Jeg har aldri forstått behovet for å tro. For meg har det alltid vært et svakhetstegn, et uttrykk for at menneskene trenger noe å støtte seg til, en krykke for dem som ikke orker å møte virkeligheten i all sin gru, og all sin skjønnhet.
Jeg lover at uansett hvor dum du blir, skal jeg ikke bruke det mot deg på mandag. Samme hva du gjør. Japanerne har en tradisjon der folk kan gjøre hva de vil i beruset tilstand uten at de blir holdt ansvarlig for det. Det er alkoholen, ikke personen, som får skylden. Vi drikker og innfører et japansk system for kvelden.
Hun lette i øynene hans etter det som pleide å ligge skjult like under overflaten hos menn som visste hva hun drev med, forakt eller begjær, eller begge deler. Alt hun så var forvirring. Han så ut som en mann som hadde gått seg vill. Det fikk henne til å like ham bedre.
Sikkert mange ute på høyresida i politikken som vil like mye her. Men noe er jo også faktisk godt skrevet. Og det kan vel mange synes. Flere skriver tekster som gir et godt bilde av hva som er nordmenn og norskt, og veldig fengende tekster. Men syns det generelt er en problematisk og en smule ekskluderende bok... Spesielt problematisk i en tid hvor det er oppblomstring i høyreekstreme miljøer og mye politikk som går i høyrevridd retning. Tenker at verden må få lov til å utvikle seg og om det går i en mer internasjonal og flerkulturell retning nå, så trenger ikke det være så negativt heller. Tenker at vi kan inkludere mer i hva "det norske" skal være i dag og framover. Litt navlebeskuende og selvforherligende å velte seg i nostalgi og det som karakteres som "det norske". Uansett så vet man ikke hvordan verden og "det norske" vil utvikle seg lenger inn i fremtiden...
There is nothing more sacred than the freedom of speech in a free society. The religious apologists claim that freedom of speech is not freedom to offend, to which ex-Muslim Ali A. Rizvi said there is no freedom of speech without freedom to offend. Whenever you feel the need to say something that is against the status quo, it is going to offend someone. Otherwise, if you are going to say something that is already accepted in society, you don't need freedom of speech; you can just say it, and no one will stop you.
I suppose that once you start believing in something as superstitious as religion, you open yourself to believing in just about anything without evidence.
There are close to five hundred verses specifically about hellfire for non-believers. There are close to thirty-six verses that ask men of Allah to fight against the non-Muslims to spread the one and true religion of Islam, yet people wonder where the Taliban and ISIS come from.
Do you really mean the only reason you try to be good is to gain God's approval and reward? That's not morality. That's just sucking up.
- Richard Dawkins
As a source of objective morality, the Bible is one of the worst books we have. It might be the worst, in fact, if we didn't have the quran.
- Sam Harris
Once you start disbelieving the mythical, unreasonable stories of religion, you are likely to start a snowball effect towards rationalism and atheism.
Koranen er full av selvmotsigelser. Allah er en nådeløs kriger. Folkene lever ved sverdet, ydmyker ved åket, torturerer, brenner, plyndrer og massakrerer mye oftere enn de viser nestekjærlighet.
Religionskritikken må strebe etter det gode for å være berettiget - sannhet, kunnskap, frihet og et bedre liv for mennesker.
Et betent tema er muslimsk trostvang og manglende aksept for blasfemi og annerledestenkende. Hvem har lov til å kritisere islam?
Hitler påla alle barn i den offentlige tyske skolen å begynne dagen med en bønn til Jesus. Goebbels og Göring forble i den katolske kirke til sin død. Hitler ønsket å lære fra Den katolske kirke. Han ville selv være som paven - ufeilbarlig, øverste leder med et solid grep nedover.
Alle vet at man må være forsiktig med å kritisere islam for kraftig, fordi det finnes en reell trussel som gjør at vold kan forekomme når som helst.
Christopher Hitchens har kalt religionen den første og dårligste forklaring en lite utviklet art kom på.
Fordi religionen er en første forklaring på alt det mennesket ikke visste om, er det helt åpenbart hvorfor den har gitt oss en mengde feil svar.
En forsvarers verden består av ord, men av og til skjer det noe som minner oss på at ordene betyr noe, at alt vi sier og gjør har konsekvenser.
En nagende mistanke sa, lenge før jeg sluttet å tro det, at en Gud som kan holde ut med, eller endog ønske, at milliarder - eller bare noen få stykker, for den del - skal fortsette å eksistere i helvete uten mulighet for benådning, ikke kan være helt god. Problemet var at akkurat den følelsen kunne ikke ytres. Ikke som et åpent spørsmål, og i hvert fall ikke som en åpen anklage.
Ethvert menneske befinner seg til enhver tid i sentrum av sin egen tilværelse og sitt eget synsfelt. Alle andre befinner seg alltid rundt oss. Dette faktum er opphav til en rekke misforståelser og vrangforestillinger. Som at nettopp det jeg tror på alltid er opprinnelig eller naturlig og derfor også sant. Det er ikke bare en vrangforestilling, det er også en ansvarsfraskrivelse i en moderne verden.
Enhver tekst som finnes, er skrevet av noen. Selv om Gud skulle vise seg å finnes (også om han/hun alene ikke kommer fra noe sted og faktisk er sentrum for tilværelsen generelt), har han ikke skrevet ett eneste ord. Det har forøvrig heller ikke Jesus eller Muhammed.
Ååå, for et godt språk! Og en fin historie. Litt undrende og antydende og akkurat passe spennende.
Første boka jeg har lest med øynene (leser nesten bare lydbøker) på veldig lenge. Jeg koste meg