Muslimer med lojalitetsfølelse til islam vil ha store problemer med å være lojale mot det landet de er borgere av hvis dette landet ikke er underlagt islam. En sann muslim mener at hele verden er hjemmet hans, og at han har en forpliktelse til å bidra til at hele verden underlegges islams autoritet. En sann troende av islam vil ikke dø for en flekk med jord som heter fedreland, men han er villig til å dø for islam og for islams hellige steder.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Da mener du kanskje at våre godt integrerte nye norske borgere jeg har nevnt nedenfor også er helt på jordet, når de kommer med sann og riktig kritikk av islam?
Alle sammen har bakgrunn fra fra islamske områder:
LILY BANDEHY: IRANSK BAKGRUNN, MOHAMMED RAH: KURDISK BAKGRUNN, CEMAL KNUDSEN YUCEL: TYRKISK BAKGRUNN, MAHMOUD FARAHMAND: IRANSK BAKGRUNN, SHAKEEL REHMAN: PAKISTANSK BAKGRUNN, BAZIL NICOBIN: AFGHANSK BAKGRUNN

Boka Islam og terrorisme er faktisk meget opplysende og informativ, skrevet av en som har vært imam og professor i islamsk historie og lære. Da han var 12 år kunne han resitere koranen utenat. Om noen vet hva han snakker om, så er det vel han?

I Aftenposten 21.januar i år var det et meget flott innlegg som blant annet støtter opp om innholdet i denne boka (og også støtter opp om denne boka), av følgende personer, som har god greie på hva det vil si å leve under islam, og som nå ikke vil tie om det som blir sagt usant om islam.
Vi trenger så absolutt å få fram sannheten fra disse modige stemmene i Norge. Og Aftenposten skal ha respekt for å la dem få fram budskapet:
Historieløs tilnærming til islam | Lily Bandehy, Mohammed Rah, Cemal Knudsen Yucel, Mahmoud Farahmand, Shakeel Rehman, Bazil Nicobin

Sitat fra teksten:
Et flerkulturelt og tolerant samfunn er noe av det mest innholdsrike og vakre som finnes. Vi har stor tro på et flerkulturelt samfunn og vil stå på for å bevare harmonien og tilliten.
Noe av nøkkelen for å bevare harmonien og tilliten er at man ser kritisk på sine egne verdier og kulturelle uttrykk før man ser kritisk på andres.

Religionsviter Osamah Rajpoots innlegg på Aftenposten.no den senere tid vitner om at han mangler noe viten om islam. Han har brukt plass til å misjonere blindt for Ahmadiyyah-retningen innen islam, og han har et ensidig negativt syn på islamkritikere.

Må vite om grumset i egen religion
Vi er en del mennesker med bakgrunn fra muslimske land, og vi ser med bekymring på islamfundamentalisme som følge av feil og skjønnmalende fremstilling av islam. Vi ønsker en debatt basert på fornuft og fakta. Vi ønsker et Norge fritt for både religiøs og etnisk diskriminering – og nedlatenhet.
Islamsk historie viser at det helt fra begynnelsen har handlet om politisk makt.
Rajpoot mener at det finnes en aggressiv, polarisert og fiendtlig islamkritikk. Det er vi ikke enige i. Kanskje hos noen små antimuslimske miljøer, men det trengs åpenbart mer islamkritikk enn det vi har i dag, tatt i betraktning at en religionsviter som Rajpoot har så selektiv kunnskap om islam.

Vi deler Rajpoots bekymring for antimuslimske, stigmatiserende og paranoide holdninger. Men når han går over til å frifinne islam helt for kritikkverdige forhold, så gjør han unge muslimer en bjørnetjeneste og presenterer usannheter om sin egen religion.

Det er viktig at de unge er klar over grumset i sin egen religion, slik at de får et rasjonelt og sannferdig forhold til sine religiøse kilder. Dermed blir de mindre sårbare for de ekstremes propaganda og deres forsøk på å rekrutter de unge gjennom å fortelle om påståtte fiender.

