King begynner riktignok å dra på årene, men han skriver like mye, og han imponerer fremdeles.
Gamle favoritter
Er det forfattere jeg har lest mest av så er det; Stephen King, Dean Koontz, R.L. Stine og Mary Higgins Clark. Det disse har til felles er at de skriver litt mørke bøker og de skriver i godt voksen alder. Noe som er imponerende. Mary Higgins Clark døde tidligere i år, 92 år gammel og skrev sin siste bok i fjor. Senere i år kommer det en ny bok av henne, som hun har skrevet sammen med Alafair Burke.
Stephen King er en av forfatterne som fremdeles fascinerer på mange måter. Jeg liker det meste han har skrevet, men han har også skuffet meg en del ganger med sine bøker. Det er bare menneskelig. Jeg har lest to bøker av ham i år der han beviser at han er gammellik seg og det er: Revival og The Institute.
The Institute er en av hans "mindre" bøker. Han er jo kjent for å skrive murstein etter murstein, samme om det er en hel bok eller en novellesamling.The Institute har en mer "normal" størrelse til ham å være. Likevel byr den på mye suspense og spennende karakterer.
Savnede barn
Ifølge en informasjonsside i begynnelsen av boka får man vite at rundt 800.000 barn er savnet og det bare i USA. Og det er nettopp det boka handler om. Barn som forsvinner. Luke Ellis blir kidnappet midt på natta. Før dette skjer, får vi vite en god del om hjemmelivet hans. Han har et tett og tillitsfullt forhold til foreldrene hans. Han er bare tolv år, men er svært intelligent, og han oppfører seg eldre enn det han egentlig er. Han har et ønske om å prøve å komme inn på college til tross for sin unge alder, og han blir akseptert. Før han rekker å begynne på college, blir han kidnappet av to personer, og fraktet til et mystisk sted som ligger øde til i tett skog i Maine. Som kjent skriver King ofte bøker og legger til handlingen i hjemstaten Maine. Luke våkner opp i et rom som ligner hans eget, men likevel føles det ikke riktig. Når han åpner døra, havner han i en korridor. Etter hvert møter han flere barn. Noen har vært der mye lenger før ham, og noen nye kommer etter Luke. Alle har egne rom som ligner deres egne hjemme hos seg selv. De befinner seg på en slags institusjon. De får oppfølging av en administrasjon, får mat, har et lekeuteområde, og barna kan spise og leke sammen. De holdes under oppsyn på kamera, og av og til blir noen hentet av administrasjonen for å utføre rare og noen faretruende tester. Hva er det de forsøker å bevise eller finne ut av? Får Luke vite hvorfor han og de andre er der, og vil de noen gang få komme hjem igjen? Under oppholdet er det barn som forsvinner og som aldri kommer tilbake igjen, og de er usikker på hvem som er den neste, og hvor det blir av dem. Er Luke nødt til å rømme derfra?
Innrømmer at de første 50-100 sidene var et slit å komme seg gjennom. Det tok litt tid å komme seg inn i handlingen og bli ordentlig engasjert, men så fikk boka jammen fart på seg. Det tok også litt tid å like Luke, for likte ham ikke helt i begynnelsen. Heldigvis snudde det seg, og lesingen gikk noe lettere. I begynnelsen syntes jeg han var på en måte en bedreviter, derfor det tok litt tid å like ham. Brukte lang tid på å lese ut boka for leser tregere på engelsk, og jeg foretrekker å lese bøkene til King på engelsk, og det var verdt tiden det tok.
Twitterbrukere vet hvor engasjert Stephen King er i politikk og han kommer ofte med mange morsomheter om Trump og mobber hans valg og diverse utsagn. Heller ikke sjokkerende at han ble blokkert. Han kommer også med noen stikk til Trump i boka. En annen ting som er morsomt er at King referer til sine eldre bøker, blant annetThe Shining. Han har en humor, samme om det er på Twitter eller i bokformat, som er relevant og hysteriske. Han har en fin snert i humoren sin.
I stor skriveform
King beviser igjen hvor god han er på karakterbeskrivelser. Uansett hva slags karakterer King skriver og dikter opp, blir de svært realistiske og han går virkelig i dybden på alle. Man vet hvem man skal stole på og ikke, og noen får man bare en guffen følelse av. Slik er det i The Institute også. King er også god på å få frem suspense. En snikende uhygge som dukker opp. Det tok litt tid før den dukket opp denne gang, og når den gjør det, er det nesten til å ta og føle på.
Fra min blogg: I Bokhylla
Why am I always the person who just sits to the side and watches? What is it about me that no one likes, that no one wants? It’s like it’s too much for other people—me having brown skin, and being queer, and being trans on top of that . . . or, maybe that’s just what I tell myself because I’m too afraid to put myself out there again, too afraid of being rejected and getting hurt. Maybe it’s a little bit of both.
I love you. I don’t want you to ever think that I don’t. I’ll admit, at first, I had a difficult time figuring all of this out. But you know what? I’ve never seen you happier. I know you’re struggling with Ezra and everything, but I’ve never seen you with this light inside of you. You weren’t happy, and now you are, and that’s all I could ever want for you. That’s all I could ever ask. You’re happy. And brave. You’ve been so courageous, just by being yourself, even knowing that the world won’t always accept you for who you are. You refuse to be anything but yourself, no matter what. I look up to that. I admire that.
I’d always hated being forced into dresses and being given dolls. The dresses and dolls weren’t even the real issue. The real issue was me realizing that these were things society had assigned to girls, and while I didn’t even know what trans was, something about being forced into the role of girl has always upset the hell out of me.
At least in Brooklyn, you don’t have to worry if you’re literally invisible because of your brown skin. Sometimes I try to find a white person to walk behind, just so that when everyone jumps out of that person’s way, they won’t knock into me.
Ja, jeg synes det funker :)
Jeg må si jeg får noen Elling-assosiasjoner når jeg leser denne boka.
Jeg slenger meg med på denne. Ser ut som en interessant liten bok.
Leser på kindle.
Nei, ingen samling som utmerker seg i farten, men med på et flyttelass fra Canada befant bl.a. «The Moslem Wife and Other Stories» og ulike utgaver av «Collected Stories» seg, så jeg regner med at førstnevnte ble valgt av en bestemt grunn.
Mavis Gallant er en av Canadas beste short stories forfattere.De novellene jeg har lest av henne har temaer som inviterer til ettertanke. På baksiden av en av hennes bøker står følgende kloke ord:
Stories are not chapters of novels. They should not be read one after another, as if they were meant to follow along. Read one. Shut the book. Read something else. Stories can wait
Jeg leste så vidt litt om det. Litt vanskelig å vurdere siden de har blitt inspirert av samme hendelser og mennesker, kanskje? Selve fortellingen er ikke super-original, må jeg si. Jeg fikk også litt lyst til å lese for å sammenligne! Men kan bli litt vel mye sånn rett etter hverandre.
Little Fires Everywhere har jeg lest. God fornøyelse!
Jeg leser The maker of stars av Jojo Moyes for tiden. Jeg vil si den er helt som forventet fra Moyes: Skikkelig terrasse/ strand/ sommerlektyre, altså. Men noe ekstra har den ved seg, et stort pluss med boka er nemlig det historiske bakteppet:
Fortellingen er satt til 1930-tallet i Kentucky, og kretser rundt The Pack horse library project, et omreisende bibliotek med hensikt å bringe litteratur til avsidesliggende steder i området. Det sies at Eleanor Roosevelt skal ha vært en viktig initiativtaker til prosjektet. Kvinnelige bibliotekarer som trosser vær, vind og datidens kjønnsidealer for å spre litteratur til folket? Må jo treffe litt i et bokelskerhjerte, det!
God langhelg til deg og alle sammen!
"Etter innspillingsperioden ba regissørene om å få snakke med dronningen, i en samtale som kunne brukes som kommentarspor til dokumentaren. Hun sa ja. Noe av det siste hun sier i filmen, er kanskje det eneste stedet der hun røper en viss uro over den yngre generasjonen som er fanget i sine egne intriger og ikke forstå at de må ta vare på familiebedriften.
«Hvis du lever denne typen liv», sier dronningen. «som er slik folk pleide å leve, så lever du for tradisjonen, for kontinuiteten. Jeg synes det er noe trist ved at folk ikke lenger tar på seg jobber for livet. De prøver forskjellige ting hele tiden. For min del vet jeg akkurat hva jeg skal gjøre om to måneder. Allerede nå vet jeg mye om hva som skal skje neste år. Og jeg tror det er dette de yngre familiemedlemmene synes er vanskelig – den regimenterte siden av det.»
Sitatet over er fra kapitlet Det fryktelige året i boken Årene med Elizabeth skrevet av Inger Merete Hobbelstad som ble utgitt på Kagge Forlag i 2019. Det fryktelige året, eller «Annus Horribilis» som dronningen sa i sin tale i anledning hun hadde sittet førti år på tronen, fire dager etter brannen på Windsdor Castle, var 1992.
Martin Servaz og Julian Hirtmann møtes igjen.
Etter seks år med stillhet, gir Hirtmann nok en gang et tegn fra seg, og denne gang gjennom bilder. På et av bildene er det en fem år gammel gutt som heter Gustav. Er det hans egen sønn, eller er det Servaz sin?
Norsk og fransk politisamarbeid
I denne boka skjer et norsk og fransk politisamarbeid. Kirsten Nygaard og Martin Servaz blir satt som et team etter at et lik er blitt funnet i Mariakirken i Bergen. Noe tyder på Hirtmann er tilbak og forsøker å få kontakt. Servaz har god kjennskap til Hirtmann. De har møttes mange ganger før. Før han møter Kirsten Nygaard, har Servaz gjennomgtt noe vanskelig traumatisk. Etter jakten på en mann, blir han skutt og havner i koma i noen dager. Datteren hans som bor i Canada, kommer for å bo hos ham en stund, og både hun og kollegene hans har oppdaget en forandring i ham. Vil han bli den samme igjen, og er han sterk nok til å jobbe så kort tid etter ulykken?
Sammen med Kirsten Nygaard, drar Martin til et hotell i en østerisk landsby. Gustav er blitt obeservert i området. Han bor i en hytte sammen med et underlig par tvers over veien av hotellet. De har en grunn til å tro at dette paret har en forbindelse til Hirtmann, og usikkerheten gnager i Servaz om det er hans sønn eller ikke. I så fall, hvordan vil han selv og andre reagerer på det? Det viser seg også at de er ikke de eneste som er på jakt etter Hirtmann. En mann bærer på en sorg over tapet på sin datter og ønsker hevn. Så her er det skikkelig katt og mus lek fra mange kanter. Hvem jakter på hvem?
Natt er bok nummer fire om Martin Servaz. Selv har jeg ikke lest fra begynnelsen, og synes heller ikke at det gjorde noe. Man får mye bakgrunnshistorie, så man får med seg sammenhengen om ting. Man blir ikke forvirret. Det er også morsomt at Minier skriver om politisamarbeid mellom Norge og Frankrike. Han nevner mye om Norge i boka. Han nevner også blant annet Utøya. Han skriver til og med litt om Trondheim og Hell. Martin Servaz jobber tett på med den norske politikvinnen. Vil det oppstå følelser mellom dem, eller er de for forskjellige, og profesjonelle?
Ensformig politikvinne
Kirsten Nygaard var spennende å lese om, i begynnelsen, men hun har en veldig monoton og kjedelig personlighet. Hun er veldig kald og stiv. Slike karakterer er spennende, men synes hun ble som en skygge av seg selv, og synes at Martin Servaz er en mer levende og troverdig karakter enn henne. Han viser flere sider av seg selv. Han gjør sine tabber og samtidig prøver han å gjøre det rette. Det morsommme med Martin Servaz er at han minner meg litt om MacGyver. Han hadde sin fiende, Murdoc, som dukket opp ofte, og han traff mange vakre kvinner i nød. Sånn er det litt med Martin også.
Selve saken i boka var ikke mest spennende å lese om denne gang. Men med denne boka beviser Minier på hvor god han er til å beskrive omgivelser, grader og atmosfære. Man fryser nesten mens man leser boka, for han er så god på å beskrive kulde og natur. Det er nesten som om man befinner seg i den mørke og kalde skogen sammen med dem. Han skriver med innlevelse og følelser.
Jeg har riktignok lest bare to bøker av Minier så langt. Jeg leste Ikke slå av lyset i fjor, og syntes den var noe tam, men jeg er glad jeg ga ham en sjanse til ,og kommer til å fortsette å lese resten av serien. For den har noen faktorer som holder på interessen. Denne boka hadde mer flyt enn den forrige, og flere interessante karakterer.
Fra min blogg: I Bokhylla
Jeg satser på deg og meg
(i den rekkefølgen)
Som poet
burde jeg sikkert ty til
en metafor nå
men okei drit i det
jeg elsker deg
Jeg fant vel aldri
meg selv i deg
jeg fant han
jeg innerst inne
hadde håpet på
å være
og så ble jeg han
uten at jeg merket det
Det er ikke sikkert
du husker det
når du trenger det som mest
for da glemmer man jo ofte
sånne viktige ting
men jeg går rundt
med noe jeg tror er
en følelse
av at jeg elsker deg
Så er ikke jeg en sånn
som vet all verdens
ikke
hvordan man legger en bjørn
i bakken med bare nevene
eller hva som er i en hollandaise
men jeg er fyren du skal ha
om du trenger en som vet
hvor forbasket heldig han er
som endte opp med deg
Vi kan ta tiden på det her
si klar ferdig gå nå
og så holder jeg deg
resten av livet
og så ser vi
hvor lenge det egentlig er