Dagens sitat :
Av og til er jeg nødt om
å ta livet mitt med på
en aldri så liten luftetur.
Hans Børli
Den boken har jeg lett etter og tror den vil svare på spørsmål jeg sitter inne med. Vel kanskje ikke alle. Vil iallefall få meg til å forstå verden av i dag. Flere bør lese den.
Bokomtale Amazon
Denne studien av menneskelig vold begynner med å beskrive "størrelsesgapet" mellom offerets og gjerningsmannens synspunkt. Den fortsetter deretter med å utforske de grunnleggende røttene til ondskap, ondskap som et middel til et mål, hevn og egoisme og sadisme. Den siste delen ser på hvordan mennesker går over grensen mellom akseptable og onde handlinger, deretter hvordan ondskap kan vokse og spre seg. Det er også en diskusjon om den menneskelige mekanismen for å undertrykke ondskap - skyld - så vel som vår naturlige tilbøyelighet til ambivalens, som lar ondskapen blomstre.
-
I denne fordomsfrie, provoserende, foruroligende undersøkelsen om årsakene til ondskap, avviser Baumeister det forankrede synet om at lav selvtillit forårsaker vold og aggresjon. Tvert imot, hevder han, har voldelige eller onde mennesker en tendens til å ha svært gunstige meninger om seg selv, og krysser grensen for å begå umoralske, sårende handlinger når de føler at egoismen deres er truet av andre.
Blant de grunnleggende årsakene til ondskapen han identifiserer er ambisjoner, ønske om makt eller rikdom, feilplassert idealistisk tilslutning til en trosbekjennelse eller doktrine og sadistisk nytelse. Han bruker dette rammeverket, med ulik grad av overtalelsesevne, på en analyse av ulike onder: drap, voldtekt, gatekriminalitet, krig, smågrusomhet, følelsesmessig overgrep, koneslag, regjeringsundertrykkelse, rase- og etnisk hat.
En sosialpsykolog ved Case Western Reserve University, Baumeister mener at ondskap vokser og sprer seg når kulturer slutter å begrense individers sinte, voldelige impulser en prosess støttet av desensibilisering, lengsler etter hevn, gruppekonformitet og utilstrekkelig sosialisering eller oppdragelse. Hans givende studieutfordringer og utfyller tradisjonelle, religionsbaserte syn på ondskap med et humanistisk perspektiv.
Et unikt innblikk i en av vår tids mest merkelige og skremmende kvinneskjebner. "Hvorfor kan ikke djevelen ta meg? Hos ham er det sikkert bedre enn her." Dette skriver Eva Braun i sin dagbok den 11. mars 1935 - etter forgjeves å ha sittet og ventet på sin elsker Adolf Hitler. De fleste bildene i denne boken er hentet fra Eva Brauns private album." Litt av en innstilling til livet! En mørk tidsperiode.
I våre dager kommer mye på markedet fra andre verdenskrig, sett med andre øyne enn samtiden. Fra andre bøker får vi får et mer nyansert / objektiv versjon av WWII. Glad jeg ikke levde den gang.
Det jeg lurer på : Hvorfor leste du boken? Ja jeg har sett filmen på TV, men det er lenge siden. Tiden boken ble skrevet ( og før) ble alle under overklassen tråkket på uansett hudfarge. Det jeg sitter tilbake med etter filmen (som er lenge siden) hvor bortskjemt hovedpersonen var. En annen oppførsel får vi glimt av, av bi-personer i filmen.
Det var først da kritiske røster begynte å snakke urettferdigheten av rasismen, våknet folk opp og ble bevisste på noen ble dårlig behandlet kun pga. hudfarge. Det var regelrett latterlig at man blir vurdert som dårlig person pga. hudfarge, men dette skjer fremdeles og ikke bare i USA. Vi mennesker har blitt utdelt en hjerne og ikke alle bruker den dessverre. Det en hører går rett ut av munnen. Noen har et behov for å tråkke på andre for skinne.
Jeg var 14 år det året Martin Luther King ble drept og da lurte jeg på om folk i USA hadde gått av skaftet. Like etterpå ble Robert Kennedy drept. Husker jeg ristet på hodet at dette kunne skje.
