Ut av mørket

fangenskapet og flukten fra IS

av (forfatter) og Tom Lotherington (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Sophie Kasiki er sosialarbeider og lar seg overbevise om å reise til Syria for å hjelpe. Hun blir lurt og til slutt innesperret med sin fire år gamle sønn. Styrket av sin manns ubetingede kjærlighet hjemme i Frankrike, må hun stå opp mot alle slags farer for å redde sin sønn og få ham med seg hjem. Et enestående vitnesbyrd og en rystende fortelling fra det dypeste mørke.

ISBN13 9788202521479

EAN 9788202521479

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Syria

Omtalt person Sophie Kasiki

Ingen av tiltakene våre for å forene de ulike befolkningsgruppene fører frem, alle står bare på sitt. Det finnes ikke noe sterkt ønske om å sameksistere.

Besøket på slavenes hus er rystende. Denne porten til reisen uten tilbakekomst, denne åpningen i muren ut mot havet, som de lenkede slavene gikk gjennom for aldri å vende tilbake; synet slår meg med voldsom kraft, det fester seg i meg. Det gir næring til min vrede og mitt ønske om å kjempe mot urettferdigheten.
Da jeg kommer hjem fra Senegal, er jeg klar for å bikke over.

Som jeg senere skal konstatere, mangler de ingenting i Den islamske staten, butikkene er svært velforsynte. Man kan få kjøpt alt, særlig alle de vanlige tyrkiske forbruksvarene.

For en merkelig følelse det gir å gå på gaten under dette svarte sløret! Jeg har inntrykk av å være skjult, og at alle likevel ser på meg. Og så er det den nesten behagelige drømmen om å kunne se uten å bli sett, som blander seg med den kvelende følelsen, som både er psykisk og fysisk, av å føle seg så innpakket, innsvøpt. Etter bare noen skritt snubler jeg og holder på å deise i bakken.

Jeg ser flere biler med svartkledde menn i. Akkurat som patruljerende politibiler kjører de sakte rundt og er på utkikk.
- Det er patruljene til Daesh, militsen. De passer på at alt går riktig for seg.
Guttene ser ut til å være godt integrert. To ganger hilser de på fransk på krigere som de veksler noen ord med. Jeg blir ikke presentert, og ingen snakker direkte til meg. Ute i offentligheten eksisterer jeg ikke.

Fortsettelse av forrige liste som ble full ...

• "Et hus uten vinduer" av Nadia Hashimi
  • "Den siste jenta - historien om mitt fangenskap og min kamp mot Den islamske staten" av Nadia Murad
  • "Brev til min datter - datteren fra Alvdal-saken med gripende brev til sin egen datter" av Anne-Britt Harsem
  • "I et hus i Alvdal - eldstesønnens historie" av Anne-Britt Harsem
  • "Ære være mine døtre - en fars fortelling om å drepe sitt eget barn" av Lene Wold
  • "Te med Mr. Dashti" av Marjan Kamali
  • "En sånn jente - en dokumentar om voldtekt" av Monica Flatabø