Jeg har mange gode minner fra skoletida i slutten av 1930 - åra. Der lærte jeg at det er viktig å ta hensyn til alle barn og kvart enkelt menneske, ikke minst til alle de som hadde forskjellige sykdommer og store plager. Læreren vår sa ofte: Dere må alltid ta hensyn til disse menneskene, for de kan ha de beste evner,ja, bedre enn noen av oss.
Godhet for andre, kjærlighet for alle var den største lære jeg fikk heimefra.
Alle gode ting er bundet til skaperen sin allmakt og dens funksjon. Derfor er vi tilknyttet og bundet til ham.
Det som gledet meg stort, var at de fleste av de som hadde møtt meg her i Snåsa, fortalte at de fått en annen innstilling til livet. De hadde fått en annen tru på skaperverkets storhet og kristendommens virkelighet. Det gleder meg at min gjerning hadde gitt folket trua på det gode.
Det hadd passa meg utruleg bra å vara både rik og berømt. Hun så opp på moren. Det der har du også noko tå, forsatte hun. Kofor sitt du ellers uti vevstua og frys deg stiv og blå, om det ikkje er for at du ønsker å verta berømt? Mali svarte ikke med en gang. Hun satt og stappet et par ullsokker til Håvard, og stakk seg på nålene i ren forfjamelse. E forstår at det kan sjå slik ut, sa hun omsider. - Men det viktigast for meg er å få veva. Få fram bileta e ber på inni meg. Sjå at det vert til... til noko slags skaperverk, om e kan kall det. E hadd ikkje begynte med vevinga om det ikkje hadde vore av di at e hadd den trangen inni meg til å skap noko
bra jeg ikke er alene!
Det at jeg har bedre tid i helga påvirker ikke bokvalget mitt på noen som helst måte. Men jeg tenker på at jeg kan lese ekstra mye i helga. f.eks. i helga har jeg god tid og da kan jeg lese store deler av denne mursteinen.osv. Det høres jo nesten ut som jeg vil bli fortest mulig ferdig med bøkene jeg leser. Det har egentlig ikke noe med det å gjøre. Men det har med at jeg er nysgjerrig på de neste bøkene jeg skal lese:).
I helga har jeg tenkt å lese biografien Dronningen av Ingar Sletten Kolloen.
Eventyr har mye å si oss i dag også, gitt... :-)
You know nothing, John Snow!
Har nå lest den ferdig og jeg må innrømme at det ble en del skumlesning på slutten. Fikk enkelte ganger følelsen av at forfatteren var inspirert av Harry Potter bøkene.
I omtalen av boken står det at den har et voksent lesenivå, er ikke enig i det, dette er en ungdomsroman etter min mening.
Ser at mange har gitt den høye terningkast, så ja den er nok godt likt, og det er heller ingen dårlig bok, falt bare ikke i smak hos meg:)
Takk for svar, tror neppe jeg kommer til å lese bok 2. Har nå lest ca 500 sider av første bok og må inrømme at jeg er litt skuffet over denne, språket er vakkert men det er også alt, historien synes jeg ikke har vært så veldig interessant foreløpig. Får håpe den vil ta seg noe opp etterhvert men har mine tvil.
"Livet er ikke lett. Det er stort sett hardt og vanskelig nesten hele tiden. Det virker sjelden særlig meningsfullt og kommer aldri til oss pent og pyntelig innpakket i gavepapir med sløyfe på. Og det kan nesten virke som om jo eldre man blir, desto oftere får man seg en skikkelig hard medfart så blodet renner..."
Der røk teorien om de hemmelige beundrerne altså. Takk :D
Abdullah Thabit (f. 1973) i Ahba i Saudi-Arabia, har utgitt fem bøker med poesi og noveller, og en roman - "Den tjuende", jf. Wikipedia, eller "Terrorist Number 20", som den mer beskrivende heter på engelsk. Thabit var selv en religiøs ekstremist, og kun tilfeldigheter førte til at han ikke endte som en av terroristene bak 11. september-angrepene mot USA. Hans venn Ahmed Alnami var en av terroristene bak disse angrepene, jf. Wikipedia.
I romanen "Den tjuende", som utkom i 2006, forteller Abdullah Thabit sin egen historie om tiden som religiøs ekstremist gjennom roman-fiksjon-personen Zahi al-Jibali. Hvordan kunne det gå til at han, en nokså vanlig gutt i en temmelig liberal muslimsk familie, nesten kunne ha endt som terrorist i ett av de mest avskyelige terrorangrep verden noen gang har sett? Utgivelsen av boka fikk for øvrig som konsekvens at forfatteren og hans familie etter drapstrusler måtte flytte fra hjembyen Abha.
Zahi vokser i likhet med forfatteren opp i Abha, og innledningsvis beskriver han stedet han kommer fra og folkene som bor der.
"Folk ser svært alvorlig på vanære, til de grader at de er beredt til å oppgi livet hvis de blir vanæret. Slike konflikter trekker gjerne ut, og de kan oppstå av endeløs rekke årsaker. Enhver krenkelse er en katastrofe, og den kan ikke passere uten blodsutgytelse. Om de stridende partene ikke ryker i tottene på hverandre umiddelbart, kommer begge til å pønske på hvordan de skal få has på motparten og skade ham, helst slik at det setter varige spor. Det ender gjerne med død og fordervelse - enten så tar den vanærede livet av seg, eller så dreper han motparten, det er ingen vei utenom. Fortellingene om disse dramaene tar aldri slutt; når én har fortalt ferdig, tar en annen over, og til slutt har historien funnet veien til alle landsbyene i nærheten: "Han har drept seg! Han ble offer for sin egen mage og slapp en promp, og det hørte de som var i nærheten. Da kunne han jo ikke gjøre noe annet enn å trekke dolken og ta livet av seg!" (side 10)
Det er Zahis eldste bror som lokker ham inn på Koran-skolen, og han trasser mot faren, som egentlig er engstelig for all strengheten som følger med de rettlærde, og får til slutt lov til å begynne. Det skal han straks angre, men da er det for sent. Straffen for ikke å kunne resitere Koranen utenat er juling og atter juling. Etter flere år på Koran-skolen får Zahi lov til å begynne på en vanlig skole, men årene med tukt og streng religiøsitet har satt sine spor på ham. Han rekrutteres inn i en organisasjon som til forveksling ligner Taliban, og etter dette går han fullt og helt opp i sin tro, der alt som innebærer gleder, estetikk og lignende er haram, dvs. forbudt. Her er det ikke rom for kjærlighet - kun hat.
"Hjertet vårt ble fylt av hat, ikke bare mot Vesten og regimene der, men også mot vårt eget samfunn, våre egne familier, våre egne brødre. De fleste av oss hadde opplevd å slåss med en av brødrene sine, rømt hjemmefra eller til og med erklært sin egen far frafallen og vendt ham ryggen. Det var en underlig tid, og jeg hilste ikke på noen av brødrene mine på nesten to år, og jeg var aldri sammen med familien. Hver og én av oss kunne fortelle om situasjoner der vi hadde slått en bror, en slektning eller en nabo. Da en av oss gikk til angrep på en indonesisk hushjelp med slag og spark fordi hun ikke hadde dekket til ansiktet, mente vi at det var en god gjerning. Brorskapsfølelsen som trakk meg til instituttet, hjalp meg med å glemme ensomheten jeg hadde kjent i familien og i samfunnet ellers. Det vi leste, gjorde oss fientlig innstilt til alt i tilværelsen, bortsett fra oss selv, instituttet og vennene våre." (side 68)
Til slutt skjønner selv Zahi at det har gått for langt, men det skal vise seg svært vanskelig å komme løs fra sekten. Litteraturen og poesien blir redningen for Zahi, og her skjønner vi at historien må ligge tett opp til forfatterens egen. Ikke uten grunn er boka blitt ansett som hans selvbiografi, der han forsøker å forklare hva som gjorde at en ung mann som ham kunne komme i ekstremistenes klør ...
I og med at historien som formidles er selvopplevd og sånn sett meget autentisk, får romanen etter mitt skjønn en ekstra dimmensjon av noe viktig over seg. Dette kombinert med at forfatteren mottok drapstrusler etter utgivelsen, gjør at det fremstår som ekstra heltemodig at boka tross alt er både skrevet og utgitt. Samtidig mener jeg at de litterære kvalitetene ved boka langt på vei mangler. Først og fremst fordi historien i all hovedsak består av oppramsing av mye fakta. Aller best er forfatteren i begynnelsen av boka, der han beskriver stammekulturen og æreskodeksen. Det er vanskelig å formidle en såvidt tragisk historie på en slik måte at den ikke ender opp med å bli sentimental og klisjéfylt, og akkurat dette synes jeg ikke forfatteren helt makter. Samtidig er det vanskelig å vite om det er oversettelsen eller originalen som ikke holder helt mål. Flere steder støtte jeg på direkte dårlig setningsoppbyggelse, og andre steder mangler det også ord i setningene - som på side 108 - "Før ( .... ?) tok farvel spådde Mohammad Abdassalam Mansur at jeg ... " Jeg konkluderer med at boka etter mitt syn fortjener terningkast fire, samtidig som jeg håper at jeg ikke fratar interesserte lysten til å lese boka selv. For det er en viktig historie som fortelles og den er langt på vei sann - fra første til siste side!
Have faith. Det kommer gode dager. Kan du føle det?
Hun smilte vagt da hun kom på hva Eirin hadde sagt. Litt bedre er mye bedre enn ingenting.
Einar vaiet som et vissent blad i ferd med å løsne fra greinen det hang på. Han visste bare en ting: Å være menneske var ikke hans sterkeste side.
Kunne det være sånn undret han da tankene streifet Norah, at fordi han så inderlig vel hadde tålt den urett som ikke rammet ham selv, så begynte uretten å forfølge ham…?
Det der er ikke noe spørsmål, tenkte Norah. Det er bare ord som har gått seg vill foran et spørsmålstegn
For dei gjeld ikkje allveg berre ein sjølv,dei valga ein lyt ta, la hun til og så fjernt ut av vinduet.