Hvilken bok hadde du i tankene som kan refereres til 30-årene. Leser på Store Norske Leksikon at han har utgitt flere bøker. Øyet mitt landet på Makt & Motmakt 1982, men så er det hvilket tid det omhandler - eller om det har noen betydning.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg har en tråd hvor jeg ønsker forslag til bøker til å utdype emne

Omtale fra forlaget

I 1927 vedtok Stortinget et knippe lover som endret spillereglene i arbeidslivet, og som gjorde rettsapparatet til et redskap for den ene samfunnsklassen i kampen mot den andre. Dermed fravek lovgiveren det klassiske rettsstatsidealet om likhet for loven og rettens autonomi. Den nye lovgivningen ble kalt tukthuslovene.

Aksjonen mot lovene i 1928 var norgeshistoriens største sivile ulydighetsaksjon. Den fremkalte en lovløshet som ikke er overgått verken før eller siden. Aksjonen samlet stortingsrepresentanter, kommunepolitikere, lærere, forfattere, kunstnere, arbeidere og funksjonærer. Noen var respekterte samfunnsborgere, de fleste helt alminnelige, lovlydige folk. Politiet raidet avisredaksjoner, fengslet redaktører og bøtela hundrevis av personer.

Graver forteller historien om tukthuslovene, hvordan de ble til, hvordan de ble mottatt og møtte motstand, og hvordan de ble nedkjempet. Lovene og striden om dem truet selve rettsstaten, og det kom beskyldninger om at domstolene var politiserte. Graver ser en parallell i dagens politisering av rettsapparatet, både i land der populistiske krefter søker kontroll over domstolene, og her hjemme hvor et høyere konfliktnivå, som rundt klimakrisen og pandemien, utfordrer rettsstaten.

Litteratur som omhandler de harde 30-årene:

Inspirert av Ole:
1. Tranmæl og hans menn by Bjørn Gunnar Olsen
2. Martin Tranmæls metode : da arbeiderbevegelsen nedkjempet ytre høyre og hvordan vi kan gjøre det igjen by Mímir Kristjánsson

Streik! en historie om strid, samhold og solidaritet av Jonas Bals
Demokratiet, det er oss, 10 sårbarheter i verdens beste folkestyre by Jette F. Christensen

Funnet på et Antikvariat:
I arbeidsfredens tjeneste, Arbeidsretten gjennom 100 år av Alsos, Kristin
De lange linjer, arbeiderbevegelsens historie i Norge av Trond Gram
Det uferdige av Thomas Mathiesen

Inspirert av Hans Petter Graver:
Romantrilogien Grenseland, Flaggermusene, Hjemover av Sigurd Evensmo.

Inspirert av Piippokatta:
Norges Bank 1816-2016 av Einar Lie, Jan Thomas Kobberrød, Eivind Thomassen og Gjermund Forfang Rongved

Inspirert av Rune:
Arbeiderbevegelsens historie i Norge. Bd. 3, gjennom kriser til makt, 1920-1935 av Per Maurseth

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ja der er mye viten blant medlemmene her. Når en bestemmer seg for å se grundigere på tiden i 30-årene så finner jeg ikke noe er aktuelt i mitt bibliotek. Akkurat nå er jeg blank utover de 2 bøkene jeg har nevnt. Dette er viktig info, fordi historien gjentar seg på annen måte - kanskje på andre arenaer. hehe dette er typisk meg - må ha flere knagger for å se det hele bildet.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Var på biblioteket på fredag. Da så jeg en bok som virket interessant - ble faktisk dratt mot boken.

