning på feltet belyser sentrale spørsmål. Et eget kapittel tar for seg vurdering i et skoleutviklingsperspektiv. Effektiv planlegging og vurdering er beregnet på lærere, skoleledere og lærerstudenter. Henning Fjørtoft er postdoktor i skoleutvikling ved Program for lærerutdanning, NTNU. Han forsker blant annet på vurdering i klasserommet, læreres læring og endringer i nasjonal vurderingspolitikk. Fjørtofts forrige bok var Norskdidaktikk (2014). .

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2015

Format Heftet

ISBN13 9788245018363

EAN 9788245018363

Språk Bokmål

Sider 170

Utgave 2

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

1 1 1 1 0 0

Bokomtaler

I denne ganske så akademiske boken om planlegging og vurdering i skolen får vi bl.a. noen forslag og innføringer i forskjellige vurderingssystemer. Som ny på lærerarenaen og kommende kontaktlærer i en andre klasse så gav boken meg ikke så veldig mye siden mye av bokens innhold ser ut til å peke mot eldre klassetrinn, fra ungdomsskole oppover mot videregående. Jeg valgte allikevel å lese boken og ta til meg det jeg kunne finne av godsaker.
Henning Fjørtoft anbefaler bl.a. å fokusere på noe konkret når det kommer til målene skolen noe jeg tenkte ta med meg videre. Han legger også vekt på at elevene skal kunne forstå, hva de må forstå, hvordan vi kan fremme forståelse og hvordan vi kan vite at de har forstått. Dette minner meg om det jeg har lest om dybdelæring andre steder. Videre tar Fjørtoft fram noe som kalles for formativ læring som går ut på tre prinsipper der både lærer og elev vet hvor elevene er, hvor de skal, og hvordan de skal kunne komme seg dit. I sammenheng med dette så viser han til formativ vurdering, der han påpeker at vi i den forbindelse må gi akkurat nok og akkurat riktig informasjon til at eleven kan justere sin egen læringsprosess innenfor de rammene som er satt. Formålene med denne vurderingenformen er at elevene må få vite hvordan de skal kunne forberede seg og at vurderingen hjelper til forbedring av deres generelle evne til å lære. Noe høytsvevende og man trenger kanskje noe mer tid for å sette seg inn i det enn ved en enkel gjennomgang av boken.

Forfatteren gir også et interessant innblikk i såkalte rubrikker som vurderigngsform, noe de siste sidene i boken gir gode eksempler på. Men alt i alt så synes jeg ikke denne boken var så aktuell for mitt vedkommende, ihvertfall ikke enda, kanskje jeg tenker annerledes etter et år i læreryrket.
Noe kjedelig, akademisk og høytsvevende, men til tider givende med et innblikk i hvordan en lærer kan jobbe og vurdere sine elevers arbeid på.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket


Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Lister som inneholder dette verket

Faglitteraturen som eg les i 2010


Godt sagt! (0) Varsle Svar

Du vil kanskje også like

  • "Snorre Sturlasons kongesagaer" av Snorre Sturlason
  • "Barna i Bakkebygrenda" av Astrid Lindgren
  • "Villanden - skuespill i fem akter" av Henrik Ibsen
  • "Gjengangere - et familiedrama i tre akter (1881)" av Henrik Ibsen
  • "Genanse og verdighet" av Dag Solstad
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Is-slottet" av Tarjei Vesaas
  • "Et dukkehjem" av Henrik Ibsen
  • "Fuglane - roman" av Tarjei Vesaas
  • "Pan - av løjtnant Thomas Glahns papirer" av Knut Hamsun
  • "Fluenes herre" av William Golding
  • "Mio, min Mio" av Astrid Lindgren
Alle bokanbefalinger for dette verket