Yppersteprofetens testamente

Farjam Movafagh 2012 Innbundet

Det skjedde en natt, tretten tider siden, at en mann ble vekket fra sine drømmer av monsteret som holdt til under senga hans. Hans støvete venn gjorde ham oppmerksom på at klokken tikket taktfast mot hans død. Men hva hvis dette skjedde før han hadde fått tilstrekkelig med tid sammen med sine kjære arvinger? Skulle ikke de, uansett hvor mye tid han var tilmålt, få en mulighet til å få brynt seg på ham? Denne boka er den mannens vitnesbyrd. Hans testamente.

Forlag Farjam Movafagh

Yppersteprestens testamente bør leses sakte.
Gjerne om igjen flere ganger.
Jeg bladde mye fram og tilbake.
Her er flere gullkorn gjemt, for de som evner å se dem.

Slutt i en jobb som sliter på deg. Ta på en genser når du fryser. Vær sammen med mennesker som gjør deg glad.
Elsk deg selv kompromissløst. Du er veldig, veldig viktig.
Andres drømmer er ikke viktigere enn dine. Andres lykke er ikke mer rettferdig enn din egen. Andres sannheter er ikke sannere enn dine.
Ikke slipp alle andre foran deg.
Og aldri - aldri! - skal du finne deg i å bli krenket på noen måte.

Det er meget mulig at Gud hadde vunnet herredømmet over himmelriket i et pokerspill.

Psykologen Albert Bandura har allerede fremsatt og forklart teorien om sosial læring.
Den går ut på at mennesker lærer blant annet oppførsel ved å observere andre mennesker.
Særlig slår dette fenomenet til dersom vi observerer en person vi selv eller andre beundrer, eller hvis personens oppførsel medfører belønning.

Selv kaller jeg en innsnevret variasjon av Banduras teori for teorien om sosial vranglæring.
Denne teorien forklarer pornosyndromet, prinsessesyndromet, seriesyndromet, samt en rekke andre lignende syndromer.
For det er slik at vår evne til å lære av andre ikke er begrenset til den virkelige verden.
Det slår også til for alt som ligner.
Også når personene vi observerer høster beundring og belønning på premisser som ikke gjelder i virkeligheten.

Fang tankene og impulsene deres, og gransk hvor de kommer fra.
Da vil dere fort finne ut om dere er smittet av et slikt syndrom eller ikke.
Og er dere først smittet, så trøst dere med at det finnes en måte dere kan kurere lidelsen deres:

En overdose virkelighet.
La den synke inn og reorienter dere med den som utgangspunkt.

Man føre gjennom tåke hvis man ønsker å lede og villede den som allerede forvalter absolutte sannheter.

"Skaper, det er godt at du er her nå. Jeg har viktige ting å tale med deg om.

Vi er mennesker: skaper av Internett, skaper av karnevalet i Rio, skaper av drivhuseffekten, skaper av grønne epler som aldri råtner, skaper av Apollo-ekspedisjonen, skaper av Die Meistersinger von Nürnberg.
Våre hender har bygget Angkor Wat, templet i Karnak, Teotihuacan, Shang Hai, Panama-kanalen, Sfinxen og Taj Mahal.
Sannelig, liksom du regjerer i himmelriket, slik er jorden vårt domene.