Hun har fortalt meg at måten jeg nyter ting på, er en av de største gledene jeg gir henne. Hun har aldri før sett noen fryde seg over ting slik jeg gjør. Stadig oppdager jeg nye ting og nye måter å føle glede på, og det gjør henne glad.
«You've got to eat a little salt,» sier sørafrikanske mødre til barna sine når de kommer gråtende hjem fra lekeplassen. De prøver å lære dem at ingenting i livet er perfekt.
De som lettest trekkes inn i radikale nettverk, er dem som er mentalt sårbare, dem som opplever identitetsløshet og har svake familiebånd.
Det finnes millioner av mennesker som lever i autoritære regimer eller i konfliktområder og land med en ustabil sikkerhetssituasjon. Det finnes også millioner som tilhører minoriteter som blir diskriminert, for ikke å snakke om de millionene av kvinner som lever i patriarkalske samfunn der de systematisk diskrimineres, og hvor grunnleggende menneskerettigheter ikke respekteres.
Når også enkelte muslimske ledere uttaler at "terror ikke har noe med islam å gjøre", kan det være en form for normbyggende avstandstaken. Det betyr at de kategorisk avviser ekstremistenes tolkning av islam og dermed sender positive signaler til den muslimske befolkningen.
Det å definere terroristene som ikke-muslimer eller avvise deres versjon av islam må likevel ikke bli en lettvint måte å distansere seg på fra et problem det er nødvendig å ta tak i. For slike uttalelser forplikter. De må følges opp med teologisk og ideologisk konfrontasjon, slik at de militante kreftene hindres i å spre sin ideologi og radikalisere flere. Terroren begås faktisk i islams navn, og jihadistene rekrutterer fra muslimske miljøer. Ifølge Michael Cook, en av verdens fremste islameksperter, er dagens islamister dypt påvirket av den islamske tradisjonen.
Det er et paradoks at barnehijab er mer utbredt i Norge enn i flere muslimske land. Hijab har først og fremst med kontroll av jenter å gjøre, men er også en del av en identitetspolitikk. Jenta som blir ikledd hijab, skal ikke bli for norsk. Hijaben blir en tydelig markør som tydelig skiller henne fra både gutter og ikke-muslimer.
Man må føre gjennom tåke hvis man ønsker å lede og villede den som allerede forvalter absolutte sannheter.
Mennesker er uberegnelige, tenker hun. Det er ikke mulig å spekulere i hvem som makter å effektuere syke idèer.
Det er nettopp den type vitner vi er avhengige av, sier hun. - Mennesker som vet hva som skjer rundt dem. Nabokjerringer.
Temaet er alvorlig, og burde kanskje få mer fokus og ressurser i virkeligheten også?
Jeg leser helst ikke rene politietterforskningsromaner, det har lett for å bli for kjedelig rett og slett. Det gjelder denne også.
Hanne Kristin Rohde har nok god greie på politiarbeid og etterforskning, - men ...
Jeg liker best krim der forfatteren evner å gå inn i hodet på forbryterne, og klarer å beskrive deres tanker og følelser (og handlinger) på en realistisk måte.
Jeg forstår ut fra handlingen i denne boka at det må være en krimbok som har kommet før denne, i og med at det flere ganger blir henvist til ting som har hendt før.
Men det spørs om jeg gidder å lese flere bøker med disse hovedpersonene.
Jeg har forsøkt mange ganger å stille Ahmed vennlige, men kritiske spørsmål. Jeg liker ham, kanskje fordi jeg gjenkjenner litt av meg selv og hvordan jeg tenkte før i ham. Før vårt siste møte håpet jeg å kanskje få ham til å se ting på en litt annen måte. Jeg må bare oppsummere at jeg har mislyktes. Jeg når ikke frem. I hans univers er det ikke rom for tvil. Vi er som fremmede for hverandre.
"Kristne tenker at Jesus ofret seg for alle. Deg også." Jeg peker på ham.
Det er ikke på samme måte i islam, der man trekker et skarpt skille mellom samfunnet av de troende og de vantro. Jeg merker at argumentasjonen ikke gjør inntrykk. Han reflekterer ikke over det jeg sier. For ham er det en selvsagt ting at muslimer står i en klasse for seg selv. Over oss andre.
Kanskje er vi her ved kjernen av det som er problematisk. Ikke bare i den radikale islamistideologien, men i hele det islamske tankeuniverset, Leser vi Koranen ser vi hvordan man gjennom hele teksten trekker grenser mot de vantro.
Mange radikale islamister misliker sterkt å bli kalt radikale. De mener at det er de som representerer den riktige islamtolkningen og at det kun finnes èn slik tolkning. Derfor finnes det hverken radikale eller moderate muslimer.
Særlig aggressive og frekke manerer ser ut til å være vanskelig å legge fra seg, selv om skjegg og bønneteppe er på plass.