Effektiv planlegging og vurdering

rubrikker og andre verktøy for lærere

av (forfatter).

Fagbokforlaget og Landslaget for norskundervisning 2009 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.50 (4 terningkast.)

10 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka gir en innføring i systematiske verktøy for planlegging, læring og vurdering. Den viser hvordan vi kan organisere kompetansemål og vurderingskriterier med verktøy som rubrikker, pensumkart og modulplaner. Den inneholder også eksempler på autentiske og kriteriebaserte vurderingsoppgaver som forsterker elevenes læreprosess, og den viser hvordan vi kan designe spennende og meningsfylte lokale læreplaner. Mange av eksemplene bygger direkte på kompetansemål i Kunnskapsløftet, og er hentet rett fra klasserommet. Boka er beregnet på lærere, skoleledere og lærerstudenter. Har register og litteraturliste.

Omtale fra forlaget

Effektiv planlegging og vurdering er en inspirerende innføring i systematiske verktøy for planlegging, læring og vurdering. Boken viser hvordan vi kan organisere kompetansemål og vurderingskriterier med verktøy som rubrikker, pensumkart og modulplaner. Den inneholder nyttige eksempler på autentiske og kriteriebaserte vurderingsoppgaver som forsterker elevenes læreprosess, og den viser hvordan vi kan designe spennende og meningsfylte lokale læreplaner. Mange av eksemplene bygger direkte på kompetansemål i Kunnskapsløftet, og er hentet direkte fra klasserommet. Henning Fjørtoft er stipendiat i nordisk litteratur ved NTNU. Han har tidligere arbeidet som lærer i grunnskolen og i videregående opplæring. Fjørtoft har erfaring med lokalt utviklingsarbeid fra Trondheim International School og NTNU, og han har holdt kurs for lærere ved en rekke norske skoler.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget Landslaget for norskundervisning

Utgivelsesår 2009

Format Heftet

ISBN13 9788245007978

EAN 9788245007978

Serie LNUs skriftserie (175)

Språk Bokmål

Sider 185

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

1 1 1 1 0 0

Bokomtaler

I denne ganske så akademiske boken om planlegging og vurdering i skolen får vi bl.a. noen forslag og innføringer i forskjellige vurderingssystemer. Som ny på lærerarenaen og kommende kontaktlærer i en andre klasse så gav boken meg ikke så veldig mye siden mye av bokens innhold ser ut til å peke mot eldre klassetrinn, fra ungdomsskole oppover mot videregående. Jeg valgte allikevel å lese boken og ta til meg det jeg kunne finne av godsaker.
Henning Fjørtoft anbefaler bl.a. å fokusere på noe konkret når det kommer til målene skolen noe jeg tenkte ta med meg videre. Han legger også vekt på at elevene skal kunne forstå, hva de må forstå, hvordan vi kan fremme forståelse og hvordan vi kan vite at de har forstått. Dette minner meg om det jeg har lest om dybdelæring andre steder. Videre tar Fjørtoft fram noe som kalles for formativ læring som går ut på tre prinsipper der både lærer og elev vet hvor elevene er, hvor de skal, og hvordan de skal kunne komme seg dit. I sammenheng med dette så viser han til formativ vurdering, der han påpeker at vi i den forbindelse må gi akkurat nok og akkurat riktig informasjon til at eleven kan justere sin egen læringsprosess innenfor de rammene som er satt. Formålene med denne vurderingenformen er at elevene må få vite hvordan de skal kunne forberede seg og at vurderingen hjelper til forbedring av deres generelle evne til å lære. Noe høytsvevende og man trenger kanskje noe mer tid for å sette seg inn i det enn ved en enkel gjennomgang av boken.

Forfatteren gir også et interessant innblikk i såkalte rubrikker som vurderigngsform, noe de siste sidene i boken gir gode eksempler på. Men alt i alt så synes jeg ikke denne boken var så aktuell for mitt vedkommende, ihvertfall ikke enda, kanskje jeg tenker annerledes etter et år i læreryrket.
Noe kjedelig, akademisk og høytsvevende, men til tider givende med et innblikk i hvordan en lærer kan jobbe og vurdere sine elevers arbeid på.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket


Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

10 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket

Lister som inneholder dette verket

Faglitteraturen som eg les i 2010


Godt sagt! (0) Varsle Svar

Du vil kanskje også like

  • "Snorre Sturlasons kongesagaer" av Snorre Sturlason
  • "Barna i Bakkebygrenda" av Astrid Lindgren
  • "Villanden - skuespill i fem akter" av Henrik Ibsen
  • "Gjengangere - et familiedrama i tre akter (1881)" av Henrik Ibsen
  • "Genanse og verdighet" av Dag Solstad
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Is-slottet" av Tarjei Vesaas
  • "Et dukkehjem" av Henrik Ibsen
  • "Fuglane - roman" av Tarjei Vesaas
  • "Pan - av løjtnant Thomas Glahns papirer" av Knut Hamsun
  • "Fluenes herre" av William Golding
  • "Mio, min Mio" av Astrid Lindgren
Alle bokanbefalinger for dette verket