Den usynlige regnbuen

historien om elektrisiteten og livet

av (forfatter) og Einar Flydal (oversetter).

Z-forlag 2018 Innbundet

ARTHUR FIRSTENBERG har skrevet et skjelsettende verk i klasse med Rachel Carsons "Den tause våren" - boka som skapte den moderne miljøbevegelsen. Nå foreligger boka på norsk:
Her fortelles den spennende historien om hvordan elektrisiteten - i ledninger og i bakken, gjennom våre kropper og utfra alle slags sendere - ble utforsket og opphøyet til selve livets mest grunnleggende kraft. Men så gikk kunnskapen i glemselen, og vi tok den i bruk på måter som nå bidrar vesentlig til våre fremste sykdommer og truer det levende liv - mens vi fornekter problemet.
Boka spenner fra 1750-tallet til i dag, den gjenforteller lett og forståelig enorme mengder forskning, og den er innom en lang rekke tema fra influensa til tinnitus, smartmålere, radarer og 5G.
Utgivelsen er blitt til med støtte fra Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.

"Leger som har pasienter med diffuse helseplager, og alle som er involvert i innføring av ny teknologi i større eller mindre skala basert på elektromagnetiske bølger, bør ha lest denne boken før de tar sine avgjørelser." Finn Levy, fhv. overlege, seksjon for miljø- og arbeidsmedisin, Oslo universitetssykehus/Ullevål

Forlag Z-forlag

Utgivelsesår 2018

Boken er svært interessant når det gjelder å forstå den stråletåka vi nå befinner oss i. Boken viser at det finnes forskning langt tilbake som har påvist biologisk effekt av mikrobølget stråling. Og vær obs på at norske myndigheter representert ved Statens strålevern ikke tar hensyn til biologisk virkning, bare oppvarmingskader, derfor er grenseverdiene satt altfor høye.
Boka kommer inn på det voldsomme menneskelige eksperimentet det er, å utplassere 5 G nå. Dette var også Dag O Hessen sitt poeng under presentasjonen av boken tidlig desember i år.
En viktig og interessant bok, bør bli en bok for miljøbevegelsen

'Elektron' - klassisk ord for rav.

Tordenvær og 'værsyke' relaterer til elektrisk uro i atmosfæren.

Strålingssyke og El-overfølsomhet kan være motsvarende, tyngre tilfelle --
opprettholdt mest av moderne mikrobølge-teknologi og
relaterte støyfelter:
skadeligere enn naturlig atmosfærisk uro, og øker nå eksponensielt.

Sivil forskning på 'elektromagnetisk hypersensitivitet' kom tidlig
på 1970-tallet, da kontorister fikk plager av dataskjermer. ( intro > )

Nå emeriterte forsvarstekn. eksperter røper at forsvars / angreps-maktene
drev utvikling av mikrobølge-strålingsvåpen siden 50-tallet.
Endog norsk industrisponset populærpresse ( videresitert her ) har
kjent til 'mikroveiv'-våpen , men kan ennå nøle litt med å omvurdere
risikobildet av velsignelser som stadig hissigere 'generasjoner' av
mobil-skravleverket, og smarte mikrogrill-steikende el-målere.

Ikke trygt å være smågnager i dyrebutikk, heller >

Meldte gavebok tar for seg det elektriske og elektromagnetiske fag
fra oldtid av, gjengir mye glemt tidlig forskning.
Opuset kommer som noe bekostet utgave, instruktive fargebilder etc

presentert hos norsk oversetter

Originalbokens hjemmeside?

småartikler: -- strålevern -- , -- værsyke --

For en bok! Tettpakket med informasjon og forskning, forskning på insekter, dyr, planter og mennesker rundt det som har med elektromagnetisk stråling å gjøre. Boken maler fram elektrisitetens og den menneskeskapte strålingens dype konsekvenser på helsen og miljøet vårt og hvilke skader den kan føre til og har ført til i løpet av sin over 200årige historie.

Boken starter med et interessant innblikk i elektrisitetens historie før den tar helt av; dessverre med masse bevis, bevis som har ligget der i mange år uten at de fleste myndigheter løfter en eneste finger, men påstår at det ikke finnes nok bevis, og dermed er det fritt fram med stråling både her og der. Men, bevisene er der, og mye av forskningen er gjort i land med et annet alfabetsystem og språk enn det som er vanlig i dagens forskning og dermed ikke blitt oversatt, men oversett. Firstenberg gir leserne også et nytt syn på bl.a. influensa, fedme, diabetes og forskjellige kreftformer.

Denne boken er en øyeåpner og forhåpentligvis er dette startskuddet til et mer helsebevisst fokus på dette med stråling. Boken er også klar på at selv ytterst lave nivåer av stråling vil kunne føre til alvorlige helseskader. Forfatteren er både forsker og journalist noe som viser seg i bokens omlag 200 sider med noter og kildehenvisninger. Boken er av det alvorlige slaget, men samtidig underholdende og variert skrevet, samt lettlest og interessant.

Gro Harlem Brundtland fikk hodepine av mobiltelefoner.

Og siden hun var generaldirektør for WHO, Verdens helsevesen,
og tidligere statsminister i Norge, følte hun ikke behov for
å be noen om unnskyldning   [for å ha sine symptomer].

Hun bare ga ordre, rett og slett, om at ingen skulle gå inn
på kontoret hennes i Geneve med en mobiltelefon.

Hun ga til og med intervju om det i 2002 til en større norsk
avis.
Året etter var hun ikke lenger direktør for WHO.
Ingen andre offentlige tjenestemenn har gjort den feilen
etter henne.

Selv de som virkelig ikke får hodepine, får påvirket søvnen
såvel som hukommelsen, av mobiltelefoner.

..Av mangel på et mer akseptert uttrykk kaller vi vår skade
for "el-følsomhet", "el-overfølsomhet" eller enda verre:
"elektromagnetisk overfølsomhet" (EHS).
Et absurd misvisende navn på de akutte symptomer fra en
eksponering som hele verden og alle utsettes for,

like absurd som "blåsyre-overfølsomhet" ville være hvis noen
hadde brukt en slik merkelapp på en som var blitt forgiftet
med cyanid.

Nå sitter vi alle i den elektriske stol -- med større eller
mindre plager,
men fordi samfunnet har fornektet dette temaet i mer enn
to hundre år, finner vi opp begreper som tilslører fakta.

( nylig om samme emne )