"en planlagt totalitær verdensstat.
Verden blir skrudd sammen på en ny måte, hvor tidligere
rett og urett ikke lenger gjelder."
Her har noen bevart et redelig intervju > med journalist
og gravende gransker Per-Aslak Ertresvåg, år 2009 --
"Intervjuet som norske aviser ikke turde trykke"
"Norske aviser har med ett unntak, konsekvent unnlatt å
omtale Ertresvåg og hans bøker."
"I 2001 fikk jeg tilsendt en bok i posten anonymt, med et
innhold som jeg avviste fordi jeg ikke anså boken som troverdig.
Jeg mottok også en bunke med webutskrifter senere, med samme
innhold.
Temaene var om konspirasjon og om maktgrupperinger i verden ...
..Jeg skjøv det fra meg og hadde ingen interesse for det hele
inntil jeg en kveld fikk en telefon nordfra som ble avsluttet med
kommentaren ”Men er du ikke journalist da ?”
Det fikk meg til å bestemme meg for å sette meg inn i saken,
så jeg dro til Trøndelag og så gjennom en privat boksamling.
Her gjenkjente jeg temaene om konspirasjon.
Forskjellen var at bøkene var skrevet av toppfolk i USA
med seriøs reputasjon.
Jeg skjønte da at saken ikke lot seg avvise og at det var min
samfunnsplikt å sette meg inn i materialet."
(Ertresvåg)
Etter E.s nærmere granskninger lot materialet seg skru sammen
på en mer helhetlig måte, i lys av gammel rettsbevissthet.
Merk spesielt, ex-militær ekspert Barrie Trower - ryddig selvpresentert.
Temaet kan nærme seg verdenskrigs dimensjon -- likevel, ignorer ikke denne :
Men Latterligheten forblir på de kynisk skråsikres side:
De blir nærmest nødt til å forsvare det merkverdige
historiesyn, at 'hemmelig sammensvergelse' vesentlig aldri
kan ha vært kjent --
og det må vesentlig innebære at alle maktreir i verdens
historie alltid må ha opptrådt fullstendig ærlig og
åpenlyst om alle sine planer og hensikter.
De kyniske 'faktaprøvere' vil mane inn en Pavlovsk inntrent skrekk
for 'Sverteglosen' konspirasjonstroende o.l. for å kunne
kue ytrings-frimodighet -
og da må enhver teori om faktisk sammensvergelse være
elementært logisk feil, og aldri noe historisk faktum.
Om 'sammensvergelse' kan ha vært kjent i historien, er det
aldri helt logikkdefekt å tenke seg aktuelle nærværende
lyssky maktapparater, eller hemmelige bestrebelser på slikt som
maktkupp, velting av statsledelse eller korrosjoner som påføres
folkets elementære frihet.
Vi er ikke så mentalt eller logisk defekte bare ved å tro
at historien kan kunne gjenta seg!
Hermed nevnt en av flere logiske tvilsomheter som de plikttro
Overvåkere av Meninger i Folket, støtt må abonnere på.
Vi har aldri hørt fastsatt noen dato for det absolutt seneste
forkledde maktmisbruk i historien, hvoretter enhver teori om
fordekte maktmisbruk må være symptomatisk patetisk latterlig -
(formodentlig grunnet en brå, nær total omvendelse hos alle
klodens folk -- til deretter uklanderlig etisk opptreden, eller bare
til å slutte å tro at historien kunne gjenta seg?? )
"..og alle kaserner har kjeller ved kjeller.
Vi ligger og venter i stenkolde celler,"...
Du mener, det kan ikke være sant,
så onde kan ikke mennesker være!
Der fins da vel skikkelig folk iblandt?
Du kan ha hørt om den tidlige teknologi-bedriften IBM,
kjent som en av Hitler-statens ivrigste hjelpere
med rasjonelle redskaper til definitivt å bli kvitt
problemet 'Jødefolket' - etterkommere av patriark Jakob.
