Ingen av tiltakene våre for å forene de ulike befolkningsgruppene fører frem, alle står bare på sitt. Det finnes ikke noe sterkt ønske om å sameksistere.
Det som har skjedd andre steder i fortiden, og som utspiller seg for våre øyne i Vesten, det vi kaller vestlig og europeisk islam, er akkurat av denne art: en islam som respekterer trosbekjennelsen, trosutøvelsen og de felles prinsipper, og som gjør de ulike vestlige og europeiske kulturer til sine egne. Vi er vitne til en vestlig islamsk kulturs fødsel, der muslimske kvinner og menn forblir tro mot de grunnleggende religiøse prinsipper - og samtidig omfavner sin vestlige kultur. De er helt og fullt muslimer med hensyn til religion, og helt og fullt vestlige med hensyn til kultur. Dette byr ikke på problemer.
I virkeligheten kommer mange barns interesse for livet og for mat i klem på grunn av foreldre som gir etter for barnas minste nykker. Sunn fornuft sier oss at når det gjelder ting vi higer etter, gjør avstand at vi blir varmere om hjertet. Som foreldre har vi ikke hjerte til å la enebarna våre vente og lengte etter ting. Tiden går, og vår ubegrensede trang til å skjemme dem bort begrenser til slutt barnas evne til å ta for seg av verden, og innskrenker deres interesse for de naturlige omgivelsene rundt seg. Denne tendensen er spesielt uttalt i ettbarnsfamiliene.
Jeg vet at vi ikke har det gamle straffesystemet lenger, fra den gang da hele familier ble henrettet for forbrytelsene til ett familiemedlem, men vi har fremdeles straff for forbindelser, og blodskyld er fremdeles dypt rotfestet i kinesernes bevissthet.
Jeg har aldri egentlig forstått hvorfor alt i Kina - fra de mest trivielle til svært viktige ting - var så opphengt i politikk. Jeg minnet meg selv om at barn helt ned i treårsalderen for ikke så lenge siden måtte oppgi foreldrenes politiske status for å komme inn i barnehagen.
Innvandrernes første holdning går selvsagt alltid ut på å klamre seg til religionen, kulturen og fellesskapet med sine egne for å beskytte seg mot de fremmede omgivelsene. De holder fast ved levesettet i opprinnelseslandet og forveksler ofte religion, kultur og tradisjoner.
Moskeen var og forblir overalt det første muslimene installerer i nye omgivelser.
Frykten for å miste religionen og kulturen sin i det vestlige samfunnet har avfødt en naturlig tilbøyelighet til å stenge seg inne i seg selv og isolere seg. Alle innvandrere har opplevd dette på det kulturelle plan, men med muslimene har fenomenet fordoblet seg med religiøse anfektelser, ofte blandet med kulturelle betraktninger.
Sjelden har jeg slitt så mye og så lenge med å komme meg igjennom ei så tynn bok, på bare 125 sider ...
Mange gjentagelser, idyllisering av overtro-fellesskap, moskèbygging og gjentakende påstander om hvor fantastisk bra det er at overtroen islam nå er inne i alle land i verden, i utallige organisasjoner i alle samfunnslag og i alle samfunnssystemer, og er kommet for å bli i Vesten, og det enda til "helt naturlig og uproblematisk".
Nei, Tariq Ramadan, dette "oppklaringsarbeidet" (som du kaller det i innledningen av boka) er jeg ikke mye imponert over; jeg er ikke spesielt imponert over dine romantiserende islamske betraktninger og pågående påstander og stadige selvfølgeligheter, innpakket i pompøse utlegninger som etter min mening oftest ender opp i mer eller mindre ullent tåkeprat, samtidig som du hele tida henviser til alt det glupe oppgulpet du har skrevet i dine tidligere bøker og artikler (underforstått: les mine fantastiske skriverier!).
Maken til navlebeskuende selvdigger er det lenge sida jeg har lest ...
Fantasier om en global umma har vært en integrert del av islamske aspirasjoner for verden helt siden Profetens dager.
Den dagen kvinner slutter å lese - den dagen dør romanen!
Hvis man er skjerpet, men ikke nervøs, er det ikke uheldig at man av og til kan tenke på hva som kan skje. Folk har for lite bekymringer. Sånn som med terrorrisiko, det er et større problem at folk ikke er skjerpet lenge nok. Det er anstrengende å hele tiden være på tå hev, særlig når hver dag går uten hendelser - de fleste dager blir en bekreftelse på at det ikke skjer noe og vi blir sløve og uoppmerksomme.
Man blir ikke glup når det ikke er tid til å tenke. Hjernen gjør snarveier slik at man handler automatisk.
Jeg hadde vært her fire ganger nå, det samme tomme ansiktet, den samme skammen etterpå, men nå falt jeg bare ned på knærne. Jeg kjente ikke snøen, ikke kulda, bare nærværet. Vi var her alle, samlet om grava og endelig myknet ansiktet mitt opp, jeg kjente tårene varmt nedover kinnet.
En godt trent kropp som så svekkes, trenes raskere opp igjen enn en kropp som aldri har vært trent.
Du har to valg, fortalte han meg - skyve vekk og fortrenge, eller erkjenne og integrere hendelsen i livet ditt. Bare det siste virket å være forenlig med et godt liv, men aller først måtte jeg konfrontere frykten min.
Det er lenge sida ja, faktisk to og et halvt år siden jeg leste den.
Du har rett i din kritikk.
Men jeg satte jo "rørende" i parentes, da ...
Nei, boka var uten dybde og innsikt. Grei for de som surfer på overflaten.
Ferdig snakka.