De muslimske hærene begrenset religionsfriheten og innførte et klassesamfunn basert på religiøs tilhørighet.

Koranen skaper fremmedfrykt ved at den har utallige diskriminerende vers og nedlatende holdninger om annerledes tenkende.
Profeten var intolerant.
Det finnes rikelig med religiøse og ikke-religiøse kilder som forteller en helt annen historie enn det Rajpoot forteller om islam, profeten Mohammed og jihad. Rajpoot er selv Ahmadiyya-muslim og vet hvor diskriminerende og ekskluderende islam kan være. Det finnes nedlatende tradisjoner helt fra profeten Mohammeds tid.

Det er mer å lese i teksten i Aftenposten fra alle disse modige stemmene.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Flott at Mette Frederiksen kan ta selvkritikk, ikke sant?

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Vel nå har de begynt å våkne i Danmark.
Mette Frederiksen lægger sig fladt ned: Jeg tog fejl om flygtninge og integration
Borgmestre på den københavnske vestegn havde ret i deres kritik, siger S-formanden.

Hun fortæller i interviewet, at på baggrund af at integrationen er slået fejl, har hun ændret holdning i den retning, at flygtninge »skal ud at arbejde med det samme«, og at vi skal væk fra »den lidt passive tilgang«, hvor der ikke bliver stillet tilstrækkeligt med krav til nye borgere. Den holdning har nemlig ført til parallelsamfund, ghettodannelse og massive sociale økonomiske problemer i områder med mange flygtninge og indvandrere, lyder det fra Mette Frederiksen.

Veldig flott at noen kan ta selvkritikk!

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Boka er faktisk meget opplysende og informativ.
I Aftenposten i dag var det et meget flott innlegg som blant annet støtter opp om innholdet i denne boka, av følgende personer, som har god greie på hva det vil si å leve under islam, og som nå ikke vil tie om det som blir sagt feil i offentligheten når det gjelder islam.
Vi trenger så absolutt å få fram sannheten fra modige stemmer i Norge:
Historieløs tilnærming til islam | Lily Bandehy, Mohammed Rah, Cemal Knudsen Yucel, Mahmoud Farahmand, Shakeel Rehman, Bazil Nicobin
LILY BANDEHY: IRANSK BAKGRUNN, MOHAMMED RAH: KURDISK BAKGRUNN, CEMAL KNUDSEN YUCEL: TYRKISK BAKGRUNN, MAHMOUD FARAHMAND: IRANSK BAKGRUNN, SHAKEEL REHMAN: PAKISTANSK BAKGRUNN, BAZIL NICOBIN: AFGHANSK BAKGRUNN

Sitat fra teksten:
Må vite om grumset i egen religion
Vi er en del mennesker med bakgrunn fra muslimske land, og vi ser med bekymring på islamfundamentalisme som følge av feil og skjønnmalende fremstilling av islam. Vi ønsker en debatt basert på fornuft og fakta. Vi ønsker et Norge fritt for både religiøs og etnisk diskriminering – og nedlatenhet.
Islamsk historie viser at det helt fra begynnelsen har handlet om politisk makt.
Rajpoot mener at det finnes en aggressiv, polarisert og fiendtlig islamkritikk. Det er vi ikke enige i. Kanskje hos noen små antimuslimske miljøer, men det trengs åpenbart mer islamkritikk enn det vi har i dag, tatt i betraktning at en religionsviter som Rajpoot har så selektiv kunnskap om islam.
Profeten var intolerant.
Det finnes rikelig med religiøse og ikke-religiøse kilder som forteller en helt annen historie enn det Rajpoot forteller om islam, profeten Mohammed og jihad. Rajpoot er selv Ahmadiyya-muslim og vet hvor diskriminerende og ekskluderende islam kan være. Det finnes nedlatende tradisjoner helt fra profeten Mohammeds tid.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Han skriver en del om sin omvending til kristendommen, og følelsen av å ha funnet den rette og sanne troen og kjærligheten som han fant i Jesus, ja.