Den mest markedspopulære divisjonen av IBM ble for endel
år siden gitt bort til diktaturstaten Kina, og navnsatt
Lenovo.
I Kinas ideologi er det blitt viktig, som hos Hitler, å
registrere samt undertrykke minoritets-folk, som lederne
føler kan svikte i å opptre Nasjonalt og Socialistisk nok.
De besitter et gammelt kulturfolk som heter Uighurene,
som de betrakter med høyst Hitlerske følelser og planer.
Uighurene blir sanket inn og anbragt i 'omskolerings'-
leirer, der de skal bringes til å kjenne sin 'rette plass'
samt dermed dø unna i et tempo som passer Myndighetene.
BBC med flere har gransket og advart om grov forbrytelse
mot menneskehet, de spør: Hvem er Uighurene og Hvorfor
anklages Kina for folkemord ?
( de vet alt mye om temaet !)
Kinas Haitekk-bedrifter har oppført tette nett av kamera-
overvåkning, forsynt med 'Autodiabolsk Intelligens' som
gjenkjenner ansikter , sjekker dem mot folkeregisteret og
skal kunne kalkulere rase-tilhørighet etter ansiktstrekk --
tjenesten omtales som UIGHUR ALARM, det skal bli lett å
støvsuge distrikter der disse må sankes inn straks de
viser sitt ærlige ansikt, så de kan få plass i de mange
kvadratkilometers utryddelsesleirer.
Teknokrater og teknopater, diktaturets oppriktige venner?
Den anelsesvis noe sivilisasjonskritiske forfatter av
skjønnlitterære eventyr, Bjørn Andreas Bull-Hansen
hadde i vinter invitert en ung Uighur-aktivist, nå student
i Norge, i et av sine feltmessige hytteskur i utmarken.
Det ble til vlogg-intervjuet "The Persecution of the Uyghurs
in China - a window into our future?"
og vi får høre om de fromme tanker bak 'Uighur Alarm'.
Tvungen sterilisasjon er alt utbredt, som nevnt her :
Notater om Kinas 'Nytenk' :
Goethes polemikk mot Newton er en av de best neddyssede skandaler
i naturvitenskapens historie.
( . . ) Forskningens historie er ennå lite utforsket.
George Saunders er en forfatter jeg har latt meg begeistre av i mange år. Han har skrevet en rekke gode barnebøker, novellesamlinger og foreløpig én fantastisk roman – Lincoln in the Bardo – som han fikk Man Booker-prisen 2017 for.
Også forventningene til denne skatten av en essaysamling innfrir så absolutt. Foruten å være en produktiv forfatter, har Saunders undervist i kreativ skriving ved Syracuse University i delstaten New York i tjue år, der han blant annet foreleser om russiske attenhundretallsnoveller. Samlingen er basert på en forelesningsrekke for avgangsstudenter i russisk litteratur, der vi også får synspunkter fra studentene og tanker om hans egen skriving sett i lys av de russiske forfatterne.
Samlingen består av sju essays om sju noveller: «In the Cart», «The Darling» og «Gooseberries» av Anton Tsjekhov (som navnet på samlingen er hentet fra et avsnitt i), «Master and Man» og «Alyosha the Pot» av Leo Tolstoj, «The Singers» av Ivan Turgenev og «The Nose» av Nikolai Gogol.
Jeg hørte denne som lydbok, og det fungerte veldig bra. I hvert essay blir novellen lest av en oppleser, blant dem Glenn Close, før vi får Saunders snakker om og analyser den.
En soleklar sekser og rett inn i favorittbokylla!
Hvis noen blir nysgjerrig, er det et utdrag fra lydboka her (litt nede på siden), hos Penguin Randon House.
Fant også en av novellene hans «Love Letter» (et lydspor der forfatteren selv leser ) i The New Yorker i mars 2020 . Synes han er en fantastisk forfatter, og for dem som ikke har lest noe av ham, er dette en fin mulighet til å få et lite innblikk i forfatterskapet hans :-)
Interessante og tankevekkende innlegg, så jeg nøyer meg med å si at jeg har lest boka to ganger før og fortsatt synes den er god.
