Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Godt sagt! (10) Varsle Svar

Viser 4 svar.

Takker for din anmeldelse, også, leste det Strindin skrev først, det var nok litt bakvendt. Uansett er det mange som mener at Underkastelse er en viktig bok, og i Frankrike har det tatt helt av med artikler om og (samtaler) med forfatteren selv. Så det lover jo godt, med hensyn til å tenke over vår tid, om det nå er konsum, egoisme, eller sekularisme som er vårt hovedanliggende.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Tror det var Ane Farsethås i Morgenbladet som skrev at underkastelse er som et speil der leseren kan lese sitt eget verdensbilde inn i fortellingen. Det er mulig det stemmer, men for meg fremstår Houllebecqs prosjekt tydeligere. Og min tolkning avviker noe fra din. Særlig har jeg bitt meg merke i to sider ved boka .

For det første leser ikke jeg beskrivelsene av islam som fyllestgjørende for religionen sett fra forfatterens ståsted, men som fyllestgjørende for den karikerte mette middelaldrene universitetseliten han beskriver. De tar til seg de sidene av religionen, eller mytene om den, som passer sitt eget kvinnesyn og begjær. De har kanskje som ekte 68 - ere fulgt en slags likestillingslære, holdt tilbake og tilpasset seg. Men når budskapet om at intelligens er det som avgjør blant menneskedyrene og ikke fart eller spenst, mener de seg berettiget til en plass blant alfahannene. Ustyrtelig morsomt synes jeg. Fordi det tar så til de grader vestlig hvit protestantisk/katolsk kultur ved nesen, denne dobbeltheten mellom sexkjøp og likestilling, mellom porno og aksept for alle kroppers ulikhet, mellom frihet, men for all del ikke til hodeplagg (da sitter begge siders mørkemenn og slår brave argumenter i bordet, men felles for de er at de vil bestemme hva kvinner skal ha på hodet), mellom likeverd og trofeewives, mellom selvstendighet og deltid/ fortsatt mange kvinner under mannlig forsorg. Samtidig tar det også en muslimsk elite ved nesen, de som på samme måte "tar for seg" og mer enn gjerne vedlikeholder patriarkatet når muligheten byr seg.

Jeg leser en satire over dobbeltmoralen bak å forsøke å farge verden svart hvitt, som om "de andres verden er svart og vi er de hvite". Som det evige mantraet «vi er opplysningstid, de andre er middelalder». Houllebecq knuser det bildet og viser de nedrigste sidene av oss alle. Tidligere har Houllebecq blitt beskyldt for å være kvinnehater. I denne historien fremstår patriarkatet, den forente venstresideintellektuelle og moderate muslimske elite så tåpelig, at jeg er troende til å se det som et forsvar for et annet kvinnesyn (!).

Så er det det andre jeg særlig bet meg merke i. På side 47 står det at opptøyene og valget foregår i en tid «der massefattigdommen ubønnhørlig fortsatte å bre seg år etter år…». Houllebecq bruker ikke mye tid på å utbrodere dette temaet, men jeg tenker umiddelbart at dette er viktig informasjon. Europa har vært gjennom finanskrise, i mange land går halvparten av ungdomsbefolkningen ledig. Romanen er fiksjon, men befinner seg samtidig tett på virkeligheten. I valget som beskrives i romanen er det to sider som vinner fram, fascistene i National Front og det muslimske brorskap som har drevet utstrakt sosialt arbeid blant de fattige. For øvrig ikke ulikt hva brorskapet har gjort i virkeligheten i mange arabiske/muslimske land. I et innstikk i Klassekampen denne helga 20.08 (Ny tid) skriver en som heter Kjetil Røed om kretsen rundt romanens hovedperson Francois: «Dem han støter på som representanter for islam, tilhører således en velutdannet elite, og ikke de fattige araberne i utkanten av Paris. Det er åpenbart ikke muslimene Houllebecq er ute etter her.»

Houllebecqs historie kan tolkes som en kritikk over elitenes forsømmelse. Over et samfunn med store forskjeller der elitene er mest opptatt av å tilfredsstille sitt eget begjær og konsum. Den smule skepsis professorene måtte ha mot et religiøst innrettet universitet i sekulære Frankrike er borte så fort tilbudet om økonomisk gevinst, unge studiner og en slags ideologisk/religiøs begrunnelse og rettferdiggjøring er tilstede. Mer var ikke ærverdige Sorbonne verdt. Houllebecq beskriver en kultur i forfall. Og brorskapet veksler glatt inn mange andre mulige «islam» til fordel for en konstruksjon tilpasset hva som er mulig for å oppnå makt.

Taperne her er de fattige, kvinnene og de uten makt. De spilles ut mot hverandre i et råttent ordskifte mellom fascister, venstre- side og islamister. Og her er vel Houllebecq skremmende nær virkeligheten? Er det ikke når det bestående mislykkes i å skape et samfunn der folk har arbeid og opplever seg rettferdig behandlet, at de ekstreme kreftene vinner fram? Europa har opplevd det før (og opplever det: ytre Høyre er på fremmarsj i mange land) . Houllebecq legger til en faktor som følge av endringer i befolkningssammensetningen, men grunntemaet kan leses som å være det samme. At Underkastelse først og fremst er en europeisk historie og en fortelling om kontinuitet.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Fikk lyst til å poste dette eksempelet på at Underkastelse leses på høyst ulikt vis. Rune Berglund Steen, leder av Antirasistisk senter skriver blant annet:

"Anmelder Knut Hoem oppsummerer Michel Houellebecqs roman hos NRK som «en lovsang til den frie, kunstneriske ytring», og roper ut et «bravo». Jeg spør meg om alle som har anmeldt romanen, kjenner samtidens høyreekstremisme. Hva Houellebecq har gjort, er å skrive ut skrekkvisjonen til kontrajihadistiske bloggere av typen «Fjord­man» i romans form. Det høyreekstreme tankegodset som ligger til grunn, er ikke opptatt av frihet for alle."

Hele anmeldelsen ligger her: http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1000/subcat1031/thread313540/#post_313540

Jeg deler målsettingene til Antirasistisk senter, men der jeg ser maktkritikk i denne romanen så mener Berglund Steen at den først og fremst har verdi som effektiv spredning av høyreekstremt tankegods.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Takker for en innsiktsfull tolkning av boka til Hoillebecq, som jeg så klart skal lese, så snart biblioteket her åpner og har den tilgjengelig. Jeg har lest en bok av denne forfatteren før, og han skriver uten nevneverdig glede over tilværelsen, men er en viktig stemme i vår tid. Der vi ikke forholder oss direkte til fenomener, men til vår egen opplevelse av det. Eller også vårt eget liv, som en andedam, der bare de ringvirkningene som når oss spiller en rolle.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

Kirsten LundBeathe SolbergMarit HåverstadIngunn SPiippokattaDolly DucksiljehusmorAstrid Terese Bjorland SkjeggerudCarine OlsrødLene MHilde H HelsethKaramasov11Kari ElisabethStein KippersundAnn Helen ETrude JensenBjørg L.Torill RevheimGodemineHarald KTone SundlandBente NogvaMarianne MKristine LouiseAgnete M. HafskjoldAnn-ElinalpakkaTonesen81RonnyTor Arne DahlCathrine PedersenEivind  VaksvikÅsmund ÅdnøyBirkaBerit B LieLabbelineJohn LarsenHeidi Nicoline ErtnæsLailaTone H