Hellig vrede

min reise gjennom Pakistan

Gyldendal 2011 Heftet

I denne boken tar forfatteren leseren med på en reise i Pakistan. Vi møter politikere, etterretningsfolk og rasende islamister. Vi møter general Hamid Gul, bilmekanikeren Ali, mødre som har ofret sønnene sine i selvmordaksjoner og mennesker i de lovløse stammeområdene mot Afghanistan. Boken gir et bilde av dette urolige landet og utfordrer våre fordommer om politisk islam og terror.

Innsiktsfullt og sterkt om ekstremisme i Pakistan. Pakistan har blitt symbolet på vold, ekstremisme og terror de siste årene. Som terrorekspert har norsk-pakistanske Laila Bokhari besøkt sin fars hjemland en rekke ganger de siste årene. I denne boka øser hun av sin massive kunnskap om Pakistan og dets innbyggere. Bokhari tar leseren til by og land ? fattig og rik. Vi møter politikere, generaler og rasende islamister. Som en av få vestlige har Bokhari snakket med en rekke mennesker i de lovløse stammeområdene mot Afghanistan. Men Bokhari utfordrer også våre fordommer mot politisk islam og terror. Hellig vrede er blitt en kunnskapsrik og energisk bok fra en kvinne som også ser lyspunkter i landet hennes far en gang forlot.

ISBN13 9788205416352

EAN 9788205416352

Serier Gyldendal pocket Arena

Omtalt sted Pakistan

Under slike seanser slår det meg alltid hvor kritisk den vanlige pakistaner er til Vesten, først og fremst USA. Samtidig ligger en dyp fascinasjon under. Hvis den amerikanske ambassaden åpnet opp dørene for immigranter, ville hele Pakistan stå på trappene. Da ville de fleste kastet det de hadde i hendene for drømmen om et bedre liv i USA. Likevel florerer den underliggende kritikken.

Makten hos en predikant er stor, og hvem som kontrollerer hva som blir sagt, hvordan ting blir sagt og tolket, eller om noen kontrollerer i det hele tatt, er ikke alltid like åpenlyst.

Jeg undres alltid over den vekten mange av de jeg møter legger på religionen. Hvor viktig troen er. Hvor sikre de er - eller har vært. Det er et spørsmål jeg aldri synes å komme til bunns i. Enkelte konfronterer meg med å si: - Kanskje det er fordi du ikke tror - eller har trodd dypt nok selv, Laila?

Jeg ville bare gjøre noe nyttig - være med på noe som gav mening. Livet fyltes opp med noe. Venner og tidsfordriv. En større mening.

Om du dør i sengen din eller en naturlig død på sykehuset, selv om du er en viktig imam, vil du kun være død. Koranen og haditene sier derimot at om du dør på slagmarken, vil du gå direkte til Paradis. Da er du martyr og slipper unna dommedagen - ingen fører noe regnestykke over ditt liv - du går direkte til himmelen! Tenk det, Laila! Allahs Paradis! Og vet du, det er mange Paradis, det beste går til martyrene - direkte under Allah. Og der venter det 72 jomfruer. Vanlige mennesker får bare èn jomfru - men en martyr får ene og alene 72 jomfruer.

• "Islam og friheten" av Tariq Ramadan
  • "Husets folk - shia-islam i det 21. århundre" av Kari Vogt
  • "Pakistan - midt i verden" av Elisabeth Eide
  • "Mullaløft" av Shabana Rehman
  • "Sjelen sitter i øyet" av Carsten Jensen
  • "Spansk gullalder og arven fra jøder og muslimer" av Knut Aukrust
  • "Sendebudet Muhammad" av Kader Abdolah
  • "Norsk islam - hvordan elske Norge og Koranen samtidig" av Mohammad Usman Rana
  • "Kina - folket, historien, politikken, kulturen" av Marte Kjær Galtung
  • "Vold og islam - samtaler med Houria Abdelouahed" av Adonis