Takk, men nå lytter jeg på Allan Sherman var en amerikansk musiker, satiriker og TV-produsent som ble kjent som sangparodist på begynnelsen av 1960-tallet. Han får meg til flire godt av tekstene han synger & det virker inn på humøret.
In 2010, eight of Allan Sherman's Warner Records albums were individually released on CD:
My Son, the Folk Singer
My Son, the Celebrity
My Son, the Nut
Allan in Wonderland
For Swingin' Livers Only!
Om alle er på Spotify det vet jeg ikke enda. Han får jaggu meg sagt ting på en satirisk måte.
Du TanteMamie du vet å plukke interessante personer. Her er noen utsnitt jeg har funnet om ham etter hans bortgang i 1922 og han ble æret av australierne :
Henry Lawson ble den første som ble gitt statsbegravelse i New South Wales uten å være guvernør eller dommer, men på grunnlag av å være «framragende borger» i 1922.
En bronsestatue ble avduket den 28. juli 1931 av guvernør for New South Wales.
I 1949 ble han motiv for et australsk frimerke. Han var også motiv på den første australske 10 dollar-seddelen som ble utstedt i 1966. Lawson ble avbildet mot scener fra byen Gulgong i New South Wales.
På Flademoen kretslokale på Tromøy i Arendal, barndomshjemmet til Henry Lawsons far, er det en plakett med relieff av Henry Lawson, avduka i 2014 av Australias ambassadør Damien Miller og Marthe Fensli, norsk etterkommer av Lawsons besteforeldre.
PS! Uken som var hørte jeg på & av på Spotify - Rolf Harris (Australia). De som nå er voksne husker ham fra NrK hvor han sang & malte på et stort papirlerret i studio med en malingskost (ikke penselkost). Han sjarmerte nordmenn i senk.
Takk TanteMamie du inspirerte meg til lese meg opp om Henry Lawson. Sønn av Peter (Larsen) Lawson. Ikke mye å hente om bokens innhold på nettet. Boken du nevner er fremdeles i salg og deres omtale er bare noen få ord. Wikipedia. Ha en god lesehelg. :)
Ja den er interessant, det vi vet det er vi bevisste på. Elisa Shua Dusapin du referer til har jeg allerede lagt til på min ønskeliste. Ønsker deg en god lesehelg
Den riktige bok er en havegrind
til et land du får skjenket som gave.
For enhver står den åpen!
Enhver kan gå inn
og bli gjest i en eventyrhave.
De skjønneste planter,
hvis blomster er ord,
står stille og gror her i haven.
Her er det bokstavenes trollmenn bor,
og svinger med ord-tryllestaven.
En bok er en rikdom,
en bok er en venn,
og kan vel ditt vennskap fortjene,
for han som har lært seg å lese i den,
blir aldri på jorden alene.
André Bjerke (1918 – 1985), Samlede Dikt
Dette diktet av André Bjerke er jeg så glad i. Han får sagt så mye poetisk hva bøker gir. Med den rette boken til rett tid er en sann venn. Man glir inn i annen verden skapt av ord på ord. Til det ble en indre reise for den som leste alle ordene. Da sitter man der og undre; hvor fikk forfatteren alle ordene fra. Den riktige boken er en sann for livet for ordene kan leses om igjen flere ganger de forsvinner ikke ut i intet.
Høres ut som du har fredagskrim i bokform så det holder. Har faktisk de første bøkene i hyllen av Michael Katz Krefeld, men ulest så langt. Tror jeg så boken "Fyrsten" på Norli da jeg så etter noe annet. Tror ikke jeg vil lese den eller Om Tyranni. Hvem skrev Om Tyranni og hva handler den om? Det er ikke alltid at tittel samsvarer med innhold. :)
Velkommen til en ny lesehelg. Tiden flyr og vi er nå i starten av mai. Tiden fra januar til dags dato har hatt syvmilskor. Hos meg er det noe overskyet og lett regn med hentydning til en sol i bakgrunnen. Har vært innom og sett på Adlibris maisalg, som er veldig få utvalgte bøker moa. en skygge av hva det var før. Da er bokutvalget bedre på Norli.
