"Kan du ikke bare gjøre det du vil," spør vennene mine.
"Ikke glem hvem du er og hvor du egentlig kommer fra," sier foreldrene mine. Jeg har alltid følt at jeg må ta et valg, men nå skjønner jeg at jeg kan ta et steg tilbake og stille meg selv spørsmålet: Hva er det jeg vil, sånn egentlig?
En fin debutroman om et veldig aktuelt og viktig tema. Et flott innblikk i en flerkulturell verden for de som ikke lever i en, og gjenkjennbart for oss som har hatt foten innafor.
Nå ble jeg glad. For en fantastisk skrevet bok. Det kan tenkes at det er fordi jeg kjenner meg igjen i deler av angsten, det kan tenkes at det er fordi store deler av fortellingen baserer seg på en kjærlighet for Kent, men uansett er dette en ny favoritt i bokhylla.
JULEBORD I ENKELTMANNSFORETAKET
Bedrifta var samla,
det var meg og eg.
Eg var der som tilsett,
og sjefen var meg.
Så drakk me og åt,
sjefen og eg.
Eg las eit dikt,
ja då kosa eg meg.
Sjefen heldt tale,
og skryten fekk eg.
Eg takka for året,
og gav blomar til meg.
Etter desserten,
gjekk eg frå bordet,
og drog med meg sjefen,
inn på kontoret.
Eg såg meg i augo,
kviskra sjefen i øyra.
Sjefen min smilte,
det er slikt eg vil høyra.
Ja eg er nokså lur,
eg veit kva som trengs.
Eg gjekk opp i lønn,
og fekk sjefen til sengs.
Livsangsten har raset i mig siden jeg fik tanken - ligesom sygdommen siden jeg fik liv - begge arvede. Det har lagt som en urætferdi forbandelse der har fulgt mig.
Ensomheten er
en liten hvit stein
du ikke kan slippe taket i
før Gud har brukket alle fingrene dine
En tigger ved hvert gatehjørne
De er små som dukker der de sitter
Vi kan flyte dem rundt hvis vi vil
Som om byen er et sjakkbrett
En gang ble de flyttet i krøttervogner
Vi glemmer det vi trenger å glemme
Eller venter maktesløst til det er over
Økonomi hører ikke hjemme i dikt
sier de rike
Dikt har vi ikke råd til
sier de fattige
Ingen leser dikt
sier de som leser dikt
Det gode mennesket
gikk forbi meg på gata
og hun så helt vanlig ut
It took me a long time and much painful boomeranging of my expectations to achieve a realization that everyone else appears to have been born with: That I am nobody but myself.
Certain places seem to exist mainly because someone has written about them. Kilimanjaro belongs to Ernest Hemingway. Oxford, Mississippi, belongs to William Faulkner, and one hot July week in Oxford I was moved to spend an afternoon walking the graveyard looking for his stone, a kind of courtesy call on the owner of the property. A place belongs forever to whoever claims it hardest, remembers it most obsessively, wrenches it from itself, shapes it, renders it, loves it so radically that he remakes it in his image.
We tell ourselves stories in order to live.
I am an invisible man. No, I am not a spook like those who haunted Edgar Allan Poe; nor am I one of your Hollywood-movie ectoplasms. I am a man of flesh and bone, fiber and licquids — and I might even be said to possess a mind. I am invisible, understand, simply because people refuse to see me. Like the bodiless heads you see sometimes in circus sideshows, it is as though I have been surrounded by mirrors of hard, distorting glass. When they approach me they see only my surroundings, themselves, or figments of their imagination — indeed, everything and anything except me.
Flott barnebok med et kjempeviktig tema. Dette er like mye en bok for foreldre, som får små barn. Etter å ha jobbet i barnebutikk i mange år kjenner jeg igjen mye ved denne fortellingen fra virkeligheten.
Living with someone you love can be lonelier – than living entirely alone! – if the one that y' love doesn't love you...
Listen to them—the children of the night. What music they make!
Ove nærer en umiddelbar skepsis til alle over én femogåtti: Hans erfaring tilsier at blodet har vanskelig for å orke å nå helt opp til hjernen da.
Han bygde en bokhylle til henne, og hun fylte den med bøker av folk som skrev side opp og side ned om følelser. Ove forstod seg på ting han kunne se og ta på. Betong og sement. Glass og stål. Verktøy. Ting det gikk an å regne ut. Han skjønte seg på rette vinkler og tydelige instruksjoner. Konstruksjonsmodeller og plantegninger. Sånt man kunne streke opp på et papir. Han var en mann av svart og hvitt. Og hun var farger. Hele paletten hans.
Hei Eivind, veldig lett å svare på! Torbjørn Egner med "Klatremus og alle de andre dyrene i Hakkebakkeskogen" og "Folk og røvere i Kardemommeby". Og så var eg veldig fascinert av Ruffen av Bringsværd :)
Debutromanen til litteraturviteren Birgit Alm har samme tematikk som Marit Eikemos "Alt inkludert", men traff et tonn hardere. Her er virkeligheten, utilslørt. Ingen detaljer tilsidelagt. Vi får ta del i dagliglivet til en 30 år gammel alenemor/student som sliter med å forsørge seg selv og sønnen i tillegg til å skulle skjule fattigdom og bevare integritet og stolthet i møte med familie, naboer og andre foreldre på sønnens skole. Vi får høre om hvordan det er å havne i fattigdomsspiralen og ikke greie å komme ut av den, men å samtidig klare å holde motet oppe selv om absolutt alt ser svart ut. Det er en sår historie som gjør vondt, fra perm til perm, selv om forfatteren klarer å la skarpe observasjoner og svart humor sette stemningen i romanen. En usedvanlig sterk debut fra Alm, som jeg håper blir lest av mange. Et viktig bidrag til norsk samtidslitteratur som fortjener oppmerksomhet. Godt skrevet og lettlest.
Har du først havnet i fattigdomsspiralen, kommer du ikke ut av den, sa Siw. Du virvler rundt, mister dømmekraft og retningssans, og samme hvor mye du anstrenger deg og prøver og prøver, er det ingen ting som går seg til. Det blir bare mer rot, du er alltid på etterskudd, alltid langt bak alt og alle.