He, he. Jeg er veldig glad i Rebecca fordi jeg synes den er så godt skrevet. Og jeg har lest den noen ganger i årenes løp. Og jeg er enig med deg. Jo eldre jeg blir, jo mer har jeg lyst til å filleriste jenta så hun ikke er så forbasket passiv hele tiden :D

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Viser 2 svar.

Enig i at den er godt skrevet, men den jeg får lyst til å filleriste er ikke den unge, usikre, navnløse fortelleren, men Maxim de Winter!
Nærmest som et tilfeldig lune gifter han seg med denne helt unge og tydelig sjenerte og usikre jenta som han er dobbelt så gammel som, som er stormforelsket i ham og som tydeligvis kommer fra en lavere samfunnsklasse enn ham. Han snakker til henne og behandler henne som et barn, dvs enda yngre enn hun er og på en ytterst nedlatende måte. Ignorerer hennes behov og viser ingen forståelse for at det kan være vanskelig for henne å plutselig havne i et helt fremmed miljø der hun ikke kjenner kodene og vet hvordan hun skal oppføre seg,- et miljø der han selv er født og oppvokst og kjenner ut og inn.
Har romanen på lydbok og har hørt den mange ganger periodevis gjennom flere år. Har spurt meg selv på nytt og på nytt i hvilken grad det kanskje nettopp er det sterkt patriarkale kjønnsrollemønsteret mellom dette paret,- og mellom Maxim og Rebecca,- som Daphne du Maurier har villet drøfte med denne romanen, like mye som bare det å skrive en spennende gotisk thriller. Den psykologiske uhyggen ligger etter min mening egentlig aller mest i det alt annet enn likeverdige forholdet mellom Maxim og jeg-personen.
Maxim oppfører seg svært egoistiskt og lite kjærlig overfor sin nye kone, helt til han endelig blir nødt til å avsløre for henne at han faktisk har myrdet Rebecca og dermed behøver den unge jentas støtte for å skjule for omgivelsene at han faktisk er en morder!
Rebecca har utad spillt rollen som den perfekte overklassehustru anno 1930-tallet, mens hun bak fasaden overfor Maxim har gjort kraftig opprør mot denne rollen. Uansett hvor "umoralsk" og utro hun var, eller hvor usympatisk personlighet hun eventuelt hadde, så kan det da ikke bare være helt greit at Maxim velger å myrde henne, framfor å skille seg fra henne! Selv ikke på 1930-tallet skulle jeg tro.
Den unge navnløse er så hjelpeløst forelsket i ham at hun bortser fra alt annet enn at det har vist seg at Maxim aldri har elsket Rebecca. At det samtidig har vist seg at hun er gift med en hustrumorder bryr hun seg overhodet ikke om, og dette er det virkelig nifse ved historien!

En annen interessant sak er den åpenbare og veldig viktige forskjellen på romanen og de to filmatiseringene av den (som jeg kjenner til.) Både i Hitchkocks film fra 1940 og i en annen versjon som er innspilt i England på 1990-tallet (også av en mann...), dreper Maxim Rebecca ved et ulykkestilfelle istedet for å myrde henne med kaldt blod!
Maxim er dessuten framstilt som mye mer sympatisk og mer kjærlig mot sin nye kone enn i romanen. Dermed blir han mer som en klassisk romantisk helt. Begge filmene reduserer historien til en heller overfladisk "romantisk grøsser" i forhold til den mye mer dyptloddende romanen.

Filmen fra 1990-tallet har jeg ennå ikke klart å få tak i,- har bare lest om den. Hitchkoks versjon kan kjøpes på Platekompaniet.

Godt sagt! (0) Varsle Svar
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

LailaHarald KKirsten LundAndreas BokleserVioleta JakobsenPi_MesonBenteReadninggirl30Berit RTine SundalBritt ElinAnne-Stine Ruud HusevågRisRosOgKlagingIngunn SAmanda AHanne Kvernmo RyeEgil StangelandReidun SvensliCathrine PedersenBjørn SturødTanteMamieAnn ChristinalpakkaAnneWangStig TAlice NordliLilleviMathiasPiippokattaJoannAnne Berit GrønbechFarfalleMarianne MLinda NyrudLisbeth Marie UvaagConnieNerakntschjrldMarit HøvdeTurid Kjendlie