Dostojevskijs verdensanskuelse

av (forfatter) og Torgeir Bøhler (oversetter).

Solum 2014 Innbundet

Gjennomsnittlig terningkast: 5.00 (3 terningkast.)

17 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Fragmenters eksemplar av Dostojevskijs verdensanskuelse

Lesetilstand

Skal lese denne

Hylle

Ingen hylle

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra forlaget

Dostojevskij fremstår her ikke bare som en stor romanforfatter, men også som en betydelig filosof og antropolog, en religiøs og politisk tenker. Med stadige tilbakevendinger- til "
"kjellermennesket"
" - her beskrevet som et nødvendig stadium på frihetens vei, en vei som ikke går utenom lidelsen - tar Berdjajev særlig for seg romanskikkelsene i de store romanene til Dostojevskij og gjennom deres møter med livets avgjørende spørsmål avtegner det seg et helhetlig bilde av dikterens verdensanskuelse og frihetsfilosofi.

Bokdetaljer

Forlag Solum

Utgivelsesår 2014

Format Innbundet

ISBN13 9788256017461

EAN 9788256017461

Omtalt person Fjodor M. Dostojevskij

Språk Bokmål

Sider 218

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 3 0 0 0 0

Bokomtaler

Etter å lest denne boken, må jeg lese alle andre bøker av Dostojevskijs på nytt.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Enhver ekte kunst er symbolsk, den er en bro mellom to verdener, den betegner en dypere virkelighet, som også er den egentlige virkeligheten. Denne egentlige virkeligheten kan gis kunstneriske uttrykk kun i form av symboler, den kan ikke gis en umiddelbar, reell form i kunsten. Kunsten gjenspeiler aldri den empiriske virkeligheten, den trenger alltid inn i en annen verden, mens denne andre verden er tilgjengelig for kunsten bare i form av en symbolsk fremstilling. Hele Dostojevskijs kunst handler om den dypeste åndelige virkeligheten, den metafysiske virkeligheten; den er slett ikke opptatt av å beskrive hverdagslivet empirisk.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Kvinnene har faktisk ingen selvstendig posisjon i Dostojevskijs forfatterskap. Dostojevskijs antropologi (i.e. læren om mennesket) er helt og holdent en maskulin antropologi. Vi ser at kvinnen interesserer Dostojevskij utelukkende som et aspekt ved mannens skjebne, ved menneskets livsvei. Menneskesjelen fremstår først og fremst som en mannlig ånd. Det kvinnelige element fremstår kun som et indre tema, en indre fristelse, i den maskuline åndens tragedie.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

For Dostojevskij var katolisismen bæreren av den romerske ideen om tvangsmessig universalisme, tvangsmessig global sammenslutning av mennesker og tvangsmessig organisering av deres jordiske liv. Den romerske ideen om tvangsmessig universalisme ligger også til grunn for sosialismen. Både i den ene og den andre fornektes menneskeåndens frihet.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

De splittelser i menneskeånden som egentlig utgjør den dypereliggende tematikken i Dostojevskijs romaner, kan ikke tolkes med utgangspunkt i realismen.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Dostojevskijs ideer er åndelig føde av ekte sort. Uten dem er det umulig å leve. Det er umulig å leve uten å ha løst problemene knyttet til Gud, djevel, udødelighet, frihet, det onde, menneskets og menneskehetens skjebne. Det er ikke luksusspørsmål, det er livsviktige spørsmål. Finnes det ikke et evig liv, er det knapt bryet verdt å leve.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Dostojevskijs "psykologi" beveger seg aldri bare på overflaten av det sjelelige og kroppslige liv. Tolstoj var en langt bedre psykolog enn Dostojevskij, i ordets snevre og eksakte betydning. Dostojevskij er en pneumatolog, hans "psykologi" beveger seg alltid dypere ned mot åndens, og ikke sjelens, liv, ned mot møtet med Gud og djevel ,[...] de siste spørsmål.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Det ekstatiske, dyonysiske element som avføder tragedie, må oppfattes som noe gitt og primært, som værens hovedgrunnlag, som den atmosfæren vår menneskeskjebne utspiller seg innenfor.
[...]

For ham (i.e. Dostojevskij) var den dyonysiske tragedie, det spaltede sinn og avgrunnen liksom den eneste vei mennesket kunne gå. Veien til lyset går følgelig gjennom mørket. Dostojevskijs storhet lå i at han viste oss hvordan lyset tennes i mørket.

Men den russiske sjel har en hang til å fordype seg i mørkets element og bli værende der så lenge den kan. Veien ut av det mørke element faller vanskelig for den russiske sjel, den har vanskeligheter med å beherske sin lidenskapelige instinktkraft. Russeren har en sterk personlighetsfølelse og en sterk fornemmelse av egen skjebne, men samtidig makter han ikke å verne sin personlighet mot dyonysiske lidenskaper som truer med å rive ham i filler, makter ikke å befeste sin personlighet.
[...]
I Russland er ånden ennå prisgitt de blinde sjelelige krefter.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Dostojevskij" av Sigurd Fasting
  • "Nytten og gleden - fransk litteratur gjennom tusen år" av Kjerstin Aukrust
  • "Boken - en hyllest" av Burkhard Spinnen
  • "Theogonien ; Arbeid og dager ; Skjoldet" av Hesiod
  • "Ordenes makt" av Simone Weil
  • "Edda-dikt - band 1" av Knut Ødegård
  • "Reisen gjennom helvete - Dantes Inferno" av Trond Berg Eriksen
  • "Slik virker litteraturen" av James Wood
  • "Klassisk talekunst - greske og romerske taler fra Gorgias til Cicero" av Gjert Vestrheim
  • "Sapfo" av Sapfo
  • "Å leve med Shakespeare - essays" av Inger Merete Hobbelstad
  • "På svøm-to-fugler" av Flann O'Brien
Alle bokanbefalinger for dette verket