To Kill a Mockingbird - Harper Lee
Et lite drap i Lisboa - Robert Wilson
Et helt ordinært drap - R.J. Ellory
Vel, vel - det så jeg ikke, men jeg lar spørsmålet stå, siden det finnes et hav av titler som inneholder musikk! :)
Nevn tre skjønnlitterære titler med musikk i tittelen.
Trollfjellet - Thomas Mann
Multelandet - Sara Lidman
Linden Hills - Gloria Naylor
Beklager, du kan jo hoppe bukk over spørsmålet mitt og starte på nytt. ( Ellers er bl.a. Shakespeare mye "brukt" av andre forfattere).
Rudolf Muus hadde også en betydelig produksjon av bøker, enten han skrev under eget navn eller brukte et av sine pseudonymer.
Nevn tre skjønnlitterære titler hvor tittelen er " lånt/stjålet/brukt tidligere" hos en annen forfatter.
f.eks.
Started Early Took My Dog, av Kate Atkinson
I Started Early - Took My Dog, er også navnet på et dikt av Emily Dickinson.
(blir dette for vanskelig - kan man se bort fra spørsmålet. Spørsmålsstilleren skriver da et nytt spørsmål i starten på tråden.)
Anne Franks dagbok - Anne Frank
Adams dagbok - Knut Faldbakken
Blå bok - Solveig Aareskjold
Nevn tre titler med "drikkevarer" i tittelen.
Syndere i sommersol - Sigurd Hoel
Vårnatt - Tarjei Vesaas
Snart er det høst - Bjørg Vik
Ginger Cookie Murder - Joanne Fluke
Devil's Food Cake Murder - Joanne Fluke
Plum Pudding Murder - Joanne Fluke
(høres ut som om forfatteren har spesialisert seg på dødelige bakverk)
Nytt spørsmål:
Nevn tre titler med sjøgående transport.
Godt skrevet med mye ironi, lett å lese, men vanskeligere å ta opp når den er lagt bort
Jeg kommer ikke af
stedet fordi jeg
måske ikke skal af stedet.
Klaus Høeck
Vi.
Hvis jeg tenker på avstanden mellom oss, alle disse årene, somrene, månedene, alle vintrene og reisene, alle byene og gatene og husene, alle hagene og trærne, alle disse skogene og sjøene og vannene, alle disse høstene mellom oss, nettene og dagene mellom oss, alle menneskene mellom oss, disse utallige møtene mellom oss, drømmene mellom oss, og det umulige mellom oss, hvis jeg tenker på avstanden mellom oss, blir jeg skremt av hvor nært du ligger inntil meg når du sover.
Jeg har alltid forbundet det å være far med et fravær. Nå er det min tur til å være far. Jeg er glad for at jeg ikke kan velge, for kunne jeg velge, så hadde jeg valgt det bort. Til fordel for hva? Jeg hadde valgt arbeidet, reisene, kameratene, alkoholen, festene, den friheten som jeg tilla så stor betydning, og som i dag er fullstendig meningsløs. Jeg har gitt avkall på livet i min krets. Ikke frivillig, men av nødvendighet. Jeg er glad for at jeg ikke kunne velge. Nødvendigheten er en gave, den viktigste jeg noensinne har tatt imot.
Overfor leseren i lesningens øyeblikk løftes versets enkelte ord opp i høyden, hvor det står i et kanskje tynt, men gjennomtrengende lys. Jeg leser dette på terrassen. Jeg har alltid bodd i høyden, helt siden barnet sto og lente seg ut av vinduet i ellevte etasje, stirret ned og lot seg falle, lot seg falle ned og stirret. Jeg var aldri redd. Å lese er å ha en forkjærlighet for høyder. Jeg skulle virkelig ønske det var mulig å bo i litteraturen.
Det var ingenting jeg heller ønsket enn at vi kunne kjøre rundt på denne måten for evig og alltid. Men forholdet vårt ble kort. Likefullt rakk vi å få med oss nok til at vi begge mistet lysten både på fart og kjærlighet.
Levende sjeler fra ødelagte mennesker og gjenstander tonet ut i forsommernatten, og hun fulgte dem velvillig med stemmen sin.
Du må ikke glise slik, Vasilissa, ellers ødelegger du det hele med tanngarden din, advarte Pantelei Prokofjevitsj, "Tennene dine står som fulle folk i munnen din, den ene heller hit og den andre dit......."
The Art of Looking Sideways av Alan Fletcher, gjør seg godt som coffee table book. http://www.davidairey.com/the-art-of-looking-sideways/