Kan du gi eksempler på hvilke forfattere du mener har gjennomgått en slik utvikling og hva det er i bøkene som fører deg til din konklusjon? Innlegget ditt blir for abstrakt til at jeg helt klarer å henge med.
Viser 1 svar.
Vel, jeg hadde en lengre liste i hodet da jeg skrev innlegget.
Nå har jeg ingenting.
Men de to første forfatterne jeg kom over som jeg følte gjorde dette var Sara Paretsky og Gunnar Staalesen.
Hos begge to følte jeg en form for "skifte" i måten de skrev på på... 80-tallet(?), som jeg tolket som et forsøk på å passe inn i det gode selskap.
Staalesen ble vel hyllet som en som skrev "amerikanske kriminalromaner på norsk", og Paretsky ble hyllet som "den første kvinnelige forfatteren av hardkokt krim" (eller noe sånt), og det kan være skiftet fra ""hardkokt krim" til "noe annet" hos dem begge jeg reagerer på. (Hvilket betyr at jeg virkelig trenger den listen jeg ikke husker...)