Tiden har ingen lengde eller bredde. Det det kommer an på, er hva som skjedde mens tiden gikk.
Les "Omtale fra forlaget" her på Bokelskere, det er det samme.
La meg begynne å si som en tørrpinne at jeg har lest alt for lite av Løveid. DERIMOT, ut ifra det jeg er blitt matet gjennom P2 og Bokprogrammet og litt nyfiken gløtting på biblioteket, må jeg være så freidig å si i kor med deg at 'nei det her har jeg ikke sansen for'. Det står bak på boken at diktene bl.a. handler om "de familiære aspektene ved flyttingen" og at de er "fulle av overraskelser", og det i seg selv er et aldri så lite 'varsko!', mmhm.
I am not the measure of creation. This is beyond me, this fish
Whoever hath her wish, thou hast thy Will,
And Will to boot, and Will in overplus;
More than enough am I, that vex thee still,
To thy sweet will making addition thus.
Wilt thou, whose will is large and spacious,
Not once vouchsafe to hide my will in thine?
Shall will in others seem right gracious,
And in my will no fair acceptance shine?
The sea, all water, yet receives rain still,
And in abundance addeth to his store;
So thou, being rich in Will, add to thy Will
One will of mine, to make thy large Will more.
Let no unkind, no fair beseechers kill;
Think all but one, and me in that one Will.
sonette 135.
Jeg har fremdeles til gode å møte en som vil behandle meg som sin jevnbyrdige. Som et medmenneske - det er alt jeg ønsker, ikke noe annet enn det.
Hele landsbyen var bestyrtet. Noen hadde dristet seg til å bryte den tidløse kaste-kjeden, det var nødt til å straffe seg raskt.
Skjønte at det var en vits, men ikke poenget med den. Kanskje fordi jeg ikke er ungdom.
I think I could turn and live with animals, they are so placid and
self-contain'd,
I stand and look at them long and long.
They do not sweat and whine about their condition,
They do not lie awake in the dark and weep for their sins,
They do not make me sick discussing their duty to God,
Not one is dissatisfied, not one is demented with the mania of
owning things,
Not one kneels to another, nor to his kind that lived thousands of
years ago,
Not one is respectable or unhappy over the whole earth.
There was life outside the church. There was much that the church did not include. He thought of God, and of the whole blue rotonda of the day. That was something great and free. He thought of the ruins of the Grecian worship, and it seemed, a temple was never perfectly a temple, till it was ruined and mixed up with the winds and the sky and the herbs.
Den skjønte jeg ikke. Ingen av delene gjør jo det.
Ja, det må nok jeg også; lese den siste han har skrevet. Skal snart ut og kikke etter den!
Det gjelder bare å ikke ha så altfor store forventninger i forkant av den neste boka... - er alltid bittelitt redd for å bli skuffet når jeg allerede har lest ei bok som faller så godt i smak...
BENVOLIO
By my head, here comes the Capulets.
MERCUTIO
By my heel, I care not.
Unless she would come to him, he must remain as nothingness. It was a hard experience. But, after her repeated obliviousness to him, after he had seen so often that he did not exist for her, after he had raged and tried to escape, and said he was good enough by himself, he was a man, and could stand alone, he must in the starry multiplicity of the night humble himself, and admit and know that without her he was nothing.
Har nettopp lest boka for andre gang, og føler at jeg må ta opp tråden litt igjen.
Dette som Laila Bokhari skriver om, foregår fremdeles. Mange mennesker lider under forholdene i landet. De som er føydalherrer, er rike og velutdannede, gir blaffen i alle de fattige menneskene. Fremdeles strever de fattigste menneskene i Pakistan med å få gå på skoler og få en skikkelig utdannelse. Og det er mange av dem! Fremdeles finnes det mange analfabeter i Pakistan. Spesielt ute i distriktene har spesielt jentene store problemer med å skaffe seg den mest elementære skolegang. Fremdeles kriger klaner og stammer mot hverandre ute i provinsene. Gutter blir fremdeles loset inn i militante bevegelser, og risikerer å ende opp som selvmordsbombere.
Mens sønnene til de militante lederne blir sendt til utlandet og får høy utdannelse der...
Jeg vil sitere hva søsteren til Sajid sa (en gutt som blir hyllet som martyr fordi han ble sendt ut på "oppdrag", - og familien fikk den "gledelige" meldinga at han var kommet til Paradis) til Laila (side 203):
- Vet du hva de gjør, Laila? Stemmen er svak, og hun kremter. - De gir små barn bøker om jihad med forferdelige bilder og tragiske historier. Små barn husker dette. Jeg husker selv disse bildene. De var overalt. I basarene, i moskeen, i lærebøkene. Sajid var en god bror - men ledere vet å manipulere godhet, naivitet her i Pakistan. Vi er ikke vant til å stille spørsmål ved autoritet. Klasseskillet - forskjellen tjener-herre - er for stort.
Lailas far opprettet en skole i 1996 i tilknytning til en filleryefabrikk på stedet i Pakistan hvor han kommer fra. En skole for 650 elever. Elevene er barna til arbeiderne på fabrikken, og er med på å bygge opp lokalsamfunnet. Fabrikken produserer filleryer som blir sendt til det norske markedet. Skolen og fabrikken er en suksess, for mange jenter har kommet seg videre med utdannelse og har fått seg jobb. Som Laila skriver i boka (side 232):
Ved å bygge opp en befolkning utdanner man morgendagens ledere.
Jeg undres alltid over den vekten mange av de jeg møter legger på religionen. Hvor viktig troen er. Hvor sikre de er - eller har vært. Det er et spørsmål jeg aldri synes å komme til bunns i. Enkelte konfronterer meg med å si: - Kanskje det er fordi du ikke tror - eller har trodd dypt nok selv, Laila?
Om du dør i sengen din eller en naturlig død på sykehuset, selv om du er en viktig imam, vil du kun være død. Koranen og haditene sier derimot at om du dør på slagmarken, vil du gå direkte til Paradis. Da er du martyr og slipper unna dommedagen - ingen fører noe regnestykke over ditt liv - du går direkte til himmelen! Tenk det, Laila! Allahs Paradis! Og vet du, det er mange Paradis, det beste går til martyrene - direkte under Allah. Og der venter det 72 jomfruer. Vanlige mennesker får bare èn jomfru - men en martyr får ene og alene 72 jomfruer.
Makten hos en predikant er stor, og hvem som kontrollerer hva som blir sagt, hvordan ting blir sagt og tolket, eller om noen kontrollerer i det hele tatt, er ikke alltid like åpenlyst.
Under slike seanser slår det meg alltid hvor kritisk den vanlige pakistaner er til Vesten, først og fremst USA. Samtidig ligger en dyp fascinasjon under. Hvis den amerikanske ambassaden åpnet opp dørene for immigranter, ville hele Pakistan stå på trappene. Da ville de fleste kastet det de hadde i hendene for drømmen om et bedre liv i USA. Likevel florerer den underliggende kritikken.
Jeg ville bare gjøre noe nyttig - være med på noe som gav mening. Livet fyltes opp med noe. Venner og tidsfordriv. En større mening.