Jesus fra Nasaret

del 1

fra dåpen i Jordan til forklarelsen på berget

av (forfatter) og Anne Bente Hadland (oversetter).

Avenir forl. 2007 Innbundet

I denne boken presenterer pave Benedikt XVI et klassisk bilde av Jesus. Den omhandler Jesu offentlige liv fra hans dåp i Jordan til forklarelsen. Med ordliste og litteraturliste.

"Denne boken er ... er et uttrykk for min personlige søken 'etter Herrens åsyn'... Det er fremfor alt grunnleggende for min Jesus-fremstilling at jeg tror på Evangeliene. Naturligvis forutsettes alt det som konsilet og den moderne eksegese sier både om litterære retninger, om forfatterspørsmålet, om det levende fellesskap og den kontekst evangeliene er oppstått i og taler til. Alt dette tatt i betraktning og så godt jeg overhode har kunnet, ville jeg nå engang gjøre et forsøk på å fremstille evangelienes Jesus som den virkelige Jesus, som den "historiske" Jesus i egentlig forstand. Jeg er overbevist om, og håper også at leseren vil se, at denne skikkelsen er mye mer logisk og historisk sett mye mer begripelig enn rekonstruksjonene som vi er blitt konfrontert med de siste årtier. Jeg mener at nettopp denne evangelienes Jesus er en historisk meningsfull og historisk "avstemt" skikkelse." - Benedict XVI.

Forlag Avenir forl.

Utgivelsesår 2007

Hans foregripelse av døden er nå blitt vår foregripelse av oppstandelsen.

Et dypdykk i kristendommen og dens historie fra urkristendommen til i dag. Kom gjerne med forslag!

Faglitteraturen som eg les i 2010

• "21 kirkefedre - historien om hvordan kristendommen ble utformet" av Peter Halldorf
  • "Norsk kirkehistorie" av Bernt Torvild Oftestad
  • "Jødiske skrifter" av Bente Groth
  • "Den store fortellingen - om bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning" av Reidar Hvalvik
  • "Dødehavsrullene" av Torleif Elgvin
  • "Å bli den du er" av Eckhart