Denne uken tar jeg fram: Blasfemistridens blodige historie volden, vreden og kampen for det frie ord av Atta Ansari
Som journalist vet Atta Ansari hvor viktig ytringsfriheten er. Som norsk-pakistaner vet han hvor sårende angrep mot profeten kan være for muslimer. I Blasfemistridens blodige historie vil han til bunns i en konflikt som har preget Vestens forhold til islam i flere tiår.
Når en fransk lærer blir drept for å ha vist karikaturer av Muhammed i klasserommet, eller en verdenskjent forfatter angripes på scenen i New York, er det nemlig blasfemistriden som ligger bak. I Pakistan lynsjes fattige, syke og marginaliserte på grunn av anklager om at de har vanæret profeten. Deres drapsmenn hylles og vernes mens hatet som piskes opp, blir utnyttet av ekstreme krefter.
For Ansari er dette også personlig: Hvordan kunne hans egen far støttefatwaen mot Salman Rushdie? Hvorfor lar massene i Pakistan, landet han selv vokste opp i, seg stadig provosere? Hva er de dype røttene til raseriet? Hvilke krefter trekker i trådene, og hva får enkelte til å begå terror og drap for å forsvare profetens ære?
Hvilke bøker ønsker dere å lese. Eller hvilke bøker under vurdering å lese?
Det var leit å høre. Jeg kjente Kjell K fra Librarything, hvor vi var venner inntil nå. Det var han som tipset meg om Bokelskere. Om jeg ikke deltok på hans lesesirkel så fulgte jeg med. Han hadde en enorm kunnskap om Hamsun. geitebukkeskjegg er en annen venn fra Librarything venn som gikk bort for noen år siden.
Faktisk viser man at en har viljestyrke ved å anskaffe seg en slik bok.
Here er en annen hjelpebok som som skal styrke vår viljestyrke.
Dette er den boken jeg har vært på jakt etter. Andre står pent og ryddig i hyllen.
Stemmen i boken enten appellerer til en eller ei, derfor er ikke samme bok like interessant for alle. Derfor har vi et stort antall variasjoner innen samme emne. Vi går ikke rundt og er bevisste på vår egen vilje. Livet er stressfult for mange og man tar noen snarveier som blir til uvaner. Det krever energi til å endre uønskede vaner. Hva skal man erstatte de med? Det er et spørsmål som dukker opp bevisst/ubevisst. Hvordan man leser slike bøker varierer. Noen leser de første gang fra perm til perm. Andre leser litt her og der, ser på innholdslisten og velger. Faktisk tar det en viljestyrke å kjøpe en slik bok.
Goodreads (beklager har rotet meg bort fra stedet jeg hentet omtalen på nettet)
En av verdens mest anerkjente og innflytelsesrike psykologer, Roy F. Baumeister, slår seg sammen med New York Times vitenskapsforfatter John Tierney for å avsløre hemmelighetene til selvkontroll og hvordan man mestrer den. I 'Willpower' samarbeider den banebrytende forskeren Roy F. Baumeister med den anerkjente New York Times vitenskapsforfatteren John Tierney for å revolusjonere vår forståelse av den mest ettertraktede menneskelige dyden: selvkontroll.
I det som ble en av de mest siterte artikler i samfunnsvitenskapelig litteratur, oppdaget Baumeister at viljestyrke faktisk fungerer som en muskel: den kan styrkes med øvelse og trettes av overforbruk. Viljestyrke drives av glukose, og den kan styrkes ganske enkelt ved å fylle på hjernens lager av drivstoff. Det er derfor å spise og sove - og spesielt unnlater å gjøre noen av disse - har slike dramatiske effekter på selvkontroll (og hvorfor slankere har så vanskelig for å motstå fristelser).
