Ut av mørket

fangenskapet og flukten fra IS

av (forfatter) og Tom Lotherington (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202521479

EAN 9788202521479

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 2010-2019

Omtalt sted Syria

Omtalt person Sophie Kasiki

Ingen av tiltakene våre for å forene de ulike befolkningsgruppene fører frem, alle står bare på sitt. Det finnes ikke noe sterkt ønske om å sameksistere.

En madafa er et oppbevaringssted for kvinner. Mujahedin-krigerne plasserer konene sine der for at noen skal passe på dem mens de selv er i krigen. Gjenstridige kvinner blir stengt inne der, i likhet med dem som venter på å få seg en mann ... Enkelte er der av egen fri vilje, andre stenges inne med makt. Det er ikke helt som et fengsel, mer som en kennel. Hvor den ligger, er som regel en godt bevart hemmelighet.

Besøket på slavenes hus er rystende. Denne porten til reisen uten tilbakekomst, denne åpningen i muren ut mot havet, som de lenkede slavene gikk gjennom for aldri å vende tilbake; synet slår meg med voldsom kraft, det fester seg i meg. Det gir næring til min vrede og mitt ønske om å kjempe mot urettferdigheten.
Da jeg kommer hjem fra Senegal, er jeg klar for å bikke over.

De er muhadjir, det vil si at de har forlatt et ikke-muslimsk land for å dra til et muslimsk - og da det mest muslimske av dem alle. Det kalles å gjøre hidjra. De mener de tilhører en elite.

Alle er på vakt mot alle.
Guttene har fortalt meg at det bor en kristen familie i annen etasje. Tanken på dette klamrer jeg meg fast til, som om folk av ulik trostilhørighet var et tegn på mulig toleranse. Men så får jeg vite at de må betale en spesiell skatt for å få tilgang på de samme godene som muslimene.

Fortsettelse av forrige liste som ble full ...

• "Den du vil jeg skal være" av Mindy Mejia
  • "Et uventet vennskap" av Catherine Ryan Hyde
  • "Det mørkeste rommet" av Hilde Reikrås
  • "Ti år i frihet" av Natascha Kampusch
  • "Et langsomt farvel - årene med pappas demens - tvil, sorg og kjærlighet" av Helene Sandvig
  • "Ingen bror får bli igjen - en kamptolks beretning om krigen i Afghanistan og Norges svik" av Faizullah Muradi
  • "Den siste jenta - historien om mitt fangenskap og min kamp mot Den islamske staten" av Nadia Murad
  • "Odin - en mors kamp for sin sønn" av Katrine Olsen Gillerdalen
  • "Min eneste elskede" av Gabriel Tallent