Tukthuslovene, sivil ulydighet og trusselen mot rettsstaten av Hans Petter Graver

Jeg fikk lest noen sider, ble da oppmerksom på at jeg manglet bakenfor data for å "få kjøtt på beina". Boken er i høyeste grad interessant for den forteller hvor skjørt demokratiet er når man forandrer vinklingen på politisk makt. Boken kan for noen virke litt tørr, men det synes ikke jeg. Liker å ha flere bøker om emnet - som på en måte hører sammen slik at man får videre & dypere forståelse fra den tiden. For - Hva skjedde egentlig? Rammet flere familier økonomisk og flere hadde det svært vanskelig - det ble nesten en kamp om å sette mat på bordet - som alle er avhengig i for å overleve. Bokomtalen:

I 1927 vedtok Stortinget et knippe lover som endret spillereglene i arbeidslivet, og som gjorde rettsapparatet til et redskap for den ene samfunnsklassen i kampen mot den andre. Dermed fravek lovgiveren det klassiske rettsstatsidealet om likhet for loven og rettens autonomi. Den nye lovgivningen ble kalt tukthuslovene.

Aksjonen mot lovene i 1928 var norgeshistoriens største sivile ulydighetsaksjon. Den fremkalte en lovløshet som ikke er overgått verken før eller siden. Aksjonen samlet stortingsrepresentanter, kommunepolitikere, lærere, forfattere, kunstnere, arbeidere og funksjonærer. Noen var respekterte samfunnsborgere, de fleste helt alminnelige, lovlydige folk. Politiet raidet avisredaksjoner, fengslet redaktører og bøtela hundrevis av personer.

Graver forteller historien om tukthuslovene, hvordan de ble til, hvordan de ble mottatt og møtte motstand, og hvordan de ble nedkjempet. Lovene og striden om dem truet selve rettsstaten, og det kom beskyldninger om at domstolene var politiserte. Graver ser en parallell i dagens politisering av rettsapparatet, både i land der populistiske krefter søker kontroll over domstolene, og her hjemme hvor et høyere konfliktnivå, som rundt klimakrisen og pandemien, utfordrer rettsstaten.

Jeg har ført opp på min ønskeliste:
Tukthuslovene, sivil ulydighet og trusselen mot rettsstaten av Hans Petter Graver

Inspirert av Ole fant jeg på nettet til en redusert pris:
1. Tranmæl og hans menn by Bjørn Gunnar Olsen
2. Martin Tranmæls metode : da arbeiderbevegelsen nedkjempet ytre høyre og hvordan vi kan gjøre det igjen by Mímir Kristjánsson

Streik! en historie om strid, samhold og solidaritet av Jonas Bals
Demokratiet, det er oss, 10 sårbarheter i verdens beste folkestyre by Jette F. Christensen

Funnet på et Antikvariat:
I arbeidsfredens tjeneste, Arbeidsretten gjennom 100 år av Alsos, Kristin
De lange linjer, arbeiderbevegelsens historie i Norge av Trond Gram
Det uferdige av Thomas Mathiesen

Inspirert av Hans Petter Graver:
Romantrilogien Grenseland, Flaggermusene, Hjemover av Sigurd Evensmo.

Inspirert av Piippokatta:
Norges Bank 1816-2016 av Einar Lie, Jan Thomas Kobberrød, Eivind Thomassen og Gjermund Forfang Rongved

Inspirert av Rune:
Arbeiderbevegelsens historie i Norge. Bd. 3, gjennom kriser til makt, 1920-1935 av Per Maurseth

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Fortid trer inn i fremtiden, men er det egentlig mulig?

Oppslukende dagbok
Sofie er med i en venninnegjeng som er helt oppslukt av å være med på Melodi Grand Prix Junior. Sofie er med på leken, selv om hun ikke er like involvert. Hun har ikke helt den samme interessen. Hun blir stadig mer fraværende, etter at hun fant en eldgammel dagbok som hun blir oppslukt i. Hvem er denne Klara? Dagboka står svært mye om et søsterskap, der den ene søsteren er alvorlig syk. I samme blokk, har Miriam og moren hennes flyttet inn. Hun og Sofie finner ikke akkurat tonen med det første. Miriam er lei av å være sanndrømt og hun savner bestekompisen sin. Det føles ut som hun mister kontakten med ham. Begge jentene opplever merkelige ting. Har det en sammenheng?