Baumeisters siste forskning viser at vi vanligvis bruker fire timer hver dag på å motstå fristelser. Ikke rart at folk over hele verden rangerer mangel på selvkontroll som sin største svakhet. 'Willpower' ser på livene til gründere, foreldre, underholdere og artister - inkludert David Blaine, Eric Clapton og andre - som har blomstret ved å forbedre sin selvkontroll.
Lærdommen fra historiene deres og psykologenes eksperimenter kan hjelpe hvem som helst. Du lærer ikke bare hvordan du bygger viljestyrke, men også hvordan du kan bevare den i avgjørende øyeblikk ved å sette de riktige målene og bruke de beste nye teknikkene for å overvåke fremgangen din. Når du mestrer disse teknikkene og etablerer de riktige vanene, blir viljestyrken enklere: du trenger mindre bevisst mental energi for å unngå fristelser. Det er verken magi eller tom selvhjelpsslagord, men snarere en solid vei til et bedre liv.
Ved å kombinere det beste fra moderne samfunnsvitenskap med praktisk visdom, deler Baumeister og Tierney her det definitive kompendiet av moderne leksjoner i viljestyrke. Ettersom samfunnet vårt har beveget seg bort fra dydene sparsommelighet og selvfornektelse, føles det ofte hjelpeløst fordi vi møter flere fristelser enn noen gang. Men vi har også mer kunnskap og bedre verktøy for å ta kontroll over livene våre. Men vi definerer lykke - en tett sammensveiset familie, en tilfredsstillende karriere, økonomisk sikkerhet - vi vil ikke nå det uten å mestre selvkontroll.
Forfatterne bak denne boken er John Tierney (journalist) & Roy F. Baumeister (professor i psykologi, Florida State University). En annen bok jeg har i bestilling som jeg deler. Denne boken vil jeg lese grundig for den tar opp ting som gjør oss beviste over våre reaksjoner og hindrer oss å ta risikofylte avgjørelser + gjør oss beviste på våre reaksjoner som vi møter i det sosiale rom. Mao. vi tenker oss om hvordan vi opptrer offisielt og tar stilling til våre innvendige verdier før vi reagerer.
Omtale Amazon:
"Den viktigste boken i grenselandet mellom psykologi og politikk som jeg noen gang har lest."—Martin E. P. Seligman, Zellerbach familieprofessor i psykologi ved University of Pennsylvania og forfatter av Learned Optimism
Hvorfor blir vi knust av et ord med kritikk selv når det er blandet med overdådig ros? Fordi hjernen vår er koblet til å fokusere på det dårlige. Denne negativitetseffekten forklarer ting som er store og små: Hvorfor land tabber seg inn i katastrofale kriger, hvorfor par skiller seg, hvorfor folk tabber seg ut på jobbintervjuer, hvordan skoler svikter elever, hvorfor fotballtrenere dumt tipper på fjerde down. Hele dagen lang styrer kraften til dårlig folks humør, driver markedsføringskampanjer og dominerer nyheter og politikk.
Den eminente samfunnsviteren Roy F. Baumeister snublet uventet over dette grunnleggende aspektet av menneskets natur. For å finne ut hvorfor økonomiske tap betydde mer for folk enn økonomiske gevinster, så Baumeister etter situasjoner der gode hendelser hadde større innvirkning enn dårlige. Men teamet hans kunne ikke finne noen. Forskningen deres viste at dårlig er nådeløst sterkere enn godt, og papiret deres har blitt en av de mest siterte i den vitenskapelige litteraturen.
Hjernens negativitetsskjevhet gir evolusjonær mening fordi den holdt våre forfedre oppmerksomme på fatale farer, men den forvrenger perspektivet vårt i dagens mediemiljø. Den jevne bølgen av dårlige nyheter og krisemord får oss til å føle oss hjelpeløse og etterlater oss unødvendig redde og sinte. Vi ignorerer våre mange velsignelser, og foretrekker å lytte og stemme på stemmene som forteller oss at verden går til helvete.
Men når vi først gjenkjenner negativitetsskjevheten vår, kan den rasjonelle hjernen overvinne kraften til dårlig når den er skadelig og bruke den kraften når den er fordelaktig. Faktisk skaper dårlige pauser og dårlige følelser de kraftigste insentiver til å bli smartere og sterkere. Riktig forstått kan dårlig brukes til fullgod bruk.