Og så må jeg si meg veldig enig med Ingar her (gubbete og konservativt eller ei). Både når det gjelder sensurering av eldre litteratur (det grenser etter min mening til historieforfalskning) og ikke minst at det er mange klassikere som faller igjennom hvis vi leser dem med 2021-briller. Er ikke det noe av gleden og spenningen med å lese? Å kunne flytte oss i tid og sted, sette oss inn i annerledes og ukjente situasjoner og utvide vår horisont?
forfatter og naturspeider BJØRN ANDREAS BULL-HANSEN
er innsatt i emnene Vikingtid og Uavhengig Beredskap i Naturen,
sistnevnte kan ligne NaturSpeiding i nydestillert utgave,
betegnes ofte synonymt 'Bushcraft' og gjerne relatert til
selvhjulpenhet ved mulig dystopisk 'samfunnsvelt' eller
nødstider ved 'samfunnsforstyrrelser' - inkl. pandemikk /
dystopologi.
"can we find happiness in life without freedom ?" Bj.B-H.
Hvis du bor i et uomveltelig og ufeilbarlig styrt territorium,
finner du deg sikkert noe heftigere Underholdning - og kan frita deg
for å spørre mer om livet, 'livsbetingelser' og hva vikingene
kanskje kan ha forstått enda bedre enn oss?
Surfere (i sport) gjør bruk av naturkrefter mens de balanserer
hårfint på kanten av disse kreftene - litt grasiøst..
Samme 'holdning' kan passe i møtet med norsk natur, mulig
umilde årstider og kanskje rabalder med primitive krefter i
menneskenes sinn, som trange tider kan utløse.
Det kan tas opp i historisk kostymerte romaner, men også kreve
mer frivillig personlig samtale og rådslagning fx. gjennom mer
eller mindre 'asosiale media' - slik de nå er utlagt og åtesatt..
Bull-Hansens videoblogg-nærvær er kartlagt Her >
Av nylige ikke-pustemaskerte kvad :
The Importance of being Useful :
Pandemikk og kollektivistiske holdninger (14 min ærlig tale)
'Sapiens'-artens historie har vært tett besatt med krig og
vold, noen mulig nyblanda 2.0 utgaver er scientifiksologi
og i beste fall ennå hypotetisk triumf.
Er nå vikingene våre ypperligste fredstenkere?
La oss gjerne gi freden en sjanse, enda de kanskje var nesten
like kriminelle og krigerske som vår lysende tids diplomater /
statsledere sånn i et 100 års gjennomsnitt?
Jeg kontaktet like godt Bokvennen, jeg. Redaktøren mener at 1964 må være en trykkfeil, som kan skyldes at forlagets forrige Isherwood-utgivelse, En mann alene, utkom i 64.
Der kunne han vel tillitsfullt ha fortsatt å sitte,
hvis han hadde vært like omhyggelig med å vurdere sine nyhetskilder
som pr. opplysningsnivået nyere norsk mediastandard ser ut til å ha innført.
Radiologisk satt vi alle bra nær katastrofestedet, og får nok ennå tilførsler
i maten, selv om Fukushima har trengt sterkt inn i tilbudsmarkedet av idag.
Skulle vært strengere tollgrenser..
Og så snart en ny suveren keiserstat klarer å finne opp et enda verre
satanalkohodeløst utryddelses-krigsvåpen, må det jo utprøves på noen
tillitsfullt fredstemte stillehavsbeboere som neppe vil savnes,
det var jo ikke sikkert om de hadde et sivilisert folkeregister, engang..
Vi er da vel i de siviliserteste og etiskeste hender Sameinte Stormakter
råder over?
Another user criticised a media broadcaster for calling the water
"treated contaminated water", saying that "there is no cure for idiocy".