Klara er ikke akkurat en grøsser, selv om kanskje coveret kan tyde på det. Det er fiksjon for barn og ungdom med noen overnaturlige elementer, som er både lettlest og underholdende. For eldre lesere, blir nok handlingen og karakterenes valg og løsninger, veldig forutsigbart. Men det er godt å se at norsk forlag endelig gir ut slike bøker, selv om det er for de unge. Det er ikke mye av det som utgis i Norge, dessverre, fordi det er mange som ser på slike sjangre som "useriøs". Noe som er trist.

God fortellerstemme
Selv om handlingen kan fort bli forutsigbar for eldre lesere, hadde boka en underholdningsverdi og Lynstad er god på å beskrive karakterer på kort tid. Boka er veldig tynn, og det er begrenset hva forfatteren kan ta med og ikke. Hun beskriver usikkerhet, å vokse fra vennene sine og finne sitt eget ståsted på en god og realistisk måte. Det er noe å kjenne seg igjen i.

Men bruken av gammel dagbok, de overnaturlige elementene og avslutningen, ble kanskje vel typisk? Jeg liker klassiske spøkelseshistorier, noe jeg har lest mye av, men samtidig er det også kjekt når noe blir gjort på en annen måte. Gjøre sin egen vri, og savnet vel litt mer av det. Men så må man huske på at jeg ikke er helt i målgruppa når det gjelder denne boka.

Fra min blogg: I Bokhylla

Eksemplar fra Aschehoug, mot en ærlig anmeldelse

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Takk for en inspirerende omtale. Jeg fikk tak i den engelske versjonen av boken på et antikvariat i Norge. Har en del bøker som skildrer sjørøvertiden / seilskutetiden som går flere hundre år tilbake i tid. Det innbefatter hvit slaveri.

Godt sagt! (1) Varsle Svar
Godt sagt! (1) Varsle Svar

Ja det blir det, selv om boken er skrevet på nynorsk. For flere år siden skygget jeg vekk fra bøker skrevet på nynorsk, men da Edvard Hoem skrev biografien om Bjørnstjerne Bjørnson måtte jeg ta en bestemmelse. Lysten til å lese om Bjørnson var større enn skrekken for nynorsk. Siden har det ikke vært noe problem, bare en berikelse. Skrekken satt nok fra tiden i skolen der nynorsk virket så enormt vanskelig eller gjort så vanskelig.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Hei alle sammen & God Helg! I dag var jeg på posten og hentet pakke. Før jeg kom så langt passerte jeg min lokale bokhandel. Blant bøkene som lå pent stablet i små grupper fant jeg en bok som ble med meg hjem - 50% tilbud.

Monte Esperanza av Jon O. Lorentzen

Bokomtale på baksiden:

Året er 1558, skipet San Bauisla de la Esperanza frå spanskekongen Filip Is store armada heva og senka seg i det store dønningane i havet nord for Skottland, hjelpelaust uten styring og storsegl, etter å ha vore i kamp med engelske krigsskip. Sakte driv det skadestotne skipet mot den ugjestmilde kysten av sør-vest-Noreg.

Dette er utgangspunktet for Jon O. Lorentzens fascinerande roman om eit skipsmannskap, herja av krigens vald, som til slutt kjem seg i land og møter eit framand folk på godt og vondt. Ei skildring som óg har ein klangbotn i vår tid. Finstemd teiknar forfatteren det spanske mannskapet sitt møte med eit brutalt samfunn prega av store sosiale, økonomiske og språklege skildnader, men der det óg fantst rom for venleik og sterke kjensler.

Dette blir en interessant lesing etter å ha lest:
Den spanske armada og Norge av Torbjørn Ødegaard

Godt sagt! (5) Varsle Svar
Godt sagt! (0) Varsle Svar

Introduction

(hentet fra nettet)
A Summary of the plot

What is the novel about?

What kind of novel is Frankenstein?

Who is telling the story?

Is Victor Frankenstein a hero?

Is Victor Frankenstein a monster?

In what ways is Frankenstein's "miserable monster" monstrous?

In what ways is the monster Frankenstein's double?

In what ways is Frankenstein's monster virtuous?

Is the monster the novel's hero?

Is Frankenstein a feminist novel?

What makes Frankenstein such an extraordinary achievement?

