Effektiv planlegging og vurdering

rubrikker og andre verktøy for lærere

Fagbokforlaget og Landslaget for norskundervisning 2009 Heftet

Boka gir en innføring i systematiske verktøy for planlegging, læring og vurdering. Den viser hvordan vi kan organisere kompetansemål og vurderingskriterier med verktøy som rubrikker, pensumkart og modulplaner. Den inneholder også eksempler på autentiske og kriteriebaserte vurderingsoppgaver som forsterker elevenes læreprosess, og den viser hvordan vi kan designe spennende og meningsfylte lokale læreplaner. Mange av eksemplene bygger direkte på kompetansemål i Kunnskapsløftet, og er hentet rett fra klasserommet. Boka er beregnet på lærere, skoleledere og lærerstudenter. Har register og litteraturliste.

Effektiv planlegging og vurdering er en inspirerende innføring i systematiske verktøy for planlegging, læring og vurdering. Boken viser hvordan vi kan organisere kompetansemål og vurderingskriterier med verktøy som rubrikker, pensumkart og modulplaner. Den inneholder nyttige eksempler på autentiske og kriteriebaserte vurderingsoppgaver som forsterker elevenes læreprosess, og den viser hvordan vi kan designe spennende og meningsfylte lokale læreplaner. Mange av eksemplene bygger direkte på kompetansemål i Kunnskapsløftet, og er hentet direkte fra klasserommet. Henning Fjørtoft er stipendiat i nordisk litteratur ved NTNU. Han har tidligere arbeidet som lærer i grunnskolen og i videregående opplæring. Fjørtoft har erfaring med lokalt utviklingsarbeid fra Trondheim International School og NTNU, og han har holdt kurs for lærere ved en rekke norske skoler.

Forlag Fagbokforlaget Landslaget for norskundervisning

Utgivelsesår 2009

Serie LNUs skriftserie (175)

I denne ganske så akademiske boken om planlegging og vurdering i skolen får vi bl.a. noen forslag og innføringer i forskjellige vurderingssystemer. Som ny på lærerarenaen og kommende kontaktlærer i en andre klasse så gav boken meg ikke så veldig mye siden mye av bokens innhold ser ut til å peke mot eldre klassetrinn, fra ungdomsskole oppover mot videregående. Jeg valgte allikevel å lese boken og ta til meg det jeg kunne finne av godsaker.
Henning Fjørtoft anbefaler bl.a. å fokusere på noe konkret når det kommer til målene skolen noe jeg tenkte ta med meg videre. Han legger også vekt på at elevene skal kunne forstå, hva de må forstå, hvordan vi kan fremme forståelse og hvordan vi kan vite at de har forstått. Dette minner meg om det jeg har lest om dybdelæring andre steder. Videre tar Fjørtoft fram noe som kalles for formativ læring som går ut på tre prinsipper der både lærer og elev vet hvor elevene er, hvor de skal, og hvordan de skal kunne komme seg dit. I sammenheng med dette så viser han til formativ vurdering, der han påpeker at vi i den forbindelse må gi akkurat nok og akkurat riktig informasjon til at eleven kan justere sin egen læringsprosess innenfor de rammene som er satt. Formålene med denne vurderingenformen er at elevene må få vite hvordan de skal kunne forberede seg og at vurderingen hjelper til forbedring av deres generelle evne til å lære. Noe høytsvevende og man trenger kanskje noe mer tid for å sette seg inn i det enn ved en enkel gjennomgang av boken.

Forfatteren gir også et interessant innblikk i såkalte rubrikker som vurderigngsform, noe de siste sidene i boken gir gode eksempler på. Men alt i alt så synes jeg ikke denne boken var så aktuell for mitt vedkommende, ihvertfall ikke enda, kanskje jeg tenker annerledes etter et år i læreryrket.
Noe kjedelig, akademisk og høytsvevende, men til tider givende med et innblikk i hvordan en lærer kan jobbe og vurdere sine elevers arbeid på.

Faglitteraturen som eg les i 2010

• "Snorre Sturlasons kongesagaer" av Snorre Sturlason
  • "Barna i Bakkebygrenda" av Astrid Lindgren
  • "Villanden - skuespill i fem akter" av Henrik Ibsen
  • "Gjengangere - et familiedrama i tre akter (1881)" av Henrik Ibsen
  • "Genanse og verdighet" av Dag Solstad
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Is-slottet" av Tarjei Vesaas
  • "Et dukkehjem" av Henrik Ibsen