Som den kjente vitenskapsjournalisten John Tierney og professor i psykologi Roy F. Baumeister viser i denne omfattende boken, kan vi ta i bruk velprøvde strategier for å unngå fallgruvene som dømmer forhold, karrierer, bedrifter og nasjoner. I stedet for å fortvile over hva som er galt i livet ditt og i verden, kan du se hvor mye som går riktig og hvordan du kan gjøre det enda bedre.
En annen omtale (utsnitt) av Stuart Jeffries:
"Med 'bad' mener ikke forfatterne moralsk eller estetisk dårlig, men det de kaller negativitetsskjevhet. Den skjevheten betyr at et uheldig inntrykk oppveier et godt; et økonomisk tap er mer smertefullt enn en tilsvarende gevinst; og at et hotells mange femstjerners anmeldelser på TripAdvisor ikke har noen innflytelse over potensielle kunder som har lest den eneste enstjerners anmeldelsen –, spesielt hvis den nevner rotte’-skitt i sengen."
Denne boken er bestilt. Jeg hadde ikke tålmodighet til å vente så jeg gikk på nettet og fant en omtale + en annen henvisning / omtale som jeg deler med dere. Tror jeg har blandede følelser om denne boken tar opp det overskriften tilsier eller om det er mer subjektivt og ikke forankret i vitenskap. Hadde jeg kjøpt boken hvis jeg hadde lest begge omtalene - nei.
Som en person som har som jobb er det å tilby medier som bidrar til å forhindre radikalisering, kriminalitet og kriminalitet (som det står på Homunculus Media-hjemmesiden), så snart jeg så denne tittelen visste jeg at jeg ville lese den. Boken er ikke for lang og dekker likevel et bredt spekter av aspekter innenfor det sosiale fenomenet som er ondt. Målet mitt, som forfatter, er å utvikle en stil som lar folk fullt ut omfavne en positiv tankegang gjennom inspirasjon og utdanning. Det var derfor naturlig for meg å ønske å finne ut hva fagfolk sier om dette emnet, slik at jeg kan håndheve mine egne personlige verdier ytterligere.
Når boken begynner, ser vi på rollen til ordet ondskap i våre liv og hva det antyder. Psykologien til etiketter med negative konnotasjoner gjør ordet spesielt potent. Vi vet at onde ting skjer hele tiden, og det en person anser som ondt er ikke nødvendigvis det samme for en annen. Det er uklare linjer i hva som kvalifiserer til denne premiumplassen i skammens hall. Vi får et innblikk i det mest grunnleggende elementet ved ondskap i måten vi får glede av andre menneskers lidelse. Å le av andres ulykker er den lille siden av skalaen, å forårsake alvorlig skade for å oppnå tilfredshet kan være toppen. Noen ganger føler vi at en person fortjener smerte og lidelse, og vi får glede av å gi det. Er det ondt å låse en morder inne og kaste nøkkelen? Er det ondt å glede seg over mens de råtner bort i cellen sin?
Hva får folk til å ønske å forårsake skade og død til andre i utgangspunktet? Vi blir emosjonelle om ting og reagerer på måter som samfunnet ikke godkjenner. Vår dyriske natur er hentet ut av menneskets finér og vi tar handlinger uten behørig hensyn til fremtiden eller andre mennesker. Vi tilskriver ondskap til denne typen oppførsel når det kan forventes av et neshorn eller en sølvrygget gorilla. Hva med å være et menneske skiller den onde oppførselen fra naturlig reaksjon på smerte og lidelse? Er det fordi vi føler smerten vår abstrakt i form av språk og metaforer som kan drives av andres samarbeid?
Det er ting der ute som vi kan kalle ondskap, men som ikke er det, vi kan projisere ondskap på ting på grunn av hvordan de også fremstår. Hva er det med samfunnet som gir oss inntrykk av at visse ting er onde, og er det dypere enn vår kultur? Hvis vi blir vist en spesiell type ansikt med verbale, onde attribusjoner, er det å forvente at vi lærer å assosiere denne stereotypien med ondskap og innramme tankene våre deretter? Eller er dette faktisk en ond oppførsel i seg selv? Hvorfor er den uvanlige personen som sier forskjellige ting skremmende? Hvorfor frykter vi det merkelige? Mange av disse spørsmålene blir sett på med ekte ettertanke.