George Saunders er en forfatter jeg har latt meg begeistre av i mange år. Han har skrevet en rekke gode barnebøker, novellesamlinger og foreløpig én fantastisk roman – Lincoln in the Bardo – som han fikk Man Booker-prisen 2017 for.
Også forventningene til denne skatten av en essaysamling innfrir så absolutt. Foruten å være en produktiv forfatter, har Saunders undervist i kreativ skriving ved Syracuse University i delstaten New York i tjue år, der han blant annet foreleser om russiske attenhundretallsnoveller. Samlingen er basert på en forelesningsrekke for avgangsstudenter i russisk litteratur, der vi også får synspunkter fra studentene og tanker om hans egen skriving sett i lys av de russiske forfatterne.
Samlingen består av sju essays om sju noveller: «In the Cart», «The Darling» og «Gooseberries» av Anton Tsjekhov (som navnet på samlingen er hentet fra et avsnitt i), «Master and Man» og «Alyosha the Pot» av Leo Tolstoj, «The Singers» av Ivan Turgenev og «The Nose» av Nikolai Gogol.
Jeg hørte denne som lydbok, og det fungerte veldig bra. I hvert essay blir novellen lest av en oppleser, blant dem Glenn Close, før vi får høre Saunders snakke om og analyse den.
En soleklar sekser og rett inn i favorittbokylla!
Hvis noen blir nysgjerrig, er det et utdrag fra lydboka her (litt nede på siden), hos Penguin Randon House.
Fant også en av novellene hans «Love Letter» (et lydspor der forfatteren selv leser ) i The New Yorker i mars 2020. Synes han er en fantastisk forfatter, og for dem som ikke har lest noe av ham, er dette en fin mulighet til å få et lite innblikk i forfatterskapet hans :-)
If you hide your ignorance, no one will hit you and you'll never learn.
ja det ä tidens melodi
We need not to be let alone. We need to be really bothered once in a while. How long is it since you were really bothered? About something important, about something real?
Da har jeg også fått lest Fiolpiken - og ja, den er veldig god.
Til dette med utgivelse, ser jeg at det på kolofonsiden, her bakerst i boka, ganske riktig står at den første gang ble utgitt i 1964. Men det står også Copyright 1945. Kan det tenkes at det gikk noen år før han fikk utgitt den?
Så likt oss alle ..?
“Consider the following sequence of cases, which we shall call
the Tale of the Slave, and imagine it is about you.
There is a slave completely at the mercy of his brutal
master’s whims. He is often cruelly beaten, called out in the
middle of the night, and so on.
The master is kindlier and beats the slave only for stated
infractions of his rules (not fulling the work quota,
and so on). He gives the slave some free time.
The master has a group of slave, and he decides how things
are to be allocated among them on nice grounds, taking into
account their needs, merit, and so on.
The master allows the slave four days on their own and
requires them to work only three days a week on his land.
The rest of the time is their own.
The master allows his slaves to go off and work in the city
(or anywhere they wish) for wages. He also retains the power
to recall them to the plantation if some emergency threatens
his land; and to raise or lower the three-sevenths amount
required to be turned over to him.
He further retains the right to restrict the slaves from
participating in certain dangerous activities that threaten
his financial return, for example, mountain climbing,
cigarette smoking.
The master allows all of his 10,000 slaves, except you,
to vote, and the joint decision is made by all of them.
There is open discussion, and so forth, among them,
and they have the power to determine to what use to put
whatever percentage of your (and their) earnings
they decide to take;
what activities legitimately may be forbidden to you,
and so on.
Though still not having the vote, you are at liberty
(and are given the right) to enter into discussion of the
10,000, to try to persuade them to adopt various policies
and to treat you and themselves in a certain way.
They then go off to vote to decide upon policies covering
the vast range of their powers.
In appreciation of your useful contributions to discussion,
the 10,000 allow you to vote if they are deadlocked;
they commit themselves to this procedure.
