Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Boka tar utgangspunkt i episke teksters lagdeling (fortelling, historie, narrasjon) og drøfter muligheten av et fjerde nivå - kontekstnivået. Dette perspektivet holdes gjennom hele boka. Hovedtemaer er: forskningstradisjon, fortelling og historie, kronologi og hurtighet, frekvens, fokalisering, narrativ underordning og leserens rolle. Dette er en innføringsbok for studenter i nordisk og allmenn litteraturvitenskap.
Forlag Cappelen Damm akademisk Landslaget for norskundervisning
Utgivelsesår 1999
Format Heftet
ISBN13 9788245602517
EAN 9788245602517
Serie LNUs skriftserie (121)
Språk Bokmål
Sider 143
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Det finnes lite norsk litteratur om emnet narratologi. Det er derfor vanskelig å komme utenom denne boken når man skal studere denne tematikken. Boken gjør det ikke enkelt for leseren å fange forståelsen av hva som er essensen i de enkelte kapitler. Når boken for eksempel skal forklare hva en fortellerstemme er, duger den ikke til å redegjøre for det på en forståelig intuitiv og enkel måte. Den bringer frem interessante debatter, begreper og synspunkter. Du sitter allikevel igjen som et spørsmålstegn - det er en gåtefull fremstilling, uten klarhet, uten eksempel bruk, uten et forsøk på å svare på det store spørsmålet om hva som skjuler seg bak kapittel overskriften fortellerstemme. Det overrasker. En usikkerhet rår på flere steder om hva som egentlig menes med sentrale begrep. I andre sammenhenger forstås begrepene enklere. Flere steder tas det frem gode eksempler. Men det er dessverre ikke et konsekvent grep i boken. Det famler mellom meget forståelig til helt uforståelig. Jeg håper det kommer en revidert utgave som forklarer mer enn den forvirrer.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket