Du og jeg ved daggry starter med et smell: “Da de drar oss opp av Limfjorden, henger vi fortsatt sammen.” Da jeg skulle velge en bok å lese blant alle fristelsene i bokhyllen, leste jeg første setning i et utvalg bøker. Jeg vil påstå at denne boken vant soleklart i den konkurransen. Den fortsetter: “Jeg vet ikke hvor lenge vi har ligget i vannet, det er ikke så lett å si, man mister liksom tidsfølelsen. En uke. Kanskje to. Jeg vet ikke. Rettsmedisineren kan heller ikke si det nøyaktig.”
Dette er kjærlighetshistorien om ungdommene Liam og Louise, fortalt av Louise etter hennes død, noe som virker som et svært originalt fortellergrep. Vi får høre hvordan de møttes, hvordan de hadde det i sine mest lykkelige dager, og deretter hvordan og hvorfor de etterhvert ender opp i bunnen av fjorden. Vi får også se hva som skjer med de etterlatte etter at de er død, og boken hopper litt frem og tilbake mellom før og etter. Forholdet mellom Louise og Liam er alltoppslukende, og får dem begge, kanskje spesielt Louise til å trø over grenser hun egentlig ikke ønsker. Når Liam ikke har det bra, har ikke Louise det bra. Foreldrene hennes forsøker å få henne til å snakke, forsøker å finne ut hvordan hun egentlig har det, men svaret de får er at Liam og Louise er ett, at han er henne og hun er ham. Noe av spenningen ved boken er veien frem mot selvmordet, så om du ønsker å bevare mest mulig av den spenningen anbefaler jeg deg å stoppe å lese her siden jeg kommer litt inn på det nedenfor.
Jeg likte i grunn best de voksne karakterene i boken, muligens fordi jeg selv er voksen og mor, og lettere kan identifisere meg med foreldrenes bekymring og sorg. Jeg synes uansett at det er fint at en ungdomsbok har så realistiske voksenpersoner med, og ikke minst at vi får sett det hele fra foreldrenes perspektiv også. Ofte synes jeg foreldrekarakterer er ganske endimensjonale i ungdomsbøker. Selv om jeg mener at voksne har mye å lære av å lese ungdomsbøker, å se en historie fra en ungdoms perspektiv, mener jeg at dette går andre veien også. Hvordan foreldrene til Louise forholder seg til hverandre i sorgen er hjerteskjærende. Han ønsker å finne ut av hvorfor, mens hun ønsker å gå videre. Liam sin far, som ikke akkurat kan kalles en modellpappa, må for en gangs skyld vise seg sårbar og ikke minst ta seg sammen, for å være der for sin andre sønn, som har mistet en bror. Louise blir en karakter det er lettere å like i partiene som handler om måten hun bryr seg om foreldrene etter sin død. I live skjøv hun dem unna til fordel for livet med Liam, men hun kommer på en måte nærmere dem etterpå, og de kommer kanskje nærmere henne også.
Bokens handling tok kanskje en noe annen retning enn jeg hadde trodd, og ble drevet av mer ytre handling enn forventet. Liam og bestekameraten hans sin innblanding i et dårlig miljø begynner å skape problemer for dem, og etterhvert er også livene deres i fare. Liam går langt for å hjelpe kameraten sin og Louise går langt for å hjelpe Liam, og til slutt finnes det ingen vei ut av elendigheten. Og denne elendigheten blir vi på ingen måte spart for som lesere av denne boken. Dette er et eksempel på en bok som kunne passe i en eventuell Ung voksen-kategori, og passer nok ikke for de yngste ungdommene. Uansett hvem som leser bør man være klar over at den inneholder noen sterke scener angående vold og død.
Selv om boken handler om et lidenskapelig og til tider romantisk forhold, blir ikke selvmordet romantisert. Vi får høre hvordan likene råtner og begraves, og ikke minst den sorgen det påfører de som sitter igjen etterpå. Boken gir oss heller ikke alle svarene vi ønsker. Den gir oss Louises historie om veien til selvmordet, men den gir oss ikke svar på om foreldrene finner ut hva som skjedde, eller hva som egentlig drev Liam. Disse punktene er noe av det som styrker boken i dets behandling av et så vanskelig og sterkt tema.
Dette innlegget ble først publisert på skolebibliotekarene i Hordaland sin felles blogg, Lesehorden.
Å FÅ
ei lita hand
inn i ei stor hand
det er ingen småting
her vi går
di vesle hand
smygande inn i mi
ingenting større
enn det
KORLEIS KAN EG
leva
når du ikkje er
tida er ført bak lyset
mørket bak mørket
ein ny morgon
utan deg
dagen døyr
i solrenninga
TO VAR DEI SMERTENE
ja, tre
den eine som eg
ikkje kan gjera noko med
den andre som eg
kan gjera noko med
og den tredje som eg
kunne ha gjort noko med
men ikkje gjorde
Vi kommuniserer,
men vi snakkar ikkje.
Eg har gått ned
ti kilo på tretten dagar
og enda forstår dei meg ikkje.
Kvifor er du så sint?
(Frukost: Ein halv tomat, ein halv agruk. Ein kopp te)
Trur du folk liker deg når du er slik?
(Lunsj: Eit eple eg ikkje et)
Kvifor er du så lei deg?
(Middag: Ingenting)
Du seier ingenting, nokon gong. Du må snakke, vi må
snakke om ting. No skal vi snakke.
(Trappeløp til eg ikkje klarer å puste)
Vi er glade i deg, det veit du. God natt.
(Eitt brød. Ein boks med smør. Midagsrestar ete
med fingrane. Kjeks og sjokolade. Ost, juice, mjølk,
veit ikkje kor mykje, eg er ute av teljinga. Ein liter
lunka vatn og
tomheita etterpå.
Dette er ein kropp, eit ufortent svar)
Eg hadde ikkje tolt det
om du tenkte på andre, seier du.
Du ligg ved sida av meg i senga og
verkar så langt vekke. Vi er som barn
i dette rommet, vi vil
ha eit svar, eit som held.
Nokre dagar når vi vaknar,
er vi ein ven som klarer.
Vi glir saman
568 kilometer frå kvarandre.
Andre dagar vaknar vi
med eit vondt
vi ikkje veit kor kjem ifrå.
Ingen av oss seier det,
har berre dårleg samvit for
det dårlege samvitet.
Nyttig, praktisk og inspirerende. Satser på pallekarm i år! :-)
Så enig, så enig. Kjente litt på min egen manglende Bibelkunnskap under lesinga, men det er jo ikke en forutsetning for å få utbytte av denne. Litt usikker på om den tapte seg litt på de aller siste sidene, men det må jeg tenke litt på...
Må slutte å høre på disse. Kjøper dem til datteren på Audible, og når de først ligger der og er betalt... Men jeg blir jo bare irritert. De begynner bra, spennende plot med bakgrunn i myter og eventyr, men de koker alltid bort i forklarende dialoger og surr. Dette er kanskje den beste av de tre jeg har pløyd igjennom, men nei.
Deilig! Likte særlig Y. Så flott at noen tør tulle med menn som er merkelig opptatt av barneromper. Og for en fin slutt på historien! Fortellingen om kannibalen Kiki er litt svakere, synes jeg. Makabert og fint, men den indre sammenhengen er litt svak. Skal likevel anbefales!
Ikke hans beste, synes jeg (hvor er for eksempel Elvis??), men sammenlikna med det meste annet, er det jo fantastisk. Deilig med bildebøker du må bruke laaang tid på! :-)
Spennende plot, funker godt med det srkeologiske og synes jeg blir godt kjent med personene uten at det blir for mye privatliv og for lite krim. Men to ting har iriitert meg hele veien; 1. Skal du lese direkte tale med aksent (jeg hørte denne som lydbok), må du beherske aksenten! Nordmennene høres ut som russere med rulle-r. Noen ganger bikker det nesten over i indisk. Det blir skrekkelig teit. 2. Det gjøres et stort nummer ut av at hovedpersonen er tjukk. Hun må ha spesialklær, hun har vondt for å bevege seg og folk rundt henne reagerer på størrelsen. Men hun er da faktsik bare noen-og-søtti kilo. Tung, ja vel, men feit? Det blir jo helt hysterisk.
Små ting i den store sammenhengen, men nok til at det trakk helhetsinntrykket litt ned. Ikke nok til at jeg ikke skal lese flere bøker i serien.
En hel helg uten planer og i uka som gikk fikk jeg lest ut Brit-Marie var her av Fredrik Backman. Tror nesten jeg likte denne bedre enn boka om Ove. Jeg koste meg skikkelig og det er faktisk ikke ofte jeg ler av bøkene jeg leser, men det gjorde jeg denne gangen. Racerleste et par barnebøker før en bokprat for 6. trinn denne uka og kan trygt anbefale Kampen mot superbitchene av A. Audhild Solberg. Kjekt om vennskap, mobbing og det å være annerledes.
Hadde jo nesten trodd at jeg skulle på hockeykamp i morra, men Storhamar ble klare for semifinalen i sluttspillet allerede i går - så da kan jeg finne på noe annet. Aner ikke helt hvilken bok jeg skal starte med nå. Tror det står mellom Stoner og En jente og en gutt. Men skal ikke se bort i fra at jeg havner opp med noe helt annet.
God helg :)
All lidenskap er barnslig. Den er banal og naiv. Den er ikke innlært, den er instinktiv, så den oversvømmer oss. Velter oss. Skyller oss bort. Alle andre følelser tilhører jorden, men lidenskapen bor i verdensrommet. Det er derfor lidenskap er verdt noe, ikke for hva den gir oss, men for hva den krever at vi risikerer. Vår verdighet. Andres manglende forståelse og nedlatende hoderisting.
DET MØRKNAR
eg står og ser på dei to hjortane
og dei to hjortane står og ser på meg
lenge står vi slik
eg står urørleg
hjortane står urørlege
ikkje noko kan høyrast
ikkje ein vind i lauvet
det mørknar
HAUSTDAG
Herre: det er tid. Vår sommar var så stor.
Legg dine skuggar opp på solura
og lat så vindar blåse over jord.
Og bed dei siste frukter fylle seg;
og gjev dei enno nokre varme dagar,
krev dei fyllest no i dine hagar
og gjev si siste tyngd til vinens preg.
Den framleis utan hus, han byggjer ikkje no.
Den framleis einsam, han blir einsam lenge,
og vaker, les, skriv lange brev, vil trenge
å gå i allear alltid utan ro
og sjå lauvet flagre, ikkje henge.
(Rainer Maria Rilkes Herbsttag)