Etter hva han skriver i boka, så er det slik at de færreste muslimer kan tenke seg å ha et liv uten en tro. Livet ville bli tomt og uten innhold hvis de mister troen på et etterliv og et paradis. Dette har de fått innprenta så sterkt at det nesten er umulig å tenke seg en ikketroende muslim. Siden de fleste muslimer trenger en tro, har han derfor også tatt med en vekkelsesdel som er beregnet på muslimer til slutt i boka.
Det har jeg skrevet litt om i min bokomtale.
Han beskriver også et møte med en amerikansk pastor som hadde konvertert til islam, og hva han sa til ham, noe som kanskje kan gi noen refleksjoner. Den historien begynner på side 77.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Denne boka burde være obligatorisk for absolutt alle som ikke vet noe om islam, alle som lurer på noe om islam, og alle som vet litt, men gjerne vil vite mer om islam. Og spesielt er alle nødt til å sette seg inn i hva islam og terrorisme har med hverandre å gjøre, i dagens situasjon, der vi opplever terroraksjoner og selvmordsbombing et eller annet sted i verden nesten daglig.

Godt sagt! (14) Varsle Svar

I Aftenposten i dag var det et meget flott innlegg som blant annet støtter opp om innholdet i Islam den 11. landeplage av Hege Storhaug, og dessuten også denne boka,
artikkelen er skrevet av følgende personer, som har god greie på hva det vil si å leve under islam, og som nå ikke vil tie om det som blir sagt feil i offentligheten når det gjelder islam:
Historieløs tilnærming til islam | Lily Bandehy, Mohammed Rah, Cemal Knudsen Yucel, Mahmoud Farahmand, Shakeel Rehman, Bazil Nicobin
LILY BANDEHY: IRANSK BAKGRUNN, MOHAMMED RAH: KURDISK BAKGRUNN, CEMAL KNUDSEN YUCEL: TYRKISK BAKGRUNN, MAHMOUD FARAHMAND: IRANSK BAKGRUNN, SHAKEEL REHMAN: PAKISTANSK BAKGRUNN, BAZIL NICOBIN: AFGHANSK BAKGRUNN

Noen sitat fra teksten:
Må vite om grumset i egen religion
Vi er en del mennesker med bakgrunn fra muslimske land, og vi ser med bekymring på islamfundamentalisme som følge av feil og skjønnmalende fremstilling av islam. Vi ønsker en debatt basert på fornuft og fakta. Vi ønsker et Norge fritt for både religiøs og etnisk diskriminering – og nedlatenhet.
Islamsk historie viser at det helt fra begynnelsen har handlet om politisk makt.
Rajpoot mener at det finnes en aggressiv, polarisert og fiendtlig islamkritikk. Det er vi ikke enige i. Kanskje hos noen små antimuslimske miljøer, men det trengs åpenbart mer islamkritikk enn det vi har i dag, tatt i betraktning at en religionsviter som Rajpoot har så selektiv kunnskap om islam.
Profeten var intolerant.
Det finnes rikelig med religiøse og ikke-religiøse kilder som forteller en helt annen historie enn det Rajpoot forteller om islam, profeten Mohammed og jihad. Rajpoot er selv Ahmadiyya-muslim og vet hvor diskriminerende og ekskluderende islam kan være. Det finnes nedlatende tradisjoner helt fra profeten Mohammeds tid.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

You can crab over the morning paper and kick the shins of the guy in the next seat at the movies and feel mean and discouraged and sneer at the politicians but there are a lot of nice people in the world just the same.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Ja, de moderate, eller "normale" fredelige er alltid i flertall.
Men det er oftest de aggressive og fanatiske som skriker høyt, gjør opprør og som lager bråk og som oftest viser seg mest i det offentlige rom.
Selvfølgelig er det alltid noen (få, men ofte har de flere tilhengere som ikke synes så godt) som ødelegger for "de andre", de som lever rolig og pliktoppfyllende.
Men hvor får alle de opprørerne, eller islamistene, alle sine fanatiske ideer fra?
Dessverre så får de sine ideer fra islam.
Islam er kilden deres. Denne boka kan være nyttig for å forstå dette.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Utsagn som: «Vår religion lærer barna å være lydige mot sine foreldre. Foreldrene ønsker det beste for barna og vil aldri ta en avgjørelse som vil skade dem, spesielt når det gjelder ekteskap», var daglig kost.