NOTES
The many myths of Frankenstein
The sublime in Frankenstein
The myth of Prometheus
Frankenstein and The Rime of the Ancient Mariner
Science and the Shelleys
Frankenstein on film
Politics and Frankenstein
Ten Facts about Frankenstein
Frankenstein and Paradise Lost
A "horror story of maternity"
Education in the novel
Mary Shelley's family circle
What the critics say
A Short Chronology
Further Reading

'Frankenstein' bokomtale - inkluderer omtale av denne boken

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hvem fulgte Doruntine hjem av Ismail Kadare fra 1990 tror jeg vil fylle kriteriene for «Includes a wedding». Det er en stund siden jeg leste den, husker ikke så mye, annet enn at jeg likte boken svært godt. Som det står i omtalen handler ikke boken spesielt om bryllupet, men om dette giftemålets rolle.

Ta en kikk – og lykke til!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Medrivende og grei å følge med på, men setter ikke avtrykk

Godt sagt! (0) Varsle Svar
Godt sagt! (0) Varsle Svar

DEBUT 2024 fra CappelnDamm. Aner jo ikke om disse nye forfatterne vil være av interesse for deg, men disse var de jeg fant.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Bokomtale / Amazon, utgitt 2002

En New York Times bemerkelsesverdig bok av året og en Washington Post beste bok i 2001, Mary Shelley har blitt kalt "et opprivende liv, fantastisk gjenfortalt" (The Washington Post). Denne "fantastiske biografien" (The New Yorker) beveger seg grasiøst gjennom det dramatiske livet til kvinnen bak historiens mest legendariske monster. En datter av Mary Wollstonecraft, forfatter av den vågale A Vindication of the Rights of Woman, og den radikale filosofen William Godwin, Mary Shelley vokste opp midt i den litterære og politiske avantgarden i London på begynnelsen av det nittende århundre.

Hun rømte til Europa som sytten med den gifte poeten Percy Bysshe Shelley, noe som forårsaket en stor skandale. På en berømt natt med uhyggelige tordenvær, i en villa nær Lord Byrons ved Genfersjøen, fortalte de spøkelseshistorier og skrekkhistorier, og fødte ideen om Frankenstein, et monster som har hjemsøkt fantasier i nesten to hundre år. Maria vi møter her, briljant vekket til live av Seymour fra tidligere uutforskede kilder, er modig, sjenerøs og heftig. Hun ble rammet av tragedie og mistet tre av sine fire barn, og da hun bare var tjuefire, druknet Shelley utenfor kysten av Italia.

Som Henry Carrigan fra Library Journal sa, er dette "en av de fineste og mest betydningsfulle litterære biografiene de siste årene." "Miranda Seymours biografi om Mary Shelley gir et gjennomtenkt overveid, naturtro portrett av en kompleks, ofte misforstått karakter." - Merle Rubin, Los Angeles Times "[Miranda Seymour] har levende narrative gaver og en oppfattende forståelse av hovedpersonlighetene." - Claude Rawson, The New York Times Book Review" Mary Shelley er den mest blendende biografien om en kvinnelig forfatter som har kommet min vei i et tiår." - Jackie Wullschlager, Financial Times

Frankenstein Case Studies in Contemporary Criticism av Mary Shelley
Frankenstein, eller Den moderne Prometevs av Mary Wollstonecraft Shelley
The Connell Guide to Mary Shelley's Frankenstein av av Josie Billington

Godt sagt! (2) Varsle Svar

hehe må bare vite - hva mer der er å by på av andre. Ja, når man går hunting så er der mer som kommer for dagen. Stien blir til mens man går.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Forfatterens selvbiografi om det å vokse opp som adoptert hos et ektepar som er alt annet enn konvensjonelle. Mannen i huset er forholdsvis fraværende, det er mye arbeid og overtid som må gjøres, så det er adoptivmoren som er mest i fokus. Hun er ikke helt A4 for å si det forsiktig. Det er tydelig at datteren ikke lever opp til hennes forventninger. Fru Winterson er dypt religiøs, men følger sin egen vei likevel. Hun er alt annet enn kjærlig. Ofte blir Jeanette låst ute over natten, eller nede i kullkjelleren når fruen i huset får en av sine raptuser.
Bøker er strengt forbudt, men heldigvis finnes det bibliotek. Og Jeanette leser og leser.
Verst av alt; hun forelsker seg. I jenter. Alltid jenter. Dette faller selvsagt ikke i god jord hos den troende mor, men Jeanette kan ikke noe for det, og hun flytter ut.
Som voksen bestemmer hun seg for å finne sin biologiske mor, selv om fru Winterson har sagt at hun er død.