Forfatteren går inn i den urovekkende virkeligheten bestialitet og pedofili. Seksuelle avvik har et så stort omfang. Det er en rød tråd i det moderne samfunnet at bi- og homoseksuelle mennesker er seksuelt avvikende. I mange førvestlige kulturer ble ikke slike mennesker skammet eller sett på som feil. Det er atferd som er universelt sett på som feil. Mange zoofiler ser på forholdet deres som samtykkende og kjærlige. Er det rett eller akseptabelt for et menneske å påstå dette? Vi vet at dyr kan vise kroppsspråk i parringsritualer, men kan vi tydelig tilskrive dette at vi ønsker et forhold? Det flytter boken til neste del, hvis en person er tiltrukket av barn og barnet smiler og ler med dem, er dette en slags samtykke? Vi vet helt klart at det ikke er det. Er pedofili en ond ting? Disse menneskene kan ikke velge sin seksualitet på samme måte som deg eller jeg kan ikke, så hvordan reagerer man hvis dette tilfeldigvis er deg? Du kan ikke gå til vennene dine for å få hjelp. Samfunnet har ikke oppnådd en tilstand der en person som opplever uønskede følelser av pedofili trygt kan søke hjelp uten å dømme. På grunn av dette blir mange pedofile avskåret fra å søke den veiledningen og rådgivningen de sårt trenger. Det er for mange rop om å drepe ham fra folk med andre som heier på dem til at alle som opplever å bli plaget, kan finne den rette hjelpen.
Vi får se nærmere på psykologien til gruppetenkning og måten vi aksepterer å gå på akkord med våre egne idealer når det ser ut til å være ferdig. Å spise kjøtt for eksempel er noe mange gjør, men de samme menneskene synes dyremishandling er frastøtende. Denne dissonansen gir oss et problem som vi ikke kan løse når vi liker livsstilen vår, men ikke liker hvordan den oppnås. I stedet for å ta skrittene for å rette opp situasjonen vår, kommer vi med unnskyldninger og ender opp med å gjøre det vi innerst inne vet er galt. Næringslivet har mange økonomiske og sosiale insentiver, og det er altfor lett å gjøre moralsk tvilsomme ting i profittens navn.
Det tar oss til den siste delen som ser på hvorfor vi ikke uttaler oss. Hvorfor står vi i stillhet og ser på lidelsen? Jeg liker å tro at dette er i endring i dagens verden, med flere av den nye generasjonen som velger å endre sine måter og livsstil for å møte morgendagens utfordringer. Boken nærmer seg slutten på tanken om at onde mennesker er akkurat som deg og meg. Vi vet om de ikoniske kriminelle som gjorde foraktelige ting, men hverdagens ondskap er like ødeleggende. Å være stille i tider med bedrag og undertrykkelse, følge urettmessige ordre, følge med mengden, ender vi alle opp med å se onde ut fra noens perspektiv. Så hvordan lukker vi dette? Det er handling som er ond, atferd er ond, mennesker er ikke onde, men brønnen til atferd. La oss sørge for at vi oppfører oss best til enhver tid.
Dagens sitat:
Det eneste jeg beklager, er at jeg aldri vil få tid til å lese alle de bøkene jeg har lyst på.
Françoise Sagan
Takk for tips :)
Har svart deg 1901
Patrioter fra Fredrikstad følg med! Ingen kan hindre deg å legge ut innlegg, det er min mening.
Ingen personer har mottatt nobelpris flere ganger innen samme kategori.
Nobelpris : Fysikk, Kjemi, Medisin, Litteratur, Fred.
Madam Marie Curie har mottatt nobelprisen 2 ganger - Fysikk (1903) & Kjemi (1911)
PS! Nobelprisen ble første gang gitt 1901