After the discussion you mark your vote on a slip of paper,
and they go off and vote. In the eventuality that they divide
evenly on some issue, 5,000 for and 5,000 against,
they look at your ballot and count it in.
This has never yet happened; they have never yet had occasion
to open your ballot.
(A single master may also might commit himself to letting
his slave decide any issue concerning him about which he,
the master, was absolutely indifferent.)
They throw your vote in with theirs. If they are exactly tied
your vote carries the issue.
Otherwise it makes no difference to the electoral outcome.
The question is: which transition from case 1 to case 9 made it
no longer the tale of the slave?”
― Robert Nozick: Anarchy, State, and Utopia
Den unge studenten satte seg på sykkelen og tråkket de seksten
mila inn til hovedstaden og det ærverdige universitetet.
Her møtte han forventningsfull opp på første forelesning,
der professor Ingstad foreleste om romersk arverett.
At noe kunne være så tørt og langtekkelig!
I tre kvarter var far jusstudent.
Da hadde han fått nok. Han satte seg på sykkelen igjen.
Peste over Sollihøgda og Ringerike, oppover Ådalen mot Valdres
og tenkte: Det er her é høre heime!
Advokat Fønhus fikk en rask og smertefri død.
Han stakk rett til skogs da han kom heim.
( kildetekst )
RM: Jeg mener at det å sende folk i fengsel eller arbeidsleir
fordi de har egne meninger og gir uttrykk for dem,
er ulovlig og meningsløst, selv om enkelte klausuler i
straffeloven krever slik straff.
Stalin gjorde seg skyldig i å lage flere slike lover som vi
nå ser på som misbruk av makt.
Hvorfor må en sovjetisk borger sitte i fengsel i tre til fire år
fordi man mener han er mot staten?
Og hvis han misliker sosialismen,
kommer han til å like den noe bedre etter å ha vært underlagt
arbeidsleirens regime i fem eller syv år?
Stalins maktapparat hadde sin egen brutale logikk. I Gulag
systemet ble man aldri fri.
Fra fengselet gikk man til arbeidsleiren, fra arbeidsleiren
til innenlands deportering.
Uten å kamuflere sin kynisme sa styresmaktene at hvis ikke
folk var anti-sovjetiske i utgangspunktet, ville de garantert
bli det etter en tid i arbeidsleirene, derfor var det påkrevet
å holde dem fengslet.
I dag respekterer man straffeloven, men det forsvarer ikke at
man kaster folk i fengsel bare på grunn av idéene deres.
( kildetekst > )
Gro Harlem Brundtland fikk hodepine av mobiltelefoner.
Og siden hun var generaldirektør for WHO, Verdens helsevesen,
og tidligere statsminister i Norge, følte hun ikke behov for
å be noen om unnskyldning [for å ha sine symptomer].
Hun bare ga ordre, rett og slett, om at ingen skulle gå inn
på kontoret hennes i Geneve med en mobiltelefon.
Hun ga til og med intervju om det i 2002 til en større norsk
avis.
Året etter var hun ikke lenger direktør for WHO.
Ingen andre offentlige tjenestemenn har gjort den feilen
etter henne.
Selv de som virkelig ikke får hodepine, får påvirket søvnen
såvel som hukommelsen, av mobiltelefoner.
..Av mangel på et mer akseptert uttrykk kaller vi vår skade
for "el-følsomhet", "el-overfølsomhet" eller enda verre:
"elektromagnetisk overfølsomhet" (EHS).
Et absurd misvisende navn på de akutte symptomer fra en
eksponering som hele verden og alle utsettes for,
like absurd som "blåsyre-overfølsomhet" ville være hvis noen
hadde brukt en slik merkelapp på en som var blitt forgiftet
med cyanid.
Nå sitter vi alle i den elektriske stol -- med større eller
mindre plager,
men fordi samfunnet har fornektet dette temaet i mer enn
to hundre år, finner vi opp begreper som tilslører fakta.
( nylig om samme emne )