Det hele er skrevet på en usentimental måte, og det er tydelig at leseren ikke får vite alle detaljer om den uvanlige oppveksten. Om det er for å beskytte seg selv eller leseren, vites ikke, men det er med på å trekke ned terningkastet for min del. Boka fikk meg ikke til å føle så mye som jeg trodde på forhånd. Likevel er det en god bok.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Før jeg prøver meg på 'Frankenstein' så vil jeg lese :

Bokomtale - Amazon:

The Connell Guide to Mary Shelley's Frankenstein av Josie Billington

“Det ble aldri forestilt en villere historie,” skrev en anmelder på den første utgivelsen av Frankenstein i 1818: “vi ser ikke godt hvorfor den skulle ha blitt skrevet.” Den beundrende Sir Walter Scott følte at Frankensteins uventede og fryktelige hendelser... ristet litt selv vår faste nerver“. Den profetiske kraften til romanens metaforer når det gjelder å reflektere de dehumaniserende effektene av vitenskap, teknologi, imperium, næringsliv og massemedia har aldri avtatt. Jay Clayton skrev i 2002 og sa:

“Som en advarende historie har Frankenstein hatt en strålende karriere; praktisk talt hver katastrofe i de siste to århundrene – revolusjon, utbredt industrialisme, epidemier, hungersnød, første verdenskrig, nazisme, kjernefysisk holocaust, klon, replikanter og roboter – har blitt symbolisert av Shelleys monster. Kanskje mer enn noen annen roman, har Frankenstein blitt tolket som en advarsel som hindrer hendelser.”

For noen lesere har disse advarslene produsert en monstrøs skapelse i stedet for Mary Shelleys egen. “Frankenstein er et produkt av kritikk, ikke et litteraturverk, hevder” Fred Botting. Men hvis de metaforiske tolkningene av romanen ser ut til å overgå ungdomsfantasien som ga opphav til dem, er dette i seg selv en hyllest til originalverket, konkluderer Levine:

“Boken er større og rikere enn noen av dens avkom og for kompleks til å tjene som ren bakgrunn... Romanen har kvaliteter som gjør at den kan eksfoliere like kreativt og uendelig som enhver viktig myte.” I denne boken ser Josie Billington på historien og dens arv, og siler det enorme repertoaret av kritiske meninger for å gi oss de mest interessante dommene om romanen.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Takk Piippokatta. Har fulgt nevnte tråd tidligere & lest artikkelen du refererer til. Summsumarie har jeg bestemt å lese boken. Grunnen er metaforen som kommer opp med ordet 'Frankenstein' - glimt av filmkutt fra eldre tider - har derfor avvist boken ubevisst. Det som har kommet fram er veldig interessant. Jeg har gått noen runder med meg selv + tid til å reflektere over det nye som har kommet fram - for å prøve å slette det 'image' som har blitt stående der. Det er et overflatisk bildet som har blitt hengende med boktittelen.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

Bente NogvaLinda NyrudAnn ChristinMarianne MRonnyToneGunillaJulie StensethBjørg L.Fride LindsethBjørg Marit TinholtÅsmund ÅdnøyIngeborg GTine SundalHarald KMads Leonard Holvikella76marvikkisNina M. Haugan FinnsonYvonne JohannesenAnniken BjørneslittymseOdd HebækKirsten LundGrete AmundsenAnne Berit GrønbechHilde H HelsethLailaReadninggirl30mgeBirkaNadira SunsetCatrine Olsen ArnesenHelen SkogEllen E. MartolEgil StangelandBjørn SturødTanteMamieJ FIngvild S