Godt sagt! (3) Varsle Svar
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Godt sagt! (7) Varsle Svar
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Godt sagt! (3) Varsle Svar
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Godt sagt! (7) Varsle Svar

Det er valgene våre som viser hvem vi egentlig er, Harry,
langt mer enn evnene.

J.K. Rowling, Harry Potter og mysteriekammeret

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Alt har sin tid,
det er en tid for alt
som skjer under himmelen.
En tid for å fødes, en tid for å dø,
en tid for å plante, en tid for å rykke opp.

Forkynneren

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Derude, under det skinnende hvælv,
mellem mænd det heder: "Mand, vær dig selv!"
Herinde hos oss mellem troldenes flok
det heder: "Trold, vær dig selv - nok!"

Henrik Ibsen, Peer Gynt

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Mark A. Gabriel er et pseudonym, som forfatteren har gitt seg selv. Hans virkelige navn var Mustafa, ifølge Wikipedia.
Islam og terrorisme ble skrevet og utgitt året etter terrorangrepet på World Trade center 11.september 2001. Derfor er selvsagt blant annet Osama bin Laden og al-Qaida selvsagt nevnt flere ganger i denne boka. Men han nevner også mange andre terrorledere og terroristgrupper.
Mark Gabriel var en tidligere topp professor i islamsk historie ved et av de beste islamske universiteter, muligens det øverste av dem alle, Al-Azhar-universitetet i Kairo, Egypt.
Han ble født inn i en muslimsk familie. - 12 år gammel kunne han resitere hele koranen utenat.
Dette er altså en forfatter som har god greie på det han skriver om.
Boka er meget informativ, har et lettforståelig språk og forklarer svært godt hva radikal islam er, og hele historien bak islam, og hvorfor islam så lett kan føre til radikalisering og terrorisme. Boka kan være nyttig for de som vil lære mer om hva islam virkelig står for.
En tidligere professor i islamsk historie, som begynte å stille spørsmål ved islams lære, ble arrestert og kastet i fengsel, torturert og nesten drept på grunn av sine kritiske spørsmål.
Han ble drapstruet av sin egen far etter at han sto fram som frafallen i 1994, og måtte derfor rømme fra Egypt.

Boka er delt opp i fem deler:
Del 1: MIN HISTORIE:
Denne delen handler om hvordan Mark Gabriels tidligere liv var, og hvordan han begynte å tvile, da han stilte spørsmål ved islam, ble arrestert og forfulgt og drapstruet, og om at han til slutt måtte flykte fra alt. Han konverterte til kristendommen. Mark Gabriel bor nå i USA, men kan aldri føle seg helt trygg for at ikke noen en dag vil prøve å drepe ham.

Del 2: TERRORISMEN HAR RØTTER I ISLAM:
Om kjernen i islamsk tro, menneskerettigheter under islam og hellig krig i koranen; dette er en fortettet historie om islam, som en svært undertrykkende og voldelig ideologi, utbrodert med mange vers fra koranen. Han forklarer hvorfor islam er så grunnleggende voldelig, med røtter i stammekulturen i det arabiske folket, - der det gjaldt å vise tydelig makt og sterke krefter overfor andre stammer.
Han tar også for seg desinformasjonen i media, hvordan islam fører Vestens mennesker bak lyset.

Del 3: FØLGER MUHAMMEDS EKSEMPEL:
Denne delen handler om arabisk kultur, som dro nytte av den gamle stammekulturens voldsmentalitet og praksis.
Terrorismen har røtter helt tilbake til det sjuende århundres Arabia.
Muhammed erklærte jihad - hellig krig, og jihads tre stadier. Jihad ble fullt utviklet i Muhammeds tid, og derfra kommer også at islam inneholder en stor og opprinnelig plan, nemlig at islam skal ta over og styre overalt i hele verden.
Løgn blir rettferdiggjort i kampen om å underlegge hele verden under islam. Bedrag godkjennes som krigstaktikk og som middel for å unngå problemer. Muhammed benyttet moskeer til krigsplanlegging og våpenlagring, noe de blir brukt til den dag i dag.
Han tar for seg Muhammeds liv og lære, og hvordan volden kom inn i islam. Bakgrunnen for den volden vi ser i dag, har dype røtter fra den gangen Muhammed levde og underla seg områder i Midtøsten, med rå makt og vold. Han forklarer også årsakene til mange av de konfliktene vi ser i den muslimske verden i dag.

Del 4: UTVIKLINGEN MOT DET MODERNE JIHAD:
Om terrorismens forfedre, fra år 600 til 1800, og om grunnleggeren av det moderne jihad.
Om filosofene bak jihad; det finnes flere bøker som inspirerer og leder dagens terrorister. De bruker ikke bare sitater fra koranen. Rekruttering til hellig krig skjer både på universiteter og i moskeer. I Egypt kontrollerer terroristgrupper egypriske universiteter. Iran gir inspirasjon til å kjempe for en ekte islamsk stat. De kristne i Egypt er mye utsatt for ran, vold, drap og diskriminering.
Mark Gabriel beskriver hvordan jihad spres som ringer i vannet, ut fra Egypt, med alle de forskjellige egyptiske militante islamistiske gruppene. Nå handler det om å angripe USA og Vesten, med alle midler.

Del 5: MUSLIMENE OG DE GODE NYHETENE:
Del fem kan sikkert være veldig nyttig hvis man er kristen og vil drive med vekkelse blant muslimer. Siden forfatteren selv ble omvendt fra islam til kristendommen, har han erfaring med denne prosessen for muslimer, som kan by på ganske mange forskjellige spørsmål og vanskeligheter, i og med at tradisjonene og levemåten i de to religionene er så forskjellige på mange måter.
En av de tingene Gabriel nevner flere ganger er det faktum at en muslim aldri kan være sikker på Allahs godkjennelse (bortsett fra gjennom martyrdom).
Men i Kristus, er frelse sikret for den troende: "Jeg har skrevet dette til dere som tror på navnet på Guds Sønn, slik at dere skal vite at dere har evig liv." (Joh 5:13)
Denne delen kunne godt ha bli tatt ut av boka og gjort om til et vekkelseshefte, men hele boka er nyttig for å få hele sammenhengen og overblikket, og er ikke tjukkere enn at den er lest ut på noen timer.

Godt sagt! (8) Varsle Svar

Morgenbønn

Levende morgen,
skill surt fra søtt
og innerst fra ytterst,
la lysets kniver skrape bort
mitt innerste sure hovmot,
så jeg kan frykte
når fryktens time slår,
så jeg kan høre
hvor jeg skal falle inn
når den store musikk begynner.

Benny Anderson

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Det er få ting et menneske lengter mer etter enn å oppleve seg elsket. Og samtidig kan det være et menneskes dypeste frykt å komme så nær seg selv og en annen at kjærlighet er mulig.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

HeidiRuneAnniken RøilKirsten LundYvonne JohannesenPia Lise SelnesPer LundMorten JensenAvaHilde H HelsethAlexandra Maria Gressum-KemppiTove Obrestad WøienAkima MontgomeryBeate KristinIngunnJingar hJane Foss HaugenKjell F TislevollReidun Anette Augustinanniken sandvikEllen E. MartolHilde VrangsagenMaikenGunillaGrete AastorpBjørn SturødJulie StensethMads Leonard HolvikMorten MüllerStine AskeElin FjellheimAnne Berit GrønbechAnne Helene MoeHarald KLilleviKarin  JensenMarit AamdalIngeborgBeathe SolbergMonica Carlsen