Nye inntrykk yngler ustanselig fortere, vi får nå flere på en dag enn vi før fikk på måneder og år, de myldrer inn med telegraf, med aviser, med telefon. Og når vi reiser ut for å utvide horisonten, farer vi gjennom mer på en uke enn vi før så på et år. Og den stakkars hjernen strever med alt dette stoffet, den har ikke fulgt med i utviklingen, dens romfang og evne er begrenset som de var, mens stoffet, inntrykkene er blitt ubegrenset, - den klarer det ikke lenger. Vi ser, hører ulike mer; men vi lærer mindre. - Det må med logisk nødvendighet bli overfladiskhet, det blir umulig å gå i dybden - det blir mangel på originalitet, mangel på personlighet.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Godt lest lydbokversjon og det er et driv som gjør den vanskelig å legge vekk. Men synes deler av løsningen var for åpenbar i denne.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Det var da synd - ser at "bokhyllene" mine er borte fra begge bloggene mine nå ja.....

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sorgen har like mange ansikter som det finnes mennesker,tenkte Zhang.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Livet går videre. Han hatet de ordene. De uttrykte dødens usigelige urettferdighet og fullstendig fryktelige, uhyrlige banalitet.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Til min store skuffelse kom ikke det nye albumet av SIXX:A.M. i posten i dag til tross for at jeg forhåndssbestilte det, så jeg må vente til mandag på grunn av postbudet:( Jaja, shit happens.

Tidligere denne uka leste jeg ferdig Ingen vei tilbake av Tove Alsterdal. Siden forrige lørdag har jeg lest: Bøddel (Mathias Fliegenring 1685 - 1729) av Torgrim Sørnes som jeg skal fortsette med. Og natt til onsdag begynte jeg på Skrekkens hus av Hugh Zachary. Hvis jeg blir ferdig med Bøddel eller Skrekkens hus skal jeg begynne på Arkitektens læregutt av Elif Shafak.

Ellers har det vært en drittuke så langt. Det har ennå ikke gått opp for meg at Prince er død. Tre av mine fem rockehelter er død: Michael Jackson, David Bowie og Prince og de som fortsatt lever er Nikki Sixx og Marilyn Manson. Jeg holder pusten og krysser for at de ikke kommer til å dø med det første for vi har mistet for mange allerede. 2016 har vært et bedritent år fordi jeg mistet to av mine rockehelter samme året. Snakk om å være brutal:/

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Horror med et lekent plott

Ville du ha tatt en utfordring uten å vite hva den går utpå? ...

Kjedelig hverdag blir snudd på hodet
Jane Kerry lever et helt vanlig liv, på grensen til det kjedelige. Hun jobber som bibliotekar og dagene går sin vante gang. Det er helt til hun finner et brev på skranken og i konvolutten finner hun femti dollar og en lapp med et ledetråd. Det fører henne til en bok og inne i boka finnes det en ny ledetråd (denne gang med større utfordring og større beløp). Notatene med ledetrådene hun finner er signert av MOG (Master of Games). Jane befinner seg i et dilemma: Skal hun fortsette å løse gåtene som fører henne til nye ledetråder og som tar henne videre ut av biblioteket, og etter hvert setter henne i et større mysterium og større fare, eller skal hun stagge denne nysgjerrigheten? Og hvem er denne MOG?

Richard Laymon skrev mange horrorbøker før han døde av et massivt hjerteinnfarkt på Valentinesdagen i 2001. Bøkene hans er en b -versjon av Stephen King. Stephen Kings bøker er av kvalitet, mens Laymons bøker er mer for underholdningens skyld og har en dose svart humor som kan minne noe om skrekkomedie. Bøkene til Laymon kan ofte fort bli banale og noe crazy, så dette er bøker som er ment for underholdning uten form for realisme. Det gjør jo ikke noe å lese slike bøker heller. Lese noen banale bøker der man ikke riktig vet hva man får. Det er bare sunt.

Nysgjerrighet vs fornuft
Har lest en del bøker av Laymon og Blood Games er nok den mest morbide jeg har lest av ham så langt. In the dark blir nesten "normal" i forhold til den. In the Dark er en spesiell katt og mus lek konsept, bare at hovedrollen Jane, har ikke peiling på hva eller hvem som er ute etter henne. Hun vet ikke helt hva denne leken går ut på. Jane er selv en nysgjerrig person som ikke er redd for en utfordring, men hun synes dette opplegget er vel rart, selv for henne. Som leser blir man også satt litt på prøve. Man blir ikke helt klok på hva det er som foregår, men likevel må man lese videre fordi man føler Janes nysgjerrighet og vantro.

Mens man leser føler man seg splittet fordi en del av leseren vil at Jane skal ta denne utfordringen mens en annen del vil at hun skal styre unna og late som om hun ikke har sett konvoluttene. Skal nysgjerrigheten eller fornuften vinne? Hva ville man ha gjort selv hvis man var i samme situasjon? Kjenner jeg meg selv rett ville jeg nok ha tatt utfordringen fordi jeg er ikke redd for utfordringer, og litt spenning skader da vel ikke? Men så er det jo en liten forskjell på horrorbøker og virkelighetem også, da.

In the dark er en mystisk horrorbok med thrilleraktige scener. Hele tiden prøver man å gjette seg frem til hva som vil skje, og man vet ikke hva som kommer rundt hjørnet. Med Laymon så vet man aldri. Handlingen er levende og har et fint tempo. In the dark byr på en spennende gjettelek og til tross for at denne boka har sine svakheter så holdes nysgjerrigheten oppe fra første til siste side.

Fra min bokblogg: ibokhylla.blogspot.no

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Seksten år gammel er Sigrid Undset ensom. Hun er annerledes enn de andre. Annerledes enn søstrene, og annerledes enn vennene. Sigrid er en kunstnersjel, hun drømmer seg bort og ønsker seg noe ingen andre hun kjenner kan forstå. Gjennom en brevvennannonse i Urd finner hun sin sjelevenn i svenske Andrea Hedberg. De første brevene i 1898 danner grunnlaget for et vennskap som skal strekke seg over mange tiår.

Sigrid og Dea er jevngamle og finner en felles interesse i litteraturen, skjønt Sigrid i begynnelsen mest av alt drømmer om å bli malerinne. Hun går på handelsskole og får snart arbeide, men kjeder seg kolossalt. Kunstneren i henne får utløp i hver ledige stund. Alltid med skisseboken tilgjengelig, tegner hun og skriver dikt. Kanskje er det brevkorrespondansen som for alvor pensler henne over til forfatterdrømmen.

I brevene får hun plass til alle sine tanker, alt kreative kaos, alt som hun ikke kan betro sin familie og vennekrets. Endelig har hun noen som virkelig forstår henne. Sigrids brev bobler over av skriveglede, hun klarer knapt å begrense seg. Så blir hun også nesten overstrømmende i sin redsel for at hun skal miste sin sjelevenninne, eller at Dea ikke lenger skal finne henne interessant.

Etter flere års brevkorrespondanse møtes de endelig, og gjennom årene arrangeres flere treff, til begges felles glede. Nærheten i deres vennskap befester seg, selv om brevvekslingen ikke lenger er like hyppig. Særlig etter at de på hver sin kant stifter familie kan det gå flere år mellom brevene, men de to er stadig like viktige for hverandre.

Brevene ble samlet og utgitt i 1979 av Undsets svigerdatter Christianne Undset Svarstad, enke etter Sigrids sønn Hans Benedict. Vi får et usedvanlig personlig innblikk i dikterdronningens sjel, helt fra hun som 16-åring sprudlende forteller om sine kreative prosjekter til hun i 1940 beretter om tragedien rundt sønnen Anders sitt dødsfall i kampen mot tyskerne. Anders, som nyfødt ble døpt Andrea, oppkalt både etter sin far og sin mors kjære venninne.

Brevsamlingen er rikt illustrert, både med fotografier og enkelte tegninger, særlig av Sigrid selv. Med en øyensynlig nøyaktig gjengivelse av alle de 54 brev som er bevart, fortoner boken seg som et unikt og ekte innblikk i hennes liv. Hun refererer ofte til sine bokprosjekter, og vi ser at hun fra tidlig alder av fatter interesse for middelalderen. Slik aner vi også opptakten til hennes Kristin Lavransdatter-triologi, gjennom ungpikens spede skapelse av figuren Svend Trøst, som mange år senere blir Erlend. Vi tas også med til gjennombruddet Fru Marta Oulie, i boken kun omtalt som M.O, og videre til hennes overraskelse over at Jenny blir en suksess. Likevel har hun alltid en ny bok i hodet, nye historier å fortelle.

Vi tas med til London og Roma, men hun dveler aldri ved sin karriere. Det er ikke spor av selvtilfredshet i brevene, drivkraften etter å skape historier er det viktigste. Skjønt, ingenting er viktigere for henne enn barna. Hun tar sin manns barn under sine vinger, og oppfostrer dem som sine egne. Snart blir hun også selv mor. Hennes morskjærlighet vokser og vokser, selv når ekteskapet når sitt bunnivå. Også fosterbarn tar hun til seg, før krigen tvinger henne til flukt over landegrensene.

Så mister hun også sin førstefødte. Han som ble oppkalt etter mors venninne. Anders, døpt Andrea som i Dea.

Dødsbudskapet blir siste brev fra Sigrid til Dea. Her slutter boken og brevkorrespondansen slik vi kjenner den. Mens hun selv så seg nødt til å flykte til Sverige grunnet sitt politiske engasjement, falt hennes sønn i kampen mot den tyske invasjonen.

Ni år, en barnebok og to memoarer senere, fikk også Sigrid Undset hvile.

(Bokblogginnlegg datert 28042016, kopiert i sin helhet fra Ellikkens bokhylle)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Mørkere enn Grøsserne

Alle barn er snille og eksemplariske, eller? ...

Populær barne- og ungdomsforfatter lenge før J.K. Rowling kom på banen
R.L. Stine er mest kjent som forfatteren bak bokseriesuksessen Goosebumps (Grøsserne) som det også ble en TV-serie av og i fjor ble bokserien gjort om til film. Selv var og er jeg en stor fan av ham. Jeg leste alle Grøsserne bøkene som var på over 60 bøker og noen av Fear Street bøkene, men sistnevnte ble ikke lenger utgitt i Norge av ukjent grunn - til min store skuffelse. Jeg var til og med medlem i Grøsserklubben. Det var hans bøker jeg leste mest av før jeg gikk over til Stephen King, Dean Koontz, Richard Laymon, og mørkere sjangere etter hvert. R.L. Stine var også mestselgende barne- og ungdomsbokforfatter før J.K. Rowling ga ut Harry Potter bøkene. Dagens ungdom vet nesten ikke hvem R.L. Stine er. Det er "bare" Harry Potter hele veien for de fleste, noe som er synd. R.L. Stine skriver som kjent for barn og ungdom, men Red Rain er for voksne. Det er ikke hans første bok for voksne. Han ga ut en i 1995 som heter Superstitious (som jeg ikke har lest ennå) så Red Rain er den andre boka han har skrevet for voksent publikum. Det virker som om denne forfatteren aldri lider av skrivesperre, og produserer bøker i bøtter og spann. Det er nok mange som misunner ham den kreativiteten og fortgangen for R.L. Stine har gitt ut hundrevis av bøker.

Red Rain handler om et kraftig uvær, en heftig orkan som treffer South Carolina Island. Lea blir fanget i det. Hun har en reiseblogg så det er en tilfeldighet at hun havner midt opp i denne katastrofen. Under denne voldsomme katastrofen møter hun på Daniel og Samuel, tvillinger på tolv år. Som den omsorgsfulle personen Lea er, tar hun de med seg hjem til Long Island. Lea er gift med Mark (og de har to barn fra før). Mark er barnepsykolog, og han er blitt en kjent person etter at han skrev en bok som lett blir oppfattet av andre som kontroversiell av andre. Han har skrevet en slags "hjelpebok" for foreldre som har provosert mange. Disse guttene; Daniel og Samuel som Lea fant under stormen, er noen flotte gutter, eller bor det noe ondskapsfullt i dem? ...

Robert Lawrence Stine utfordrer den mørkere delen av seg selv
Bøkene fra Grøsserne var kjent for å være underholdende og cheesy, noe jeg ikke hadde noe i mot. Jeg var fan av konseptet og jeg ble avhengig av serien. Serien trengte man ikke å lese i kronologisk rekkefølge. Grunnen til at jeg likte dem så mye var de ekle omslagene, sarkasmen mellom karakterene, og at avslutningene i bøkene var noe fiffige. Man gledet seg alltid til neste bok. Red Rain minner noe om Grøsserne, men dog i en voksnere tone med mer atmosfære. Den hadde noe mer levende over seg. Boka inneholder noe spenning, mystikk og overnaturlige elementer; ingredienser R.L. Stine behersker godt og som han er kjent for å bruke i bøkene hans uten at det føles gjentagende. Denne gangen går han litt lengre med en del grafiske uttrykk, voldelige handlinger og innholdet kan oppfattes som noe groteskt, men det gjør ikke noe. I hvert fall for oss som er vant til groteskt lesestoff fra før.

Red Rain er ingen nyskapende horrorbok, men god nok til å la deg underholde og glemme virkeligheten for en stund. Av og til trenger man ikke mer. Red Rain er mørk, noe deprimerende og kanskje en smule sjokkerende for de som ikke er vant til å lese noe fra denne sjangeren, men for oss som har erfaring fra denne sjangeren finner ikke noe nytt og det hele blir en "grei" underholdning der og da. Småspennende og mørk bok, men ikke noe minnerikt.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Måtte gi opp halvveis, klarte ikke å opparbeide et eneste fnugg av entusiasme for verken personer eller fortellingen. Første gang det har skjedd mellom meg og Irving...

Godt sagt! (0) Varsle Svar

En helt eminent debutroman om Auschwitz og sjakk

Briten John Donoghue har jobbet innen psykisk helsevern i mer enn tyve år og har skrevet en rekke artikler om psykiske lidelser i medisinske tidsskrifter, kan vi lese på bokas smussomslag. "Urmakeren i Auschwitz" er hans debutroman.

"Alle vet at vinden i Auschwitz snakker sitt eget, eiendommelige språk. Den snakker ikke om verden utenfor, om sola som skinner på fjellene i horisonten eller snøen som daler lett over bygatene. Den snakker kun om det den er vitne til innenfor de strømførende piggtrådgjerdene som omgir leiren, om sult og savn, ensomheten midt i folkemassen som bor der, og om døden. Lyset fra buelampene skjærer gjennom mørket, fyller appellplassen med sitt kunstige skinn og maler skarpe skygger mellom gjerdestolpene rundt leiren. Leiren er sulten. Sulten er enda en fiende, allestedsnærværende, tung og gnagende, et rovgrisk tomrom i dypet av alles mager, som verken brødrasjonen om morgenen eller den tynne suppen midt på dagen kan stagge.

Utmattelsen er en annen fiende, men leiren kan aldri hvile. Alle må være konstant på vakt for ikke å bryte noen av reglene - uskrevne regler, umulige å lære seg, ubegripelige; regler som kan bli funnet opp der og da; regler hvis eneste formål er å øke mulighetene for elendighet ... " (side 5-6)

Dermed er stemningen satt. Vi befinner oss i Auschwitz og året er 1944. En av fangene heter Emil Clément. I sitt tidligere liv var han urmaker. Dessuten er han jøde. Dette er forbrytelsen som har ført ham dit. Han er skilt fra sin kone og sine to barn, og aner ikke om de fremdeles lever eller er døde. Det vil si ... han skjønner nokså raskt at barna må være døde, for barn har ingen bruk for her. Emil, som senere kun skal gå under navnet Urmakeren, har en venn i leiren, og det er Yves. De to deler seng, og samholdet gjør at de holder motet oppe. Dette er helt nødvendig for å kunne ha den minste sjanse til å overleve. Det at Emil kan reparere klokker og - skal det vise seg etter hvert - spille sjakk, skal bli både en glede og en svøpe ... Uansett fører dette til at han overlever Auschwitz. Men til hvilken pris?

Handlingen i boka veksler mellom 1944 og 1962. Emil befinner seg i Amsterdam i 1962, der han skal delta i et internasjonalt sjakkmesterskap. Siden han nylig har utgitt en bok om sine opplevelser fra Auschwitz, er han interessant av flere grunner enn kun sjakk. Han får derfor en del oppmerksomhet og blir intervjuet av pressen. Det som får mest oppmerksomhet er hans uttalelse om at ingen tysker som levde under krigen, kan fraskrive seg ansvar for det som skjedde i konsentrasjonsleirene. Han snakker om kollektiv skyld og at det ikke fantes en eneste god tysker.

Den første Emil skal møte under sjakkturneringen er Schweninger, en tysker med nazi-bakgrunn. Hvordan skal dette gå? Inn på banen kommer også en tidligere SS-offiser Meissner ... Han er nå katolsk prest. Presten Meissner skal snart dø og ønsker å gjøre opp for gamle synder. Når han forteller sin historie, er vi tilbake i 1944 igjen, og får vite hva som egentlig skjedde den gangen ...

Meissner startet en sjakk-klubb i Auschwitz i 1944. Det handlet om å høyne moralen blant dem som jobbet der, og om å få noe meningsfylt å bedrive tiden med. Tilfeldighetene førte til at Meissner fikk nyss i at Urmakeren var en habil sjakk-spiller. I begynnelsen nektet han å være med på å spille mot SS-folk. Han fryktet at dette kunne bli skjebnesvangert for ham, fordi det ville bli feil både om han tapte og om han vant. Etter sterkt press stilte han opp. At han vant over en tysker vekket oppsikt, og snart begynte ryktene å gå om at han var helt uslåelig. Dette harmonerte imidlertid dårlig med SS-folkenes oppfatning av tyskere som herrefolk og jødene som untermensch. Urmakeren ble enda mer betenkt på det hele. Kunsten å overleve i Auschwitz besto i å ikke gjøre seg bemerket, men forsvinne anonymt inn i rekkene. Å stikke seg frem og provosere herrefolket - det kunne fort bli farlig ...

I mellomtiden strømmet enda flere jøder til leiren. Hvordan skulle tyskerne klare å bli kvitt dem fort nok?

"Det foreligger planer om å sende mange flere jøder hit - langt flere enn vi vil ha bruk for i arbeidsleirene. Kapasiteten for spesialbehandling i Birkenau må øke betraktelig.

Mange flere jøder? spurte Bär. - Men jeg trodde vi nærmest hadde tømt Europa for dem.

Gruppenführeren ristet på hodet. - Ikke helt. Franskmennene har vært sene i avtrekket, og de danske jødene synes å ha forsvunnet over natten. Men disse nye som skal komme, er fra et annet sted.

Får vi vite hvorfra?

Ungarn. Ifølge Eichmann er det minst en million jøder der, og det er blitt bestemt at man skal hente dem ut før Horthy og resten av det feige pakket hans går over til russerne." (side 114-115)

For å presse Urmakeren til å spille sjakk, ble han lovet at han for hver gang han vant, skulle få redde livet på en jøde. Motstrebende gikk han med på dette, uten å overskue hva han satte i gang. I leiren varr det nemlig en som vil ham til livs. Hustek hadde sine egne planer. Dessuten ønsket en annen å overta kontrollen over hvems liv som eventuelt skulle reddes. Dette kunne nemlig han tjene på. Slik ble det et høyt spill om liv og død inne i leiren. Men uten Meissner var Urmakeren sjanseløs ... Og det er forholdet mellom de to resten av boka handler om.

Det er en ytterst fascinerende historie vi blir presentert for i "Urmakeren i Auschwitz". En historie som - uten at jeg skal røpe mer av handlingen - gir håp om at det i alle fall fantes én god tysker i Auschwitz under krigen ...

John Donoghue skriver utrolig godt, og ut fra det jeg kan bedømme har også oversetter Tiril Broch Aakre gjort jobben sin! Jeg har lest store mengder med Holocaust-litteratur og sett ikke helt få filmer om temaet, og for meg fremsto beskrivelsen av forholdene i konsentrasjonsleiren som så autentiske som det er mulig å få dem. Donoghue beskriver stanken, frykten, sulten og kulden så levende at jeg bokstavelig talt kjente dette på kroppen. Plottet han har bygget opp i romanen er intelligent og troverdig, og selv om jeg vet at dette er fiksjon, tenker jeg at det kunne ha skjedd.

Tiden har jobbet med Emil Cléments bitterhet. Like fullt er han overbevist om at det ikke fantes en god tysker under krigen. Det er forståelig, fordi han utelukkende ble møtt med et dyptfølt har overfor jødene. I boka kommer imidlertid flere nyanser frem. Indrejustisen blant de tyske fangevokterne var sterk, og det siste noen ønsket å ha heftende ved seg var å være "jøde-elsker". Det kunne i verste fall knekke karrieren. Meissner var imidlertid et slikt menneske som begynte å tvile på riktigheten av nazi-filosofien. Han som trodde at det å komme til Auschwitz etter å ha blitt skadet ved fronten, skulle bli enklere, skjønte fort at verre enn dette kunne det ikke bli. Det hadde faktisk vært bedre å være ved fronten og bli drept ...

"Forholdene i Auschwitz var uhyre fornedrende, likevel begynte både fanger og voktere å se på dem som normale. Det var som om vi hadde trådt inn i en annen verden, der sivilisasjonens regler var opphevet. Fangene var helt prisgitt dem som hadde en elelr annen form for autoritet. Man skulle kanskje tro at det ville resultere i solidaritet fangene imellom, men det var ikke tilfellet. Overlevelsesinstinktet var så sterkt at noen fanger ville stjele fra sine medfanger uten å tenke seg om et sekund. Og likevel ...

Og likevel? sa Schweninger oppfordrende.

Og likevel fantes det steder der den menneskelige ånd fortsatte å gløde. Det var derfor Gestapo var mannsterkt til stede - for å utslette alt håp før flammen fikk tak. Men de kunne aldri slukke gloen helt. Han løftet koppen opp til munnen, men satte den ned igjen uten å drikke. - Og jeg tror det er derfor herr Clément spilte sjakk i Auschwitz, fordi det for ham var en bekreftelse på hans menneskelighet." (side 136-137)

Denne boka grep meg dypt og intenst fra første stund, slik at jeg hadde problemer med å legge den fra meg. Selvsagt hadde det mye å si at jeg fikk sympati både for SS-offiseren Meissner og jøden Emil Clément. I tillegg betydde det mye for min interesse at boka er godt skrevet. Selv er jeg ikke spesielt interessert i sjakk, men det spilte en helt underordnet rolle. Slik det også gjorde da jeg i sin tid leste en av de beste bøkene jeg noen gang har lest; "Sjakknovelle" av den østeriske jøden Stefan Zweig ... Den engelske tittelen - dødens sjakk-klubb - beskriver kort og godt hva det hele handlet om, nemlig et spill om liv og død. Det er det gruoppvekkende ved det hele! Dermed ble ondskapen på et vis doblet.

Denne boka anbefaler jeg sterkt!

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Typisk fantasy for ungdom

Er det best å ha drømmene sine for seg selv?

Rastløs oppvekst
Olivia Silbers mor er foreleser og har to doktorgrader i litteratur. Foreldrene hennes er skilte så hun og hennes søster har hatt et rastløst liv så langt. De flytter til London fordi moren deres har fått jobb ved Oxford University og hun har også funnet seg en ny mann (Ernest). Til døtrenes store sjokk skal de tre flytte inn til ham. Som kjent går ikke stesøsken godt overens med en gang, og slikt kan også skje med andre søsken også. Rivalisering og uenigheter. Det er helt normalt. Da de flytter inn i huset får Olivia mange rare og skremmende drømmer som er vanskelig å forklare og skjønne seg på. Hun ser også noen personer fra sitt eget liv komme inn i drømmene. Prøver drømmene å fortelle henne noe og hvorfor/hvordan vet andre drømmene hun delvis opplever?

Silber blir sammenlignet som en blanding av Harry Potter og Gossip Girl, og det ga meg bange følelser med en gang for jeg er hverken fan av Harry Potter eller Gossip Girl. Det skader jo ikke å gi Silber en sjanse likevel. Dette er en fantasifull bok for ungdom som tar mange rare vendinger. Forfatter Kerstin Gier er kjent for Rubinrødtrilogien og dette er første bok i en helt ny trilogi. Første bok i hennes nye trilogi (Silbertrilogien), byr på en dose surrealisme, forelskelse, spenning og rariteter. Det er ingen tvil om at denne forfatteren har en god del fantasi. Dette er på mange måter en enkel førstebok å komme seg gjennom. Boka er kort og den består ikke av altfor mange detaljer, så denne passer ypperlig for ungdom, spesielt de som er nybegynnere når det gjelder lesing av fantasy, så er dette en bok som er fin å begynne på hvis man vil utforske denne sjangeren. For oss voksne blir nok denne førsteboka i denne trilogien litt vel enkel, noe typisk og karakterene har lett for å bli overfladiske og stereotypiske. Ungdom greier nok å se bort fra dette.

Instalove er instaoppbrukt
Noe som også er en nedtur og en del oppbrukt i fantasysjangeren er instalove, altså folk som øyeblikkelig blir forelsket i hverandre. Det er for typisk og oppbrukt i denne sjangeren. Det kan jo selvfølgelig skje med noen, men likevel oppleves det som utroverdig og på en måte irriterende siden det er et overbrukt element i slike bøker. Det blir trøttende å lese om det. Det er ikke sånn at det tar over boka fullstendig, men jeg mener sjangeren som helhet. I Silber er instalov heldigvis bare en liten brøkdel og skygger ikke over andre handlinger i boka. Det er mye annet som skjer slik at det ikke blir et hovedtema.

Det er egentlig ikke så mye å si om Silber (drømmenes først bok) siden det er en relativ kort bok, og enkelt skrevet, så det er ikke så mye å fordype. Dette kommer til å bli en noe morsom og spennende bok for yngre lesere og nybegynnere innen fantasysjangeren, bare ikke forvent all verdens, men for voksne blir den dessverre for forutsigbar og den fører ikke mye nytt, spesielt når man har lest mye fantasy fra før ...

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jeg hørte ferdig Lørdagsrådet for en stund siden. Lørdagsrådet og Radioteatret er vel det jeg hører mest på radio.

Jeg leser Alltid Alice av Lisa Genova og Ingen vei tilbake av Tove Alsterdal. Kommer til å bli ferdig med Alltid Alice senere i dag og da skal jeg begynne på Bøddel (Mathias Fliegenring 1685 - 1729) av Torgrim Sørnes. Jeg leser mye stort sett hver dag, men i dag skal jeg lese ekstra mye siden det er hviledag i Norway Chess, og verdens bokdag.

Alle gleder seg til lysere og lengre dager virker det som bortsett fra meg for jeg synes dagene er eviglange nok som de er:)

God helg.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Sannhetens opprør

Da forfatteren fylte 20 år forandret han navnet sitt fra Eddy Bellegueule til Edouard Louis.

Vanskelig oppvekst
Han hadde vel sine grunner til å forandre navnet sitt for oppveksten hans var alt annet enn enkel. Hans selvbiografi blir fortalt som en roman, hvor han beskriver hvor annerledes han var i forhold til de andre han vokste opp med. Han ble oppfattet som mer feminin enn andre og ble derfor sett på som "det svakeste ledd". På skolen ble han kraftig mobbet og hjemme skjemtes foreldrene over ham. De beskriver han som en annen når de snakker om ham med andre. De vil ikke innrømme for hverandre eller seg selv at sønnen deres er annerledes. Foreldrene hans er begge i jobb, men de tjener ikke all verdens og må ofte berge seg med det de har. Likevel holder Eddy hodet høyt hevet til tross for all motgang, fordi han vil ike at andre skal se ham "svak". En dag gjør han et opprør mot foreldrene og drar på flukt.

Dette er en bok som har vekket mye oppsikt, spesielt i hjemlandet hans Frankrike siden oppveksten hans har vært ekstremt vanskelig på mange måter, og måten han beskriver fattigdommen på. Han er en fyr med mye guts også med tanke på at han har skrevet bok om sine opplevelser. Samtidig lar han være å tenke på hva andre mener om det. Til tross for at han er en modig fyr som virker svært uredd, og dette er en sterk bok var det noe med fortellermåten som ikke rørte helt, fordi selvbiografien ble opplevd ofte underveis mer som oppramsende enn fortellende. Fortelleren grep ikke nok tak og utfordret ikke like mye som forventet. Man klarer ikke helt å føle det som står der. Det er ikke noe i følelsesregisteret som beveger på seg mens man leser. Noe som er synd med tanke på alvoret i innholdet.

Å stå opp for seg selv
Dog er det noe befriende å lese om noen som står opp for seg selv, gjør det som føles rett uten å tenke på hva andre måtte mene om det. Å vite hvem man er og hva man vil er ofte ikke enkelt og da er det bra at de som vet hvem de er og vet hva de vil med livet, gjør noe med det og viser hvem de er. Mange er jo en smule redd for å bli dømt av andre av en eller annen grunn, men av og til må man bare slutte å bry seg om det, og Farvel til Eddy Bellegueule er et godt eksempel på det. Man trenger selvfølgelig ikke å gå så langt som å bytte navn, men det er sunt å gi blaffen i hva andre tenker om seg selv og være seg selv uansett.

Det er ikke lett å skrive om en slik bok med tanke på alt det foratteren har opplevd, og det forfatteren er god på er beskrivelsene av hvor nedlatende folk rundt ham var og hva han følte da han var svært ung. Det er både realistisk og lett å forestille seg. Men utover boka mister innholdet det preget, å beholde tyngden og holde leseren fast. For den delen ble fortalt fortellende og ikke oppramsende, som resten av boka føltes. Vanskelig å forklare dette, men den første delen om de yngre årene ble fortalt med dybde, mens resten føltes oppramsende og ikke like personlig til tross for at det er det. Det er bare det at den dybden fra tidligere i innholdet manglet. Den forsvinner underveis. Denne boka får meg til å tenke på filmen Billy Elliot siden han og Eddy er noe like. Jeg har sett filmen og den var på en måte mer opprørende og hadde mer råskap i seg. Den krøp mer under huden, det var det jeg savnet i Farvel til Eddy Bellegueule. Billy Elliot og Eddy er både like og ulike, men de er begge ikke redd for å gjøre et opprør og vise verden hva de står for.

Farvel til Eddy Bellegueule er er en ærlig liten bok på bare 173 sider, men det er mye som skjer på de få sidene, altså. Selv om boka ikke traff meg helt i hjerterota, i forhold til mange andre,er dette likevel en god bok. Det hadde heller ikke skadet om den hadde vært enda mer provoserende. Det er tålelig fordi boka er for tynn til å bli ordentlig provosert og ekstra godt kjent med både Eddy og familietilværelsen. Man vil jo bare vite mer om Eddy og alt etter å ha lest boka.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Hjerteskjærende og gripende om et barns opplevelse av første verdenskrig i London.

Men etter endt lesning sitter jeg likevel igjen med en litt kvalm søtsmak i munnen. For det er jo ikke grenser for gode, snille og smarte de sentrale personene i denne boka er. De er de eneste som ikke bruker fysisk avstraffelse i barneoppdragelsen. De eneste som ikke tror at den tjekkiske naboen er spion. De eneste som ikke avviser han som nekter å delta i krigen av samvittighetsgrunner. Det mangler bare noen mørkhudede og homofile som kan omfavnes.

Ok, dette er en detalj. Med for meg ødelegger det noe av helhetsinntrykket av en ellers god bok.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Begynte på denne i dag - ikke lest noe av han før. Virker spennende. Skal se på omtalen din når jeg har kommet litt lengre og gjort meg opp en mening.

Godt sagt! (1) Varsle Svar
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Godt sagt! (1) Varsle Svar

Ok, jeg leste ikke Sort messe denne gangen, den har jeg lest utallige ganger før. (Så mange at mora mi ble bekymra for meg, faktisk!) Men de to andre hadde jeg ikke lest før og jeg koste meg virkelig! Ok, det går litt treigt, folk blir avbrutt akkurat i det de skal avsløre noe viktig og språket er arakisk, men det er jo spennende!

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Bøker av Stephen King er best på engelsk for han mister sin fantastiske og særegne skrivestil på norsk. Det blir ikke det samme.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ny favoritt forfatter! Jeg fatter ikke at ingen har anbefalt Skagen til meg før, han likte jeg veldig godt. Kjekt å lese krim som er skrevet på en anderledes måte. Jeg ble fanget i historien og klarte ikke å legge boken fra meg. Det er stilig at forfatteren klarer å skrive på denne måten, uvant og spennende! Det kommer tydelig frem i boken at hvert minste valg man tar får ringvirkninger enten de er store eller små.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

MetteAnne-Stine Ruud HusevågTonje-Elisabeth StørkersenLinda NyrudReidun SvensliTanteMamieAnn EkerhovdHarald KTorill RevheimVegardAnne Berit GrønbechKaramasov11DemeterBeathe SolbergJarmo LarsenKirsten LundRandiAnniken RøilIngrid HilmerToveSverre HoemJørgen NLeseberta_23Mads Leonard HolvikVannflaskeLailaHegeNinaTotoroBjørg  FrøysaaMarteTone Maria JonassenMorten JensenEgil StangelandBenedictealpakkaRisRosOgKlagingDaffy EnglundBjørg